Flytvästsfunderingar inför köp

Jag letar efter en ny flytväst till havspaddling. Jag hittar bara två inlägg på recensionsbanken.

Jag tror att jag önskar: En flytväst med minst ett par fickor på, rymliga nog för mössa, vantar och en kanske även liten chokladbit. Gärna också ett inbyggt bogsersystem, eller åtminstone förberett med bälte, helst även ficka för linan. Det gör inget om dess flytkraft är lite högre. Det vore ett plus om den hade reflexer (men det kan man iofs sy eller tejpa på senare).

Har ni några kommentarer gällande era flytvästar eller kanske till min önskelista här ovan (nån har säkert djupare insikter än jag). Tips om bra eller mindre bra flytvästsmodeller/märken samt varför de är bra, eller inte, mottages tacksamt.

Patric
 
olle11; sa:
(nån har säkert djupare insikter än jag).

En insikt från djupet vad gäller flytvästar skulle jag inte lita på. Bättre en högtflytande tanke isåfall :)

För att ta ämnet på allvar; jag köpte mig just en ny flytväst och funderade en del på vad jag behövde då. Min gamla (Hiko Attack) tyckte jag visserligen var bra, men den saknade fickor och var dessutom flera nummer för stor för mig (fick med den vid köp av en begagnad kajak).

Jag instämmer i de önskemål du har på en flytväst med några kommentarer.

Min förra väst hade en D-ring mitt på ryggen som satt på ett bälte runt kroppen med snabbspänne på magen. Meningen var att bältet normalt fungerade som ett vanligt bälte och att D-ringen kunde användas vid bogsering. Snabbspännet kunde man utlösa om till exempel den bogserade sjönk eller man av annan anledning snabbt behövde befria sig från bördan (mycket gnäll bakifrån kanske? tvist om bärgarlönens storlek?) Skall man ha bogseringslina fäst i flytvästen bör den nog ha snabbspänne lättåtkomligt.

Min nya flytväst, en Yak Amazon, har inget fäste för bogserlina, men istället en ficka på magen. Jag har betydligt oftare användning för fickan än för D-ringen. Behöver jag bogsera skulle jag tro att jag fäster en tamp runt hela flytvästen och mig själv istället. Visst lite krångligare, men överkomligt.

För mig är det viktigt att västen sitter bra. Fem minuter efter att du tagit på dig den skall du ha glömt bort att den finns där. Om du hela tiden påmins om den och tar av den så fort du får chansen betyder det att den är obekväm och sitter ivägen. Sitter den kvar hela dagen även vid fikapauserna och du upptäcker den först när du går och lägger dig sitter den bra. Nu är det svårt att testa det i en affär, men en idé är ju att ta på dig den det första du gör när du kommer in i butiken och sedan gå runt och fingra på allt annat kul som finns där ett par timmar. Glömmer du bort västen under tiden sitter den säkert bra. Glöm inte att veva med armarna på ett paddelliknande sätt under tiden i butiken.

Jag köpte en väst utan blixtlås på magen. Jag behöver alltså kränga den över huvudet för att ta på den. Jag tyckte den satt bättre än varianten med blixtlås och jag tar ju bara på den en gång om dagen medan jag har den på flera timmar.

Jag lyckades inte hitta en väst med många bra fickor till ett rimligt pris så jag fick nöja mig med en ganska stor mitt på magen. Den rymmer en mobiltelefon och en liten kikare men knappast något mer. Vill man ha en chokladbit får man nog ta ur kikaren. Det är lite dåligt, men fungerar. I fickan finns ett fäste för remar till kikare eller telefon. Minimikravet på fickor på västen bör vara att den eller de rymmer en mobiltelefon i vattentät påse, att det finns ett bra fäste för remen till telefonpåsen och att fickan går att hanttera med en småfumlig neoprenhandskbeklädd hand.

Lycka till

Kalle
 
Kanuk 402

Jag hade ungefär samma krav som du, och fastnade för Kanuk 402. Den har fyra bra fickor, bogsersystem och reflexer fram och bak. Jag är efter en halv säsong nöjd med funtionaliteten och passformen (har har dock ännu inte använt bogsersystemet, måste jag erkänna).

Den är i och för sig inte billig (1650:- hos Kayaksupport, http://www.kayak.se ), men kan vara värd att titta på.

Hälsningar
//Per
 
Hej !

Din beskrivning av vad du önskar av en flytväst lät precis som om du beskrev den flytväst jag använder, nämligen en Hiko Salty Dog. Du kan läsa om den på http://www.kajaktiv.se/.

Jag är jättenöjd med den och alla inställningsmöjligheter gör att den sitter som en smäck.

/HARRY
 
För drygt ett år sedan pensionerades min gamla väst och en ny skulle införskaffas. Funderingarna var liknande dina angående vilka egenskaper den borde ha. Det blev en Hiko Joker vilken jag trivs myckekt bra med. Den och andra likande hittar du på Kajaktivs hemsida.
Passformen är nog det som jag själv tycker är viktigast. Visst måste jag erkänna att jag också påverkas av snyggt utseende. Det är lätt att tycka att en lite rymligare storlek känns bekvämt i affären. Men när du väl ligger i det våta så bör den sitta åt lagom mycket. Samtidigt så ska den ju inte vara för trång utan kännas bekväm även i slutet av sista dagen på en långpaddling.
Jag ville också ha fickor för både det ena och det andra. Samtidigt så visste jag att det var ganska lätt med kamraträddning och flottöruppgång i bassäng men betydligt svårare i vågor och kallt vatten. Med framfickor fulla med stora bulkiga saker så kan det bli riktigt svårt. Det blev en kompromiss för mig med två halvstora och en mindre neoprenficka för handkompass, visselpipa, chokladkaka och andra små saker. Det ju ändå svårt att hålla fickorna och sakena i dem torra.
Flytkraften var också något som jag tittade på - stor flytkraft "för säkerhets skull"?? Hiko Joker har en ganska normal flytkraft och jag flyter ändå som en kork med mina ca 80 kg. Den med större flytkraft som jag då tittade på känder inte lika smidig.
Bogsersystemet med säkerhetsbälte och D-ring har jag inte behövt använda men det känns ändå bra att det finns den dagen det skulle behövas. Jag uppskattar dock bältet av ett helt annat skäl - det går lätt att finsjustera vidden på västen något efter vad jag har på mig under. Öppningen på framsidan med blixtlås är onekligen bekvämt (går att öppna och lufta under varma dagar utan att behöva ta av västen) även om det inte är absolut nödvändigt.

/Lennart
 
Mitt flytetyg

Dina funderingar om flytväst liknar de som jag hade för ett tag sen. Jag valde en kanuk. Modellen är jag inte säker på, men den har fyra fickor fram med D-ringar och dränering i dem alla. Den har reflexer fram och bak samt ett inbyggt bogseringssystem på ryggen (testat i somras med högsta betyg.)På ena axelbandet finns även fäste för att fästa anndra eventuella saker. Denna kostade 1700-1800 kr men jag tycker att det var väl värt pengarna i efterhand. den fungerar mycket bra och är skön att paddla i.
Jag köpte den i Göteborg på Kanotcentrum(www.kanotcentrum.se).
hoppas att du hittar rätt väst för dig.
 
Recensera!

Jag är en av de två som hittills har recenserat en av mina flytvästar här på sidan. Så mina åsikter om en av mina flytvästar har du. Jag hoppas att fler (även de som svarar på ditt inlägg) passar på att dela med sig av sina erfarenheter av sina flytvästar i recensionsbanken.

Jag gillar smidiga flytvästar. För mycket fickor tycker jag är störande. Typ två fram räcker plus en bra ficka för nycklar. Det blir annars för bökigt att ha t ex en regnjacka ovanpå västen. Förutom den väst jag recenserade har jag en rodeoväst. Den är superskön men är bättre lämpad för forspaddling än för havspaddling eftersom den tas på som en tröja. Det är spektakulärt att ta av och på västen över huvudet när det går sjö. På turer där jag inte har nytta av fickor på flytvästen och vid forspaddling har jag alltid rodeovästen.

Märke och modell är av mindre betydelse. Se dock upp lite med att flytvästar som slutar för långt ner innebär att du får en liten damm med vatten på kapellet.

Lycka till

Tommy
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GeorgeG Söker råd inför kajakköp Paddling allmänt 9
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
Letaren Träning inför kajak Paddling allmänt 9
Kajaktobbe Tips inför mitt första kajakköp Paddling allmänt 9
LarsElm Göra iordning kajkak inför vintern Paddling allmänt 3
PetNor Kajak inför nästa sommar! Paddling allmänt 28
Nanoq Tips sökes inför bygge av rollningskajak Paddling allmänt 6
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Paddling allmänt 0
bluewing Träning inför paddling Paddling allmänt 13
Olaa Tips inför inköp av havskajak? Paddling allmänt 1
fredrikn Mina tankar inför mitt första kajak köp... Paddling allmänt 13
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
wiiikstrom Köp av kajak Paddling allmänt 0
wiiikstrom Köp av kajak Paddling allmänt 1
Bigens Råd vid köp Paddling allmänt 3
robin_svensson kajak-köp Paddling allmänt 6
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
jonny69 tänka på vid kajak köp? Paddling allmänt 9
Piffy Köp till scoutkår... Paddling allmänt 7
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
Binja Köp av kanadensare Paddling allmänt 5
tower kajak köp Paddling allmänt 10
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
Jonasca Transport (och köp) av kajak Tallinn - Stockholm Paddling allmänt 6
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Iguanodon Köp av kapell Paddling allmänt 7
andkar6969 Kajak köp Paddling allmänt 5
andkar6969 Hjälp med rätt köp Paddling allmänt 3
jjjjy66 Ett est-köp Paddling allmänt 5
pelka Köp av kajak! Paddling allmänt 2
Strmbrg Ni som paddlat olika båtar (före köp): Paddling allmänt 6
wikman Råd vid köp av paddel? Paddling allmänt 3
7662 råd om kajak köp del 2 Paddling allmänt 1
7662 råd om kajak köp Paddling allmänt 0
Pettsson Fler Köp/säljsidor för Kajaker?????? Paddling allmänt 4
Varning för köp i Estland Paddling allmänt 0
Hasle exporer - är det ett bra köp?? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.