Ni som paddlat olika båtar (före köp):

Vilket jag inte iddes göra...

Har ni testat kandidaterna med full packning eller har ni provat dem tomma?

Mvh
Strmbrg,
 
båt schmåt...

Jodå, jag har paddlat lite olika kajaker både med o utan packning, även om det väl snarast får beskrivas som att ha sniffat lite på den oerhörda flora av modeller som finns...

Iallafall, mitt subjektiva tyckande är helt klart att skillnaderna i uppträdande mellan de olika modellerna minskar när man stoppar grejor i dem. Alla ligger ju, inte helt oväntat :), tyngre i vattnet, trögare men också stadigare. Skillnaden blir liksom störst på de lite rankare modellerna.

Detta att skillnaderna jämnas ut en del med packning, samt att jag mest ägnar mig åt ganska icke-avancerad kamping-kajaking med mycket god mat o dryck (inga mördarturer Östersjön runt alltså) gör att jag mer och mer börjat tycka att det viktigaste med båten är hur bra man sitter, för det är banne mig olika i alla båtar. Trivseln på turen beror mer på om jag har ont i ryggen när jag kommer fram än om jag kommit en kilometer till, om man säger. Fast det där har nog att göra med att jag är rätt lång. Och bred.


mvh
stefan
 
Det kanske visar...

...att man bör ta mer hänsyn till förutsätningarna när man skall bedöma kajaker. Och även andra produkter.

Jag fick nu bekräftat vad jag gissat, att skillnaderna kanske är störst med tomma båtar.

Det blir ju rimligen så, när man vill känna på olika modeller, att man får nöja sej med att provpaddla båtarna tomma!
Jag tror inte det är så vanligt att man proppar testobjekten fulla med saker bara för att ta en provtur. Det verkar i alla fall ganska omständligt.

"Tvärsäkerhet kan vara ett tecken på omedveten osäkerhet" [Citat: Mej själv]

Strmbrg,
 
Min nuvarande kajak (Pideraq) köpte jag efter att ha provat den olastad. Anledningen är att jag mest paddlar dagsturer med mycket lätt packning. Men de flesta kajaker blir ju stadigare med lite last, så jag antog att det skulle funka. Pideraqen känns stadig även utan last, och i alla vindriktningar. Stor skillnad mot min förra, en Måsen Off shore. Den var väldigt rank utan last. Särskilt när vågorna kom snett bakifrån. Då var den väldigt otrevlig att paddla. Man vill ju inte behöva ta med 50 kg last när man ska ut och leka i vågorna över dagen.
 

Guest

Gäst
Jag har testat några få olika kajaker..VKV Lisa, Lettmann Eski 525, Buccaneer, Artisan och Pointen. Ingen av dem har jag testat med full packning. Fortfarande har jag faktiskt ännu inte packat och provat den kajak jag nu äger. Jag tror och hoppas att jag inte ska bli totalt överraskad över hur den kommer att bete sig då.

Varje enskild kajak har jag testat några timmar vardera (utan packning alltså). Då försökte jag helt enkelt gå mycket på känsla..hur känns kajaken att paddla, sitter jag bra, har kajaken dem egenskaper jag önskar, finns det tillräckligt med utrymme etc?

LISAN avfärdade jag ganska snabbt..dels för att jag inte tyckte att jag satt speciellt bra i den och dels för att den endast har ett skott.

ESKI 525 kändes okej förutom att jag tyckte att jag hade svårt med fotstödet. Varje gång jag försökte ta stöd så ändrades rodret till följd av att kajaken vinglade lite.

BUCCANEEREN hade trevliga packluckor och var lättsvängd. Den hade också en mycket effektiv skädda när den väl blev rätt inställd. Kajaken kändes dock tung och lite klumpig. Tror Utemagasinet benämnde kajaken som "klossig", vilket stämmer ganska bra.

ARTISANEN upplevde jag som mycket jobbig att svänga med. Det kan förstås bero på min teknik att jag fick slita så för att "få runt" kajaken. Millenniummodellen ska dock vara något lättare att kurskorrigera än den lite tidigare modellen jag provade.

POINTEN däremot kände jag mig ganska snabb "ett" med. Kändes som den passade mig storleksmässsigt väldigt bra. Denna kajak gav jag i och för sig mer tid att testa än övriga eftersom jag hyrde den under två dagar. Att jag till slut valde denna kajak framför dem andra (som många anser vara "bättre") var mycket för att jag satt bekvämt i den i åtskilliga timmar. Så var den också väldigt prisvärd förstås.


Att packa kajakerna fulla med grejor vid provning är inte alltid så lätt. Det ska förstås vara om man hyr under ett par dagar och alltså har den tiden att omsorgsfullt packa ned den utrustning som man tänkt sig ha med framöver. Att bara slänga ned en mängd prylar i skotten vid återförsäljarens brygga för att få viktökning kan ej ge rättvist utslag. Beroende på hur man packar kajaken får den ju olika egenskaper. Jag tycker heller inte det är lönt att packa en kajak full med prylar om man inte gillar att paddla den utan packning. Ett annat skäl till att jag inte vid tidpunkten för dem olika testturerna paddlade med full packning var att jag faktiskt ännu inte ägde dem prylar som jag eventuellt skulle använda mig av framöver. Att packa med helt andra prylar kändes tämligen meningslöst.

Men har man tiden till det och grejorna man ska packa ned kan det inte vara fel att provpaddla med en fylld kajak.
 
Förmodligen måste man dessutom...

...ha gott minne eller anteckna alla sina upplevelser noggrannt.

Jag brukar säga att mitt minne är dåligt men långt.
Dvs jag minns fel hur länge som helst!

Äh, känns allt bra, så kan man ju vara glad och nöjd med det!
Det gör ju inte så våldsamt mycket om det kunnat kännas ännu lite bättre, tycker jag.

Strmbrg, förmodligen korkad.
 
Förslag på "packnings"-test!

Väg den utrustning ni brukar ha med er på era kajakturer. Lägg i motsvarande vikt i form av vattendunkar/flaskor fördelat på de platser där ni brukar placera er packning. Tänk dock på att sätta fast vatten dunkarna/flaskorna på något sätt. Är nog inte vidare kul om 20kg vatten börjar rulla fram och tillbaka på botten i packskotten.
/Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
friluftaren Paddlat genom hammarbyslussen? Paddling allmänt 4
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
Charlotte_L Paddlat från Nynäs till Gotska Sandön Paddling allmänt 6
Sallle Nån som paddlat en Voyager? Paddling allmänt 0
kimfoto paddlat jorden runt Paddling allmänt 1
R E Hur mycket har Ni paddlat under det gångna året? Paddling allmänt 14
Någon som paddlat sträckan Sölvesborg-Karlskrona? Paddling allmänt 4
Shakespeare Nån som paddlat runt Öland? Paddling allmänt 3
madnick Hur långt har ni paddlat? Paddling allmänt 5
Mats L Synpunkter olika havskajaker Paddling allmänt 0
rois Effektivitet hos några olika släproder Paddling allmänt 14
Stiffan Hur paddla olika starka och vikt Paddling allmänt 6
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Anders V Olika skäddakonstruktioner Paddling allmänt 10
Micke U Tips på olika tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
H Linde en var, men olika Paddling allmänt 11
fraewu Se upp för snabba båtar hurdå? Paddling allmänt 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.