en var, men olika

Jag och min hustru har paddlat mycket, och de senaste åren också med barnen i k2or. Den perioden är snart slut och det börjar bli dax att skaffa två k1:eek:r för våra skärgårdsturer (eftersom barnen får andra intressen).
Val av kanot:
Jag kan inte marknaden längre. Vi behöver en snabb kanot till Hustrun och en lite stabilare, utan att bli tråkig,till min ( så jag kan använda videokameran ibland). Min hustru paddla med lätthet vår Nordkap i "svårsjö" ( som referens). Det ska var roder den här gången.

Jag antar att Måsen Elit och "den stabilare" är ett alternativ, men det kanske finns andra kombinationer.

Du kanske har några förslag?
 
Svårt val.

Nordkapp i originalmodellen med liten sittbrunn är utmärkt för korta personer. Hur lång är din hustru? Hennes vikt vågar jag inte fråga om men din längd och vikt kan ringa in reviret lite.

Personligen tycker jag att min 18 år gamla VKV Lisa med underliggande roder lastad är en utomordentlig fotoplattform. (Jag väger ca 86 kilo och är 175 cm lång med relativt korta ben.)

Hur stor sittbrunn vill du/ni ha? Skott och luckor eller packning från brunnen?
Eskimåstävar?
Övriga preferenser?

Thure
 
Hmmm

Hej Thure

Jag är 197cm/84kg.
Monica är 170cm/60kg( hmm det var länge sedan jag lyft henne), men vi har en Nordkap HM ( tror jag den heter) och det är med (mycket) liten brunn samt inga rörliga delar (alltså fast skedda).
Angående utseende så har jag inga krav.
Finesserna jag vill ha är roder, troligen packskott ( om den inte är jätte bra på andra sätt).
Den bör inte ha "en tydlig max fart" , som en del korta kajaker har.
Lisa och Anita med släp roder hör jag dig säga, men det har väll hänt något på 20 år ( eller är det 30år)
Javisst, vi är drygt 40 och blir nog bara stelare, så en sittbrunn typ Lisa vore bra (åtminstone för Monica)

Har du lösningen?
 
VKV Seagull finns i tre versioner. Snabba, lättdrivna, har roder, vattentäta skott och stor sittbrunn som är enkel att komma i.

Den mest påtagliga nackdelen är risken att bli kallad vituddensnobb här i diskussionsforumet!
(Vilket är en lätt börda att bära)

Stefan
 
Tillägg

VKV Seagull finns i tre versioner. Snabba, lättdrivna, har roder, vattentäta skott och stor sittbrunn som är enkel att komma i.

Hög kvalitet och finish, stora packutrymmen, olika sitsalternativ samt unika fästen för stabilisatorer.
 
alternativ

Jag har förstårs sett flera "seagulls", när vi varit ut och paddlat (även om jag inte provat någon) och de verkar vara bra.
Dock har jag sett annonser om många flera alternativ. De som har intresserat mig har varit "något Portogisiskt" snabbt till hustrun och något långt och rymligt ( norskt tror jag) till mig.
 
Hej igen

mielo; sa:
Den snabbaste Portugaltillverkade havskajaken torde vara en Nelo FW 2000, 565 x 46 cm! Kolla in den och andra kajaker från Nelo på: http://www.min-sajt.com/erik_gustafsson/SPORTKANOT/LANGFARD/K1langfard.htm

Samma länk leder också till

NAVIGATOR

som jag skulle prova innan jag slår till.

Jag trivs bättre i Lisans sittbrunn än i Måsens bland annat för att det är bekvämt att ha en stor fotoväska under knäna i Lisan medan det blir lte trängre att ta upp och byta objektiv i Måsens något smalare sittbrunn (där knäna sitter). Oraco Caribou är också stadig och kan köpas med stor sittbrunn. http://www.marstrandskajaker.se/

Alla ovanstående borde du kanske fundera på.


Jag tror det är viktigt att din fru får en medelstor kajak för att hon skall trivas. Testa t ex finska Kajaksports Viking eller VKVs Anita. http://www.kajaksport.com/englanti/viking.html

Lycka till och rapportera gärna här vad ni väljer och varför samt om ni byter och varför.

Thure



[Ändrat av thureb 2002-09-02 kl 22:38]
 
intressant

Har du provat en Moskito FW.
Vi har erfarenhet av Tracer (Struer)) och VKVs 101a, dessa passar oss för dagstur i Mälaren i lätt sjögång, så om Nelo FW kräver samma förmåga, blir den för rank. Eftersom det är kajaker för skärgårdbruk vi söker.
Nelo såg ut att ha något för mig också.
Priserna (i Sverige) var även de fördelaktiga.
Har du någon uppfattning om kvaliten. (Kanske "web-makaren" för Nelo är bättre än de som jobbar med Glasfibern, men det såg ut att vara i klass med Stuer och VKV.)
 
Nej, jag har inte provat en FW 2000, vet inte om det sålts några i Sverige ens! Det verkar ju vara en rätt extrem "havsracer". De Nelo tävlingslådor jag har sett ser riktigt bra ut i kvalitén i alla fall. Vad jag förstår så har flera mindre konstruktörer lagt ut tillverkningen till just Nelo.
 
Jag sålde min VKV Off Shore eftersom jag tyckte att den var rank olastad. Den var väldigt lurig, särskilt när sjön kom snett bakiftån. Det skulle väl vara ok om den bara är initialrank, men när även slut-stabilitenten saknas... Ingvar A skriver någonstans att den ska vara lika stadig som Lisa. Det tycker inte jag. Av de kajakerna skulle jag välja Lisa.
Jag tycker att det här med VKV snobberi är trams. Det finns ju så många kajaker som är både dyrare och bättre... Själv äger jag nu en Welhonpesä Pideraq. Den känns både mycket stadigare och roligare än VKV. Jag har bara skedda, men det går att köpa den med roder. Den är nästan lika snabb som seagullen. Sittbrunnen är precis lagom stor. Mycket bra stöd samtidigt som den är lätt att komma i och ur. Den passar både mig (om jag inte har för mycket packning) (180 cm, +85 kg) och frun (170 cm, 60 kg). Nordkapp Jub. är ju inte fel annars!
 
Ännu en bekräftelse på att kajakers egenskaper upplevs olika. Själv har jag inga problem med stabiliteten i seagullen och frågeställaren hade tydligen vana från VKV 101 och Tracer. Från det perspektivet lär det garanterat inte bli rankt!

Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Moga Var ligger ”Katastrofviken”? Paddling allmänt 3
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
eyck Var tog Svens fina faltkajaksida vägen...? Paddling allmänt 1
Isbjornen Vem o var i helgen Paddling allmänt 2
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
Lars H Var hyra kajak i Venedig? Paddling allmänt 1
robban4100 Tunn våtdräckt - var köpa??? Paddling allmänt 11
marot858 Aluminiumprofiler till roderpedalsystem - var? Paddling allmänt 1
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
larsrosenblad Var köpa keps med arabhäng? Paddling allmänt 4
markusa Var hyra canadensare i stockholm? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3
Big Joe Var paddla i Göteborg? Paddling allmänt 1
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
niilo Var köpa Trivium S9? Paddling allmänt 7
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
a95180 Var köpa vingpaddel i Sverige? Paddling allmänt 19
teoek Var köpa nödraketer? Paddling allmänt 1
soljesp Recensioner- var är ni!!!!! Paddling allmänt 10
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
johanniska Kajak - var börjar jag? Paddling allmänt 6
jamo Var köpa 3/4-delad paddel Paddling allmänt 6
Kajakob om paddeln går av, var går den av? Paddling allmänt 5
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
hg47 Var finns Epoxi till bra pris? Paddling allmänt 4
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
markusa Var hyra multisportkajak? Paddling allmänt 6
paddlaren Var! paddlade du Senast Paddling allmänt 33
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
Kris-10:an Vet ngn var jag hitta info om Paddling i Norge?? Paddling allmänt 3
wolfman Kajakuthyrning i Stockholm var är billigast? Paddling allmänt 3
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6
kajakmicke Var får man tag på (A-one's) paddelkläder? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.