Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa?

Jag har sökt mycket på internet efter delbara kajaker, men det jag hittar säljs oftast i USA eller Australien.
Finns det någon som känner en försäljare av delbara kajaker i Sverige eller ev i Europa.
Jag är inte intresserad av den som heter Point 65 Martini, för den känns som en tråkig plastbalja.
Delbar kajak har ju lite olika namn på engelska: take apart kayak - 3 piece kayak - sectional kayak etc...

Jag hittade detta intressanta forum:
http://sectionalseakayak.blogspot.se/2009_04_01_archive.html

Jag är tacksam för alla tips...

NDK /SKUK Kayaks har levererat en del delbara kanoter. De har några "kända" modeller som Romany och Explorer. Har för mig att P&H också fixat 3-delning till några kunder men hittar inte tillbaka till det...

Foto på Explorer på Freyas blogg:
https://plus.google.com/photos/112133179186774955122/albums/5605043464275056433?banner=pwa
Hennes kanot fick problem med delningen och hon plastade över skarven.

En delbar kanot blir tyngre och svagare än en hel men har vissa fördelar som överväger för några få personer.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Både NDK och Rockpool gör delbara kajaker. Vi har en Rockpool Alaw 3 delad. Jag upplever den inte på något sätt svagare då alla delarna är helt täta var för sig och båda skarvarna har 6 st spännen för att fästa delarna tillsammans (det skulle hålla med 2 eller 3). Lite tyngre blir nog kajaken men det är ingen stor skillnad. Det roliga med delad kajak är ju att man kan packa kajaken hemma i vardagsrummet och sen slänga in allt i en vanlig farmare. Väl ute är det bara att klicka ihop kajaken och så är man ute på vattnet (packad och klar) på bara några minuter.

Enligt Valleys hemsida gör de kajakerna delbara om man specialbeställer.

Sen finns en hel del skin on frame, t ex Trak, Klepper, feathercraft som också är ett slags delbara kajaker ;)

NDK /SKUK Kayaks har levererat en del delbara kanoter. De har några "kända" modeller som Romany och Explorer. Har för mig att P&H också fixat 3-delning till några kunder men hittar inte tillbaka till det...

Foto på Explorer på Freyas blogg:
https://plus.google.com/photos/112133179186774955122/albums/5605043464275056433?banner=pwa
Hennes kanot fick problem med delningen och hon plastade över skarven.

En delbar kanot blir tyngre och svagare än en hel men har vissa fördelar som överväger för några få personer.

vilka inspirerande och härliga bilder det var på Freyas blogg! :)

Ok tack! Jag får kontrollera medNDK/SKUK då och se vad de har i sitt sortiment.
vad jag har läst så ska väl en delbar inte vara svagare om det är professionellt gjort.
Däremot så är de något tyngre pga skarvarna.

Senast ändrad:
Nu vet vi ju inte varför du vill ha en delbar kajak, men den här är inte delbar och säljs inte i Sverige, men kanske lösning på ditt problem ändå?
www.orukayak.com

Jodå, jag har kikat på denna kajak, och även mailat till dem om fraktkostnaden till Sverige.
Jag har däremot inte fått något svar av dem. Jag antar att de få som de har tillverkat säljer som smör i solsken i USA, så de behöver inte sälja internationellt egentligen.

Jag behöver en delbar kajak pga att jag inte har något större förråd att stuva undan den i, och de vore det perfekt om den var just delbar.

Både NDK och Rockpool gör delbara kajaker. Vi har en Rockpool Alaw 3 delad. Jag upplever den inte på något sätt svagare då alla delarna är helt täta var för sig och båda skarvarna har 6 st spännen för att fästa delarna tillsammans (det skulle hålla med 2 eller 3). Lite tyngre blir nog kajaken men det är ingen stor skillnad. Det roliga med delad kajak är ju att man kan packa kajaken hemma i vardagsrummet och sen slänga in allt i en vanlig farmare. Väl ute är det bara att klicka ihop kajaken och så är man ute på vattnet (packad och klar) på bara några minuter.

Ja jag har sett Rockpools kajaker, och skulle gärna köpa en delad variant. men säljs de i Europa, eller tom i Sverige? NDK får jag nog googla lite efter för att se vad det är för sorts variant..

Enligt Valleys hemsida gör de kajakerna delbara om man specialbeställer.

Sen finns en hel del skin on frame, t ex Trak, Klepper, feathercraft som också är ett slags delbara kajaker ;)

Skin on frame är nog inte riktigt vad jag själv skulle vilja ha. i så fall så skulle jag nog hellre kompromissa och köpa en oru kajak, som är helt ihopfällbar. Fast det är heller inte det ultimata. Jag vill ha en rejäl strömlinjeformad kajak för träning i första hand, men även för rekreation/utflykter om det skulle funka.
Jag kollar Valleys hemsida som du nämnde...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips