Första turen i kajak ... och lite frågor ...

Alltid kul att glädja andra *L*
Jag tackar och bugar allra ödmjukast.

Kanske får jag lust att skicka in det som artikel. Men som redan konstaterats så behövs det radbyten på lämpliga platser. Vidare så bör jag kanske se över mina meningar/stavningar en aning. Det är ju skrivet utan stavningskontroll eller någon större efterkoll - just för att det bara är ämnat som ett foruminlägg.
Men isf blir det senare när jag kan lägga till lite fler äventyr till texten. Som när jag paddlade till birka och brände sönder mina axlar i solen och hittade två små muskler i underarmarna som min gymmträning inte träffat. Eller när jag SKALL lära mig rolla ...

Vad det gäller barlasten. Jag ämnar göra så som någon här rådde mig, minska barlasten vartefter jag lär mig hålla balansen. Just nu är det dock guld värt då jag kan träna på paddeltekniken utan att vara rädd för att välta. När jag klarar av kajaken utan barlast så börjar jag om med barlast i den rankare kajaken.
Mer seriös lösning för barlast kommer jag ändå att fixa, åtminstode på den jag paddlar i nu. Den andra kommer jag kanske att byta ut om jag hittar något jag trivs bättre i. Men den här kommer jag att behålla då många av mina vänner gärna vill ut och paddla ibland. Det kommer att bli min "utlåningskajak" - och om jag behövde barlast så lär de också behöva det.
 
Beträffande skrovform kan nog följande sägas:

Plattare botten innebär att man känner en tydligare stabilitet i det läge man troligen upplever som tryggast; dvs utan någon som helst slagsida. Dessa kajaker tar alltså upp en viss obalans från kanotisten, men kan också ha den olägenheten att när stabiliteten överutnyttjas tippar man ganska snabbt.

En mer v-bottnad, alternativ aningen rundad botten med utfallande fribord har ofta en tydligt sämre initialstabilitet, vilket kan göra att det känns som om man hela tiden är på väg att gå runt. Vid paddeltag kan man även uppleva att man lutar kajaken ömsom till ena och andra sidan.

Dock finns då oftast en slutstabilitet, dvs stabiliteten ökar med ökad slagsida (till en viss gräns).

Platta bottnar har en viss förmåga att stampa i vågor vilket kan göra att runda/v-bottnade går mjukare genom vågorna.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack

för ett riktigt kul inlägg. Du gav mig flera igenkännande leenden och skratt.

Angående ballast använde jag själv några 5-liters polvor med vatten. Fördelen med polvor framför pet-flaskor är att polvorna ligger mer stilla. Jag gjorde ingen avancerad lösning vilket visade sig helt rätt för mig eftersom polvorna åkte ut stegvis och efter 6-8 turer var det tomt.

Du kommer successivt att vänja dig och lära dig att hantera kajaken. Det är helt naturligt att du inte fick något häftigare träningspass första gången men var bara lugn, det kommer det med. Fortsätt träna, testa och lek så kommer du fortare än du tror att fara fram över vattnen och känna dig som vår nye Gert Fredriksson, svettig som f*n.

Tack för skratten, det var kul med tillbakablicken och påminnelsen hur den första paddlingen kändes.

/Leif
[Ändrat av Leif Engdahl 2007-06-09 kl 14:17]
 
Tack Patrik...

Jo, som du märker så är du bland vänner, som nog alla varit i samma situation som du och det är underbart att läsa ett väl skildrande och medryckande epos som detta.
Jag har aldrig upplevt att jag behövt barlasta, men det är klart att jag släpar med mig 90kg dökött var jag än går så då sitter de flesta kajakerna bra i vattnet!

Lycka till i dina vidare övningar och utfärder och jag ser verkligen fram mot dina vidare epos här på utsidan!

/Rob
 
Re: Tack Patrik...

Mr Ardbeg; sa:
Jag har aldrig upplevt att jag behövt barlasta, men det är klart att jag släpar med mig 90kg dökött var jag än går så då sitter de flesta kajakerna bra i vattnet!


/Rob

Tack igen. *L*
Jag tror jag väger mellan 71 och 72 kg så jag kommer väl nästan upp i 90 pannor om man rknar med barlasten.
Tänkte minska lasten med en petflaska idag också.
 
Re: Tack

Leif Engdahl; sa:
för ett riktigt kul inlägg. Du gav mig flera igenkännande leenden och skratt.

Angående ballast använde jag själv några 5-liters polvor med vatten. Fördelen med polvor framför pet-flaskor är att polvorna ligger mer stilla. Jag gjorde ingen avancerad lösning vilket visade sig helt rätt för mig eftersom polvorna åkte ut stegvis och efter 6-8 turer var det tomt.

/Leif

Vad är en "polvor" får något? Jag har letat SAOL, slangordbok, Googlat och använt sökfuntionen och på det enda stället http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23931 finns det 73 inlägg.

Okunnig och nyfiken om detta

/Per Brune
 
Kan inte närmare redogöra för ordets ursprung (trots Norstedts VÅRA ORD bakom mig i bokhyllan). Dock vågar jag påstå att "polvaflaska" är en mer generell benämning på plastdunkar oavsett färg och volym.

Numera är det dock ovanligt med dessa dunkar i glada färger och olika format, varför den typiska dunken är på 5 liter och med ett ursprungligt innehåll av kemiska produkter.
 
Jag vill minnas (utan att ha några fakta att basera det på) att Polva var ett (finskt?) företag som tillverkade de första dunkarna i polyetenplast och som när det begav sig (50-tal) i många sammanhang ersatte glasflaskor och plåtdunkar. Namnet har sedan fått bli generiskt namn på plastdunkar - ungefär som Vespa kommit att beteckna allt som har två hjul inbyggd motor, hängande på bakhjulet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips