Kajaken Arrow Play

Jag är på väg att köpa kajak och har bland annat tittat på Arrow Play. Jag har några års erfarenhet av paddling via klubben här i Malmö och har mest paddlat Nordkapp, på dagsturer och veckoturer. Skulle gärna vilja ha något som är lite livligare än Nordkappen men som samtidigt är trygg på turer med lägre överfarter i skiftande väder.

Playen kändes bra först när jag paddlade den och det finns många bra erbjudanden på den nu och alla talar väl om den. Men när jag mot slutet gav mig ut i vågor, knappa halvmetern, så blev jag osäker på om det är rätt kajak för mig. Jag hade väldiga problem med att styra kajaken i medvågor. Den lade sig väldigt snabbt längs med vågen. Jag är van från Nordkappen att kantar jag den så fortsätter den någorlunda rakt ner för vågen. Så höll jag också en Tiderace Xplor på rätt spår två timmar senare när jag provade den på ett annat ställe. Men playen regagerade inte alls på kantning i detta läge. Återstår i så fall att styra med lågt stöd men att behöva åka långa sträckor, t.ex. i samband med övergångar, med lågt stöd på våg efter våg känns inte så attraktivt.

Jag har läst en del recensioner om Play men alla pratar om hur kul den är i vågor och så går den ju ha på turer också. Det mesta som skrivs är kortfattat och låter som om det vore klippt ur reklamen för Play. En artikel har jag hittat som är mer detaljerad och där beskriver de hur de paddlar i höga vågor och då är det med högt eller lågt stöd de håller kajaken på rätt spår.
Kajakens form skiljer ju sig också radikalt från det mesta man ser av turkajaker med de kraftiga slagen som går långt fram i fören och den stora volymen långt fram och det väcker också oro.

Så frågan är slutligen: hur är Playen egentligen i akterliga eller sidovågor av mindre till moderat storlek när man i första han ska ta sig över vattnet och inte i första hand vill leka i vågorna.

Per
 
Hej!

Jag vill minnas jag provade med både och. Det var lite stressigt på slutet men jag vet sedan tidigare att ibland hjälper skeddan och ibland stjälper den (vågen tar tag i skeddan och vrider kajaken) så jag är ganska säker på att jag provade både och.

Hälsningar
Per
 
Playen är ju inte kursstabil av naturen, den behöver trimmas med skäddan i sid/medvind och paddlas aktivt. Men den svänger ju också grymt på kant.
Och trygg är den ju, grymt stabil även i stökig sjö...men som med alla kajaker är det en kompromiss, man får betala lite för detta. I mina ögon är det en kajak man mycket väl KAN ta på tur och fungerar ganska bra för det men det finns bättre kajaker om man vill slappna av lite (mer kurstabila och som går mjukare i sjö).

Nu ska jag svära lite i kyrkan men jag tror att roder som tillval på en sådan kajak skulle göra sig bra i medsjö, just för att göra en den mer tur-anpassad. Lite som Paul Caffyn gjorde på sina Nordkapps.
 
Eftersom Play liksom Tahe Greenland är för surf så borde väl även Playen vara en undanvindskajak som kan stabiliseras med skeddan. Eller vad är skillnaden?

Kommer ett eventuellt roder verkligen ha någon verkan när man är ute i höga vågor, för det kommer ju att hänga i luften allt som oftast när man är uppe på vågtopparna?

Vilka andra kajaker tänker du på som lämpliga kandidater i stället för Playen om man vill ha en lite allroundkajak och som då är lämplig att ta på tur men som ändå är lite livlig och manövrerbar? Jo jag har upplevt att Playen inte smyger igenom vågorna utan stampar och stänker lite i motvind när jag testat den men är den värre än andra kajaker?
 
en lite allroundkajak och som då är lämplig att ta på tur men som ändå är lite livlig och manövrerbar?

Tillbaka till ruta ett? Tycker faktiskt att Nordkapp fyller beskrivningen rätt bra... kanske inte den gamla HM-modellen eller polyetenversionen som är trög, men Jubilee och LV passar in i beskrivingen, varför inte även nuvarande "standardmodell" om paddlaren är tillräckligt stor. En långfärdanpassad kajak livligare än Nordkapp PE kan mycket väl vara Nordkapp LV, men är man ute efter nåt livligare än Nordkapp LV så skulle jag allvarligt överväga två separata kajaker för långfärd och lek.
 
Ja man ska kanske testa kajakerna i lite olika storlekar med. Jag har bara fått för mig att jag är för stor för LV men det beror naturligtvis på vad man vill ha för egenskaper hos kajaken.
 
Hej!

Tack för kommentarerna. Jag kan nu konstatera att de konstigheter som jag upplevde nog beror på hur jag hanterade kajaken och inte på kajaken. Så jag har bestämt mig för att köpa en Arrow Play. De många bra erbjudanden som finns nu ger ju utrymme att så småning om köpa en begagnad långfärdare om det skulle visa sig att playen inte når upp till målen på det området. Det är ju också en fördel med en lite mer lättstyrd kajak de gånger man ger sig in i åar och behöver en lite mer lättmanövererad kajak.
Tack också för synpunkterna på de olika modellerna av Nordkapp. Jag har inte trott det är så stor skillnad mellan dem, förutom att LV kanske var till för lite mindre och lättare paddlare. Så tills det eventuellt blir dags för den begagnade långfärdaren får jag passa på att prova dem när tillfälle ges.
Jag återkommer med mina erfarenheter av den om en månad eller så när jag hunnit paddla lite. Nu får jag leta paddel i väntan på att kajaken levereras om två veckor.

Hälsningar
Per

PS: Någon frågade vilka alternativ till Playen jag tycker är aktuella och de som känts bäst är Tiderace Xplore och P&H Centus. De har känts livligare än den Nordkapp i polyeten jag paddlat mycket med på klubben, som nog är en normalstorlek.Många pratar om att Playen är så stabil att man känner sig trygg även i stora vågor men jag vet inte om stabilitet alltid är en fördel där får en sådan kajak tippar ju mer i sidled och man får jobba mer med höfterna för att hålla den plan. Nordkappen sägs ju vara mindre stabil och kräva mer av sin paddlare men den har jag alltid känt mig trygg med. Nu ska det bli kul att snart prova min nya Play som ju har en helt annan skrovform.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.