Köpa Kajak soim nybörjare.

Tjenare, jag provade på att paddla kajak för ett par veckor sedan och blev efter det väldigt sugen på att köpa en kajak. Jag har dock ingen erfarenhet av vad man ska ha för en kajak beroende på hur stor och erfaren man är, så jag tänkte att jag kunde dra lite info om mig själv:
185cm lång, väger 86kg, 18 år gammal och jag har paddlat drygt 2 timmar i kajak och lite mer i en 3 manna kanot. Jag hade tänkt att paddla runt i lokala sjöar och lugna åar.

Jag har tittat runt en del på begagnade och nya kajaker, och har hittat:


http://www.point65.se/Default.asp?page=kayaks&kayak=19

http://www.paddling.se/info_kajak_TaheMarine.aspx?kp=23

Och två stycken från stadiums hemsida som inte gick att länka, men som hette:

POINT 65 NEMO,

EVEREST V505

Så om någon snäll person skulle ha tid/ork att gå in på stadiums hemsida (www.stadium.se) och söka på ovanstående så skulle jag vara verkligt tacksam.

Dom begagnade som jag hittade på blocket.se var i princip lika dyra, och jag har inte råd med något mer än 8 000:-, det ska helst vara mindre än 8000:- också, gärna runt 5-6000:-.


Det jag undrar nu är vilken av dom som passar mig bäst, eller om det finns nåt bättre ställe att köpa en kajak på. Berätta gärna om er första kajak och erfarenheter med denna :).


Tack på förhand,
MVH Simon
 
Senast ändrad:
Gå med i en klubb

Jag började med att låna mig igenom ett antal modeller och fick ett och annat fikatipps av mer erfarna kamrater.
Sen köpte jag en begagnad, ful sak billigt...och hade mycket roligt med den innan jag bytte upp mig.
Men bästa tippset är gå med i en klubb.
//J
 
Jag började med att låna mig igenom ett antal modeller och fick ett och annat fikatipps av mer erfarna kamrater.
Sen köpte jag en begagnad, ful sak billigt...och hade mycket roligt med den innan jag bytte upp mig.
Men bästa tippset är gå med i en klubb.
//J


Jag hade mest tänkt mig att åka ut själv och mest glida runt i åar osv, att gå med i en klubb blir lite jobbigt då den närmaste är ett par mil ifrån mig, och jag inte har en bil.


Hittade en till kajak man kanske kunde köpa: http://www.kanotbutiken.se/butik/product_info.php?cPath=23&products_id=37
 
Senast ändrad:
Tjenare, jag provade på att paddla kajak för ett par veckor sedan och blev efter det väldigt sugen på att köpa en kajak. Jag har dock ingen erfarenhet av vad man ska ha för en kajak beroende på hur stor och erfaren man är, så jag tänkte att jag kunde dra lite info om mig själv:
185cm lång, väger 86kg, 18 år gammal och jag har paddlat drygt 2 timmar i kajak och lite mer i en 3 manna kanot. Jag hade tänkt att paddla runt i lokala sjöar och lugna åar.

Jag har tittat runt en del på begagnade och nya kajaker, och har hittat:


http://www.point65.se/Default.asp?page=kayaks&kayak=19

http://www.paddling.se/info_kajak_TaheMarine.aspx?kp=23

Och två stycken från stadiums hemsida som inte gick att länka, men som hette:

POINT 65 NEMO,

EVEREST V505

Så om någon snäll person skulle ha tid/ork att gå in på stadiums hemsida (www.stadium.se) och söka på ovanstående så skulle jag vara verkligt tacksam.

Dom begagnade som jag hittade på blocket.se var i princip lika dyra, och jag har inte råd med något mer än 8 000:-, det ska helst vara mindre än 8000:- också, gärna runt 5-6000:-.


Det jag undrar nu är vilken av dom som passar mig bäst, eller om det finns nåt bättre ställe att köpa en kajak på. Berätta gärna om er första kajak och erfarenheter med denna :).


Tack på förhand,
MVH Simon

Vad du än väljer för modell så se till så får provpaddla den. Med tanke på din längd kan du få problem med att sitta bekvämt i alla mindre kajaker. Alla seriösa handlare låter dig provpaddla. Köp inte något du inte suttit i.

Lycka till!!!!
 
Tjenare, jag provade på att paddla kajak för ett par veckor sedan och blev efter det väldigt sugen på att köpa en kajak.

Känner igen mig i det där, provade också på kajak för första gången för tre veckor sedan, och blev också sugen på att köpa egen! Men jag håller med de tidigare svaren, att prova på ett par olika modeller är enda sättet att veta vad som passar just dig.


Jag hade mest tänkt mig att åka ut själv och mest glida runt i åar osv, att gå med i en klubb blir lite jobbigt då den närmaste är ett par mil ifrån mig, och jag inte har en bil.

Man kan ju även hyra kajaker och på så sätt prova på ett par olika modeller innan man vet vad man trivs med. Antar att du bor nära någon å eller sjö, annars måste du ju nästan ändå ha bil för att transportera kajaken dit..? Själv hyrde jag häromdagen en kajak och paddlade en bit av Lagan (recension finns under "Turer" här på Utsidan). En sak är ju dock väldigt säker - det är enormt stor skillnad att paddla på havet och att paddla i åar/sjöar! Kursen jag gick på var i Öresund utanför Helsingborg med halvmeterhöga vågor, fantastiskt läskigt men också fantastiskt roligt! Paddlingen i Lagan var liksom mer enformigt, ingen utmaning på samma sätt. Dessutom är det roligare att paddla med andra, inser tillochmed en ensamvarg som jag!
 
Senast ändrad:
I ditt fall kan jag rekommendera Stadiums kajaker. Du hittar inget bättre till det priset.
Jag har själv Everst-kajaken och den är stabil. Visserligen har jag hört att långa personer kan tycka att Everst-kajaken är instabil, men för mig är det svårt att förstå.

Annars håller jag med övriga som har svarat. Det bästa är att hyra 5-10 olika kajaker och testa sig fram. Å andra sidan känner man inte så stor skillnad som nybörjare. Du kommer att känna mer skillnad på olika paddlar, och olika sitsar.

Så förslag: Välj en kajak som du tycker att du har råd med. Lägg tiden på att hitta en bra paddel, och en skön sits!

Mvh,
Jörgen
www.jorgenbengtsson.se
 
Du får tala om hur det går och vad du tycker om den.
Jag kikade på den men är inne på ett lite dyare alternativ. Själv paddlar jag bara i havet eftersom det finns runt knuten
 
Hej Simon !

Av Din beskrivning att dömma, så skulle jag i Ditt fall kolla och provpaddla en Prijon Yukon Expedition.
Den är rymlig, stabil, tål tuffa tag och har ett brett användningsområde

Hälsningar
Lennart
 
Hej igen Simon!

Jag tror det är för liten modell för Dig

priset verkar rimligt

Hälsningar
Lennart
 
Hej igen Simon !

Tips !
Kolla på Seayak på samma annonsplats för samma pris.
Men då får Du nog snabba på !

Hälsningar
Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.