Köpa kajak, mått för en lång?

Har skjutit på att börja paddla i flera år nu men har bestämt mig för att det ska ske i år! Måste först få tummen ur och köpa mig en vettig kajak!

Jag är rätt lång, ca 192 och runt 85 kilo. Pendlar från 82 upp till 89-90 men jag gissar att några kilo hit eller dit är mindre viktigt vid val av kajak? Kommer paddla i Stockholm skärgård och runt city.

Pris: Hade tänkt mig runt 10 000 och jag gissar att en begagnad då är det givna valet. Min största fundering är vilka mått jag ska ha på den? Och vilka kajaker passar en långvuxen? Några modeller jag ska kika extra mycket på?

Hittar inte speciellt mycket begagnat för tillfället men jag gissar att det drar igång när temperaturen stiger något.

Alla tips är välkomna!

Mvh
Johan Persson
 
Jag är längre än dig (198) och började paddla en Point65 Picnic, men bytte snabbt upp mig till en Five-o-Five. Den är lite över din budget, 12499 i 3 lagers varianten. Vilket jag anser är ett måste. Helt okej lastutrymme, såklart det är skönare med två ovala luckor men det fungerar ändå. Man får ner nog mycket packning för en vecka, detta utan att ha de minsta sovsäckarna och liggunderlagen.

Kan vara skönt att börja med en plastbalja så man inte behöver känna sig lika försiktig som iaf jag blir när jag paddlar glasfiber (även om det minskar med tiden)
 

Bilagor

  • IMG_1712.jpg
    IMG_1712.jpg
    55.4 KB · Visningar: 1,392
Hade tänkt försökt hitta en begagnad kajak till att börja med. Så en glasfiber kajak bör gå att hitta för den summan. Sen för eller nackdelar med plast vs glasfiber har jag läst en hel del om redan :) Varför jag främst letar efter en beg. är för jag inte riktigt vet vad jag kommer gilla för typ av egenskaper och vill inte förlora för mycket vid eventuell försäljning!
 
Reagerade också på det.. Hoppas det drar igång snart! Den ser ju faktiskt intressant ut för det priset, ska ta reda på märke. Hur står sig Aquilo mot de lite dyrare kajakerna? Finns ju nya i butik i Sthlm för 10´. Hört att de är rätt tunga dock?

/Johan
 
Fick svar på märke/modell. Laura utvecklad av Bear and water i Finland, tillverkad i Estland. Hittar dock ingen info i huvudtaget om den! Säger måtten er någonting? Stabilitet osv.

5,30lång
57 bred
33 djup
 
Laura

Laura såldes under annat namn i sverige. Jag provpaddlade den 1997 så det var ett tag sedan. Den är stadig och inte särskilt snabb. Kvaliteten på material är typisk för gfk kajaker i 13-15 000 kr klassen.så betala inte för mycket. Ge skarvarna mellan skotten en extra titt för att se om de är täta.

Själv är jag inte lång så maxlängden vågar jag inte säga så mycket om. Men om du är lite längre och tyngre så kan det vara skönnare med en bredare och stadigare kajak för att kompensera för den högre tyngdpunkten.
 
Har skjutit på att börja paddla i flera år nu men har bestämt mig för att det ska ske i år! Måste först få tummen ur och köpa mig en vettig kajak!

Jag är rätt lång, ca 192 och runt 85 kilo. Pendlar från 82 upp till 89-90 men jag gissar att några kilo hit eller dit är mindre viktigt vid val av kajak? Kommer paddla i Stockholm skärgård och runt city. ...

Begagnad om du kan är bästa sättet. Det som spelar in mest är benlängd, fotstorlek och vikt. Benlägd och fotstorlek kräver tillräckligt lång sittplats. Fotstorlek kräver tillräckligt högt skrov. Vikt kräver tillräcklig volym (längd och/eller bredd). Går du på längd på kajaken ökar farten, men minskar manöverbarheten. Går du på ren skrovbredd blir kajaken tråkig, beroende på vad du vill göra. Går du på de enorma vita kajakerna med jättesittbrunn väljer du bort möjligheten att manövrera och rolla.

Nummer ett är att hitta en kajak du sitter bevämt i. Nummer två en kajak som lämpar sig för det du vill göra. Jag är 190 och 95 kilo. Det tog mig många kajaker innan jag hittade en bekväm som fortfarande var trevlig (en P&H Scorpio i plast). När jag väl för första gången suttit bekvämt insåg jag skillnaden. Mitt val slutade med en SKUK Romany Surf. Finessen med den är att den är kort, och att den löser mitt benutrymme genom extra upphöjning kring knäna på ovansidan. Det ger mig en bra kajak, byggd speciellt för större. Mycket bättre än en bra kajak för mindre som förlängts och breddats till att ge mer volym men tappat egenskaperna den lilla hade.

Så provsitta är viktigt. Provpaddla är också viktigt. De som inte är större kan inte tala om hur kajaken känns för dig. Prijon Kodiak är ett gott exempel. Är du mycket tyngre (120 kilo) är den utmärkt. Paddlar du med mycket last är den utmärkt. Är du kortare duger den bra. Men din längd och vikt ihop visar upp den från sin sämsta sida. Om den sidan är bra npg för dig är det en kajak det finns rätt många av, och du kanske kan hitta den billigt.

--- Mats ---
 
Tackar för bra och utförande svar! Väldigt tacksam! Kommer du ihåg vad den såldes under för namn i Sverige? Skulle vilja läsa lite om den.

Precis som du säger kommer jag nog märka efterhand vad jag vill ha efter någon säsong. Då känns det alltid bra att kunna byta utan att förlora för mycket. När jag väl vet vad som känns rätt har jag inga problem att köpa nytt!

Sett en del som har både skädda och roder, vad innebär detta när det kommer till egenskaper i vattnet? Är ute efter en med roder men om det inte finns något negativt med både och kan ju det
vara intressant också!

Mvh
Johan Persson
 
Tackar för bra och utförande svar! Väldigt tacksam! Kommer du ihåg vad den såldes under för namn i Sverige? Skulle vilja läsa lite om den. ...
Sett en del som har både skädda och roder, vad innebär detta när det kommer till egenskaper i vattnet? Är ute efter en med roder men om det inte finns något negativt med både och kan ju det
vara intressant också!

Gissar det är Lauran du vill ha svenska namnet på.

Vad gäller skädda och roder finns det de som gillar det ena, och de som gillar det andra. Roder är utmärkt på långfärd med sidvind, och för rätt kurs vid kraftig paddling (motionskajaker har i princip alltid roder).

Skädda har som nästan enda??? fördel att du lär dig hur din kajak fungerar, och hur du manövrerar den med paddel och med lutning. Skäddan fungerar genom att kajaken när den har fart framåt får en för som är väldigt stabil i sidled. Genom att då sticka ner skeddan en bit, blir aktern mindre benägen att falla av. Typiskt i sidvind eller sidström går aktern "med vinden"och kajakens för ser ut att svänga upp mot vinden. Sticker du ner tillräckligt med skedda, så går den rakt fram. För mycket, så ser fören ut att svänga ner med vinden. Kajaker med skedda och med roder är utformade olika. Både roder och skedda gör kajaken lite trögare i vattnet än ren kantning hade gjort, men det är jobbigt att kanta länge i sidvind.

Vill du ha roder, skippa skeddan. Rodrets största nackdel är att du blir mer beroende av det än av en skedda, så går det sönder har du större problem.

--- Mats ---
 
maila bearwater och fråga om den beg.
kolla med björn. han borde veta nåt. han kan svenska.
mailadresserna lär du väl hitta på bearwater.fi

prijon marlin htp är trevlig OM du kapar sitsen en del i framkanten å lägger brickor mellan sits å plåtfästena på sidorna, så du får ner sitsen mer mot botten och så du framförallt får ner framkanten. som den är gjord nu funkar det bara för anorektiker. med tjockare ben behöver man ha ner framkanten på sitsen för att få plats.det blir åxå trång för benen om man är 192 med sitsen i orginalläge. men med sänkt å vinklad sits så blir kajaken rymligare å framför allt blir den stadigare. det gör en otrolig skillnad. den är enormt mkt stadigare än vad t.ex en kodiak blir efter samma behandling. så då blir den trevlig som 17 i vågor. bättre än kodiaken tycker jag. men lite mindre packvolym. men det är ändå lite på gränsen med benutrymmet när man ska ha upp/ner benen.

billig paddel att börja med kan du köpa på aquilosport. dom brukar ofta sälja dom för ca 500. inte så tunga å inte speciellt vindkänsliga. duger bra att börja med till du vet vad du vill ha för paddel.

ett bra roder går praktiskt taget aldrig sönder om du bara ser till att det är ordning på grejorna.
skädda krånglar å fastnar betydligt oftare. åxå mkt större risk för läckage där skäddavajern går in i kajaken. speciellt på hinkplast.
min kompis skädda krånglar ofta. skönt på vinten när man ska sticka ner armen i vattnet för ett den har fastnat eller hakat loss sej så han inte får in den.

skädda väsnas och "klonkar" i skäddaboxen.

roder är guld!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.