Köpa kajak i Estland!!

Hej!
Jag undrar om någon vänlig person kan ge mig lite information om hur man enklast och billigast köper kajak i Estland. Tullregler, billigaste transporten m.m.
 
Några tips.

Jag funderar själv åka över till Estland om två veckor och köpa en kajak. (ifall allt faller på plats, med ressällskap mm.)
Jag köper i så fall kajaken i Tallin på firman http://www.hot.ee/kayaks/index.html
Det är samma fabrik som tillverkar Point 65 kajaker och gör även vissa trapper kajaker.
Jag åker båt via bolaget Tallink mellan kappelleskär-Palldiski (billigaste alternativet)

Tull och moms betalas vid svenska tullen. Tull 2 % av priset, sedan läggs svensk moms på priset. För en normal kajak är det ca 1500 kr.
Kostnad tullad och klar ca 6500 svenska kronor för en kajak. Till detta tillkommer ca 1000-1500 kr för bensin/boende/färjekostnad. med andra ord rejält mycket billigare än i sverige, även med resan inräknad.
Motsvarande Point 65 modell kostar drygt 12.000 i sverige.

Jag återkommer med svar när jag har vet bättre.
Men vet att andra har åkt över och köpt kajak för 3500 kr och inte tullat denna. Då blir det billigt.
Har andra gjort samma resa, så är jag intresserad av att få tips mm.
 
Begagnad

Man betalar väl inte tull på begagnade grejor?

Så riv av plasten och ta en 5 min tur och gno in med lite smuts så slipper du nog tull och moms!

Men har du fem inplastade kajaker på taket så lär du nog få betala tull;-)
 
Det är tull på begagnade grejer också

Jag pratade med tullen om detta och de sa att det var tull på begagnade prylar, även ifall de är inköpta utomlands. (utanför EU)
Men tanken är väl som du säger, att man smutsar ner kajaken lite och tar bort plast osv. och hoppas på det bästa.
Risken att få tulla ökar ju självklart ifall det ser helt nytt ut.
 
Är det någon som köpt kajak i Estland

Jag läste ditt inlägg om att köpa kajak i Estland och du skrev upp en websajt man kan använda sig av och den såg ju bra ut. Är detta sajten till tillverkaren? Det stog väldigt lite info om var dom håller till och annan info om företaget.
Jag är intresserad i att åka över och köpa men är lite orolig för att bli lurad av någon oseriös. Kanske det finns dåliga kopior som säljs av någon.
Är det någon som har använt sig av denna sajten och köpt kajak i Estland?
Det är ju en del kronor att spara så det lockar ju!

På förhand tack för svar!
 
Tänker hämta hem 4 kajaker på lördag

I övermorgon lördag 18.5 åker vi några stycken från Sibbo kanotklubb http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/ i Finland, över till Tallin för att hämta hem 4 st kajaker.

Firman http://www.hot.ee/kayaks/index.html
är just den dit vi är på väg. Den här firman är just den som tillverkar tex. Point 65 = Arctic Sea = Mari.
Vi var på excursion till den här firman för ca 2 år sedan och träffade då ägaren Ahti Reinup. Jag fick då ett bra intryck av firman.

Hur det är med tullbestämmelser till Sverige vet jag inte, men i Finland betalar vi bara 22% moms på inköpspriset på varor tillverkade i Estland.
 
Tull och moms

Jag var över för 2 år sedan och köpte 4 st kajaker.
Innan resan så e-postade jag till tullens infotjänst och fick svar på mina frågor.Tyvärr så har jag kastat den e-posten men det jag minns är att man får föra med sig varor för 12000:-/person tullfritt så det var lugnt.
men däremot så fick vi betala moms men det var om jag minns rätt på det som översteg 2500:-/person som är gränsen för att betala moms
kolla med tullen om det har ändrats
den enda varningen är att tullen inte tar eller iallafall inte tog alla betalkort t.ex. Amex (vilket naturligtvis var det jag hade med mig)
i övrigt bara bra erfarenheter. Vi vart t.ex. hämtade på en plats som är lätt att hitta till för firman ligger lite utanför Tallin och kan var svår att hitta till

lycka till
 
Tahe Paat

Jobbade i Estland i 1 år och kom då i kontakt med Taavi Rajasalu på "Tahe Paat", som tillverkar båtar. En kompis var där & fick med sig 10 nya kajaker till ett slutpris på 3.500:-/kajak, inkl. resa. Se till att få ett pris på kvitto som ligger under moms & tull gränsen. Dom lyckades utan problem!
Gå in och titta hos deras återförsäljare: http://home.uninet.ee/~thore/ ,tyvärr på Estninska men man kan nog lista ut lite grann med sunt förnuft.
Kontakta Taavi Rajasalu för att få ett bättre pris.
OÜ Tuul & Rajasalu - Tahe Paat
e-mail: trajasalu@hot.ee eller
GSM: +372-5020041

Õnn kaasa!!!
 
Erfarenheter från kajakimport

Vi hämtade fyra kajaker från Tuul & Rajasalu (Tahe Pood) http://www.tahekayaks.com/ senaste lördag. Vi hade köpt via agenten East-Pole http://www.hot.ee/kayaks/kayaks.htm men det går antagligen lika bra att köpa direkt från tillverkaren. Om det har nån betydelse för priset vet jag inte. Servicen som agenten bestod på var helt OK förutom att deras e-post inte alltid funkade. Vi betalade cash med medhavda euros och lastade fyra kajaker på bilens takräck och åkte hem (från Helsingfors kommer man med bilfärja till Tallinn på 1½ timme). Det jag inte visste var att det bara går att tulla in på vardagar (i Helsingfors) så bilen fick vänta i tullen till måndag morgon. Då var det inga problem. Jag betalade moms på det belopp som stod på fakturan. Ingen tull. Estland har ett tullavtal som mig veterligen gäller hela EU. För att varan skall vara tullfri måste den vara av estniskt ursprung och detta skall också stå på fakturan. Formuleringen är: "The exporter of the products covered by this document declares that, except where otherwise indicated, these products are of Estonian preferential origin".
Den som vill ha mera detaljer kan gärna kontakta mig direkt.
 
Rättelse till föregående

Firman heter OÜ Tuul & Rajasalu - Tahe Paat och inte Tahe Pood som jag skrev
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.