Köpa Kajak soim nybörjare.

Tjenare, jag provade på att paddla kajak för ett par veckor sedan och blev efter det väldigt sugen på att köpa en kajak. Jag har dock ingen erfarenhet av vad man ska ha för en kajak beroende på hur stor och erfaren man är, så jag tänkte att jag kunde dra lite info om mig själv:
185cm lång, väger 86kg, 18 år gammal och jag har paddlat drygt 2 timmar i kajak och lite mer i en 3 manna kanot. Jag hade tänkt att paddla runt i lokala sjöar och lugna åar.

Jag har tittat runt en del på begagnade och nya kajaker, och har hittat:

http://www.point65.se/Default.asp?page=kayaks&kayak=19

http://www.paddling.se/info_kajak_TaheMarine.aspx?kp=23

Och två stycken från stadiums hemsida som inte gick att länka, men som hette:

POINT 65 NEMO,

EVEREST V505

Så om någon snäll person skulle ha tid/ork att gå in på stadiums hemsida (www.stadium.se) och söka på ovanstående så skulle jag vara verkligt tacksam.

Dom begagnade som jag hittade på blocket.se var i princip lika dyra, och jag har inte råd med något mer än 8 000:-, det ska helst vara mindre än 8000:- också, gärna runt 5-6000:-.

Det jag undrar nu är vilken av dom som passar mig bäst, eller om det finns nåt bättre ställe att köpa en kajak på. Berätta gärna om er första kajak och erfarenheter med denna :).

Tack på förhand,
MVH Simon

Senast ändrad:
Gå med i en klubb

Jag började med att låna mig igenom ett antal modeller och fick ett och annat fikatipps av mer erfarna kamrater.
Sen köpte jag en begagnad, ful sak billigt...och hade mycket roligt med den innan jag bytte upp mig.
Men bästa tippset är gå med i en klubb.
//J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag började med att låna mig igenom ett antal modeller och fick ett och annat fikatipps av mer erfarna kamrater.
Sen köpte jag en begagnad, ful sak billigt...och hade mycket roligt med den innan jag bytte upp mig.
Men bästa tippset är gå med i en klubb.
//J

Jag hade mest tänkt mig att åka ut själv och mest glida runt i åar osv, att gå med i en klubb blir lite jobbigt då den närmaste är ett par mil ifrån mig, och jag inte har en bil.

Hittade en till kajak man kanske kunde köpa: http://www.kanotbutiken.se/butik/product_info.php?cPath=23&products_id=37

Senast ändrad:
Tjenare, jag provade på att paddla kajak för ett par veckor sedan och blev efter det väldigt sugen på att köpa en kajak. Jag har dock ingen erfarenhet av vad man ska ha för en kajak beroende på hur stor och erfaren man är, så jag tänkte att jag kunde dra lite info om mig själv:
185cm lång, väger 86kg, 18 år gammal och jag har paddlat drygt 2 timmar i kajak och lite mer i en 3 manna kanot. Jag hade tänkt att paddla runt i lokala sjöar och lugna åar.

Jag har tittat runt en del på begagnade och nya kajaker, och har hittat:

http://www.point65.se/Default.asp?page=kayaks&kayak=19

http://www.paddling.se/info_kajak_TaheMarine.aspx?kp=23

Och två stycken från stadiums hemsida som inte gick att länka, men som hette:

POINT 65 NEMO,

EVEREST V505

Så om någon snäll person skulle ha tid/ork att gå in på stadiums hemsida (www.stadium.se) och söka på ovanstående så skulle jag vara verkligt tacksam.

Dom begagnade som jag hittade på blocket.se var i princip lika dyra, och jag har inte råd med något mer än 8 000:-, det ska helst vara mindre än 8000:- också, gärna runt 5-6000:-.

Det jag undrar nu är vilken av dom som passar mig bäst, eller om det finns nåt bättre ställe att köpa en kajak på. Berätta gärna om er första kajak och erfarenheter med denna :).

Tack på förhand,
MVH Simon

Vad du än väljer för modell så se till så får provpaddla den. Med tanke på din längd kan du få problem med att sitta bekvämt i alla mindre kajaker. Alla seriösa handlare låter dig provpaddla. Köp inte något du inte suttit i.

Lycka till!!!!

Tjenare, jag provade på att paddla kajak för ett par veckor sedan och blev efter det väldigt sugen på att köpa en kajak.

Känner igen mig i det där, provade också på kajak för första gången för tre veckor sedan, och blev också sugen på att köpa egen! Men jag håller med de tidigare svaren, att prova på ett par olika modeller är enda sättet att veta vad som passar just dig.

Jag hade mest tänkt mig att åka ut själv och mest glida runt i åar osv, att gå med i en klubb blir lite jobbigt då den närmaste är ett par mil ifrån mig, och jag inte har en bil.

Man kan ju även hyra kajaker och på så sätt prova på ett par olika modeller innan man vet vad man trivs med. Antar att du bor nära någon å eller sjö, annars måste du ju nästan ändå ha bil för att transportera kajaken dit..? Själv hyrde jag häromdagen en kajak och paddlade en bit av Lagan (recension finns under "Turer" här på Utsidan). En sak är ju dock väldigt säker - det är enormt stor skillnad att paddla på havet och att paddla i åar/sjöar! Kursen jag gick på var i Öresund utanför Helsingborg med halvmeterhöga vågor, fantastiskt läskigt men också fantastiskt roligt! Paddlingen i Lagan var liksom mer enformigt, ingen utmaning på samma sätt. Dessutom är det roligare att paddla med andra, inser tillochmed en ensamvarg som jag!

Senast ändrad:
I ditt fall kan jag rekommendera Stadiums kajaker. Du hittar inget bättre till det priset.
Jag har själv Everst-kajaken och den är stabil. Visserligen har jag hört att långa personer kan tycka att Everst-kajaken är instabil, men för mig är det svårt att förstå.

Annars håller jag med övriga som har svarat. Det bästa är att hyra 5-10 olika kajaker och testa sig fram. Å andra sidan känner man inte så stor skillnad som nybörjare. Du kommer att känna mer skillnad på olika paddlar, och olika sitsar.

Så förslag: Välj en kajak som du tycker att du har råd med. Lägg tiden på att hitta en bra paddel, och en skön sits!

Mvh,
Jörgen
www.jorgenbengtsson.se

Du får tala om hur det går och vad du tycker om den.
Jag kikade på den men är inne på ett lite dyare alternativ. Själv paddlar jag bara i havet eftersom det finns runt knuten

Hej Simon !

Av Din beskrivning att dömma, så skulle jag i Ditt fall kolla och provpaddla en Prijon Yukon Expedition.
Den är rymlig, stabil, tål tuffa tag och har ett brett användningsområde

Hälsningar
Lennart

Hej igen Simon!

Jag tror det är för liten modell för Dig

priset verkar rimligt

Hälsningar
Lennart

Hej igen Simon !

Tips !
Kolla på Seayak på samma annonsplats för samma pris.
Men då får Du nog snabba på !

Hälsningar
Lennart

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips