Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa?

Jag har sökt mycket på internet efter delbara kajaker, men det jag hittar säljs oftast i USA eller Australien.
Finns det någon som känner en försäljare av delbara kajaker i Sverige eller ev i Europa.
Jag är inte intresserad av den som heter Point 65 Martini, för den känns som en tråkig plastbalja.
Delbar kajak har ju lite olika namn på engelska: take apart kayak - 3 piece kayak - sectional kayak etc...

Jag hittade detta intressanta forum:
http://sectionalseakayak.blogspot.se/2009_04_01_archive.html

Jag är tacksam för alla tips...
 
NDK /SKUK Kayaks har levererat en del delbara kanoter. De har några "kända" modeller som Romany och Explorer. Har för mig att P&H också fixat 3-delning till några kunder men hittar inte tillbaka till det...

Foto på Explorer på Freyas blogg:
https://plus.google.com/photos/112133179186774955122/albums/5605043464275056433?banner=pwa
Hennes kanot fick problem med delningen och hon plastade över skarven.

En delbar kanot blir tyngre och svagare än en hel men har vissa fördelar som överväger för några få personer.
 
Både NDK och Rockpool gör delbara kajaker. Vi har en Rockpool Alaw 3 delad. Jag upplever den inte på något sätt svagare då alla delarna är helt täta var för sig och båda skarvarna har 6 st spännen för att fästa delarna tillsammans (det skulle hålla med 2 eller 3). Lite tyngre blir nog kajaken men det är ingen stor skillnad. Det roliga med delad kajak är ju att man kan packa kajaken hemma i vardagsrummet och sen slänga in allt i en vanlig farmare. Väl ute är det bara att klicka ihop kajaken och så är man ute på vattnet (packad och klar) på bara några minuter.
 
Enligt Valleys hemsida gör de kajakerna delbara om man specialbeställer.

Sen finns en hel del skin on frame, t ex Trak, Klepper, feathercraft som också är ett slags delbara kajaker ;)
 
NDK /SKUK Kayaks har levererat en del delbara kanoter. De har några "kända" modeller som Romany och Explorer. Har för mig att P&H också fixat 3-delning till några kunder men hittar inte tillbaka till det...

Foto på Explorer på Freyas blogg:
https://plus.google.com/photos/112133179186774955122/albums/5605043464275056433?banner=pwa
Hennes kanot fick problem med delningen och hon plastade över skarven.

En delbar kanot blir tyngre och svagare än en hel men har vissa fördelar som överväger för några få personer.

vilka inspirerande och härliga bilder det var på Freyas blogg! :)

Ok tack! Jag får kontrollera medNDK/SKUK då och se vad de har i sitt sortiment.
vad jag har läst så ska väl en delbar inte vara svagare om det är professionellt gjort.
Däremot så är de något tyngre pga skarvarna.
 
Senast ändrad:
Nu vet vi ju inte varför du vill ha en delbar kajak, men den här är inte delbar och säljs inte i Sverige, men kanske lösning på ditt problem ändå?
www.orukayak.com

Jodå, jag har kikat på denna kajak, och även mailat till dem om fraktkostnaden till Sverige.
Jag har däremot inte fått något svar av dem. Jag antar att de få som de har tillverkat säljer som smör i solsken i USA, så de behöver inte sälja internationellt egentligen.

Jag behöver en delbar kajak pga att jag inte har något större förråd att stuva undan den i, och de vore det perfekt om den var just delbar.
 
Både NDK och Rockpool gör delbara kajaker. Vi har en Rockpool Alaw 3 delad. Jag upplever den inte på något sätt svagare då alla delarna är helt täta var för sig och båda skarvarna har 6 st spännen för att fästa delarna tillsammans (det skulle hålla med 2 eller 3). Lite tyngre blir nog kajaken men det är ingen stor skillnad. Det roliga med delad kajak är ju att man kan packa kajaken hemma i vardagsrummet och sen slänga in allt i en vanlig farmare. Väl ute är det bara att klicka ihop kajaken och så är man ute på vattnet (packad och klar) på bara några minuter.

Ja jag har sett Rockpools kajaker, och skulle gärna köpa en delad variant. men säljs de i Europa, eller tom i Sverige? NDK får jag nog googla lite efter för att se vad det är för sorts variant..
 
Enligt Valleys hemsida gör de kajakerna delbara om man specialbeställer.

Sen finns en hel del skin on frame, t ex Trak, Klepper, feathercraft som också är ett slags delbara kajaker ;)

Skin on frame är nog inte riktigt vad jag själv skulle vilja ha. i så fall så skulle jag nog hellre kompromissa och köpa en oru kajak, som är helt ihopfällbar. Fast det är heller inte det ultimata. Jag vill ha en rejäl strömlinjeformad kajak för träning i första hand, men även för rekreation/utflykter om det skulle funka.
Jag kollar Valleys hemsida som du nämnde...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
Zingo62a Var kan man köpa epoxy..... Paddling allmänt 3
Hutt Var kan man köpa Neopren? Paddling allmänt 2
pad var kan man köpa alu-plåt? Paddling allmänt 7
Almgren Var kan man prova och köpa bra paddeljackor Paddling allmänt 3
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
gullegubben Då var man igång igen då... Paddling allmänt 2
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6
kajakmicke Var får man tag på (A-one's) paddelkläder? Paddling allmänt 4
n9johohm Var hyr man kajaker i Bohuslän? Paddling allmänt 6
ovalis Var köper man gummicord? Paddling allmänt 4
ssvoh Var skall man hyra kajak? Paddling allmänt 2
Var parkerar man i Smögen ? Paddling allmänt 0
Vet någon var man kan förvara kajaken??? Paddling allmänt 1
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Moga Var ligger ”Katastrofviken”? Paddling allmänt 3
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
henrich Var hyra kajak i Stockholm? Paddling allmänt 8
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
eyck Var tog Svens fina faltkajaksida vägen...? Paddling allmänt 1
Isbjornen Vem o var i helgen Paddling allmänt 2
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
avslutat_17_06_20 Var finns vattentemperaturer angivna för Norska paddelvatten? Paddling allmänt 3
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
Lars H Var hyra kajak i Venedig? Paddling allmänt 1
robban4100 Tunn våtdräckt - var köpa??? Paddling allmänt 11
marot858 Aluminiumprofiler till roderpedalsystem - var? Paddling allmänt 1
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
larsrosenblad Var köpa keps med arabhäng? Paddling allmänt 4
markusa Var hyra canadensare i stockholm? Paddling allmänt 3
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3
Big Joe Var paddla i Göteborg? Paddling allmänt 1
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
niilo Var köpa Trivium S9? Paddling allmänt 7
a95180 Var köpa vingpaddel i Sverige? Paddling allmänt 19
teoek Var köpa nödraketer? Paddling allmänt 1
soljesp Recensioner- var är ni!!!!! Paddling allmänt 10
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
johanniska Kajak - var börjar jag? Paddling allmänt 6
jamo Var köpa 3/4-delad paddel Paddling allmänt 6
Kajakob om paddeln går av, var går den av? Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.