Hur långt har ni paddlat?

Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta hur långt ni har tagit er på en dags paddling. Ett kort svar med bara antalet km räcker, men om du lägger till väderförhållanden, antal timmar det tog, vilken kajak du har osv så är det naturligtvis skoj att veta också.
 
lagom

Jag paddlade en vecka i sthlms skärgård i sommras. Från norra delen av vindö (sollenkroka) via svartlöga, rödlöga, norrpada upp till långskär (längst ut i idskärsfjärden) och sen tillbaks via norröra, blidö och in till vaxholm. Vi paddlade cirka fyra/fem timmar om dan med lunch emellan (sill och potatis med brown ale till). Jag vet inte hur lång sträckan är men det går ganska fort att ta sej fram om sjön är lugn. Glöm inte att ta med pannlampa och en bra bok, alternativt flickvän/flicka
 
Jag paddlar max 35-40 km/dag. Visst skulle det väl gå att öka på detta men då tycker jag inte att det är så njutbart längre. Jag vill gärna ha gott om tid att se mig om på de öar jag besöker och gott om tid att ligga i solen och ta igen mig!
 
ta det lugnt på havet!

100 distansminuter på 39 timmmar i klepper aerius (2-manna). Det var inte så roligt!
jag håller med "mielo", man ska ha gott om tid på sig och njuta av solen och skärgården.
sommaren är snart här...
 
Lagom är bäst (?)

Jag paddlar en Artisan och tycker att 5-6 km/h är ren realistisk fart vid normalt väder. Mellan 6-8 timmar om dagen funkar bra (med ett lunchbreak i mitten) så bör du klara av att klämma ca. 30 - 50 km om dagen.

:) Thomas
 
Distanser

För några år sedan började jag en paddling från Tjörn till Halmstad. Utgångsförhållandena var att jag just avslutat en veckotur i sällskap med andra kanotister runt Orust/Tjörn och skulle fortsätta ensam. Dagsetapperna under veckoturen var som vanligt 25 – 30 km/dag och eftersom uppstartningstiden på morgonen brukar stå i omvänd proportion till antalet deltagare räknade jag med att kunna vara effektivare och planerade därför för 40 km/dag.

Första dagen blev det, till min egen stora förvåning, 70 km innan det var dags att slå upp tältet. Många timmar i kajaken men också gott om pauser – två fikapauser, en lunchpaus och ett middagsuppehåll på ca en timme, och ett antal bad. Paddeltempot var lugnt (utom möjligen sista halvtimmen då det började strula med att hitta tältplats). De två följande dagarna blev 53 resp 57 km.

Vädret samarbetade hyfsat – från sol och svag vind i början och slutet till mulet och västlig 7 – 8 m/s utanför Onsalahalvön. Kajaken hör inte till de snabba när det gäller toppfart men är lättpaddlad i marschfart (även fullastad) – en gammal Kavat i trä.

Vid långturer med vana paddlare planerar jag annars för 25 – 30 km. Vid speciella tillfällen kan det bli upp till 40 km, men då brukar jag lägga in lättare alternativ eller vilodagar för dem som vill.

Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teknikern Att paddla långt,,,eller inte. Paddling allmänt 19
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
avslutat medlemskap 1003 Paddla länge kanske, inte långt... Paddling allmänt 9
Björn_L Paddla långt???... Paddling allmänt 1
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
oberg_niklas Hur långt in på säsongen kan man paddla med våtdräkt Paddling allmänt 7
emyrin Hur långt? Paddling allmänt 14
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.