tänka på vid kajak köp?

Hej.
Har börjat kolla lite på kajaker.
Tänkte höra va det e man ska kolla/tänka på?
Paddling sker i större/mindre åar, sjöar och kanske lite i havet men inte långt ut.

Mvh Jonny
 
Börja med att tänka ut var/hur du kommer att paddla och köp inte kanot efter vad du drömmer om. En enstaka utflykt till andra vatten kan du göra med försiktighet i "fel" kanot men det blir jobbig och besvärligt att ha fel modell i 99 fall av 100. Hyr eller låna om du ska iväg till helt andra typer av vatten.

Ska du paddla i smååar och små insjöar som är steniga så köp en plastkanot men är det större insjöar (stenfria) och skärgård som är vardagen så kan du titta på glasfiberkanoter istället.

Många säger att man ska köpa något att växa i men då kanske man får ägna sig åt att växa istället för att njuta av paddlingen ;-)
 
Många säger att man ska köpa något att växa i men då kanske man får ägna sig åt att växa istället för att njuta av paddlingen ;-)

Bra sagt! Det är väl ingen katastrof om det blir fel kajak. Man lär på sina misstag och det är inte alltid man vet vad man vill ha från början. Men man ska nog se till att man sitter bra och sånt går ju rätt bra att kolla.
Jag har för det mesta goda erfarenheter av proffs-säljare. Men köper man begagnat får man kanske vara lite mer uppmärksam.
Jag rekommenderar också en plastkajak (som första kajak), billigare och oömmare.

lycka till
thomas
 
Framför allt hyr och prova några olika innan du bestämmer dig, så du kan känna efter vilken som uppfyller just dina önskemål Det är väldigt individuellt vilken kajak man gillar.
 
Som redan sagts, provpaddla så många kajaker du kan, om möjligt minst nån timma per kajak.

Att man sitter bekvämt utan domningar eller annat obehag samt har bra knästöd är viktigast av allt tycker jag. Liksom en riktigt bra paddel - värt att lägga några tiusenlappar på en i kolfiber med blad passande din stil och styrka.

Med den användning du beskriver är det förstås onödigt och mest negativt att köpa ett spjut, en lite kortare och lättsvängd kajak är mer praktiskt i strömmande vatten.

Roder bör förstås vara robust och uppfällbart om du inte skippar det, lär få en del törnar i åar.

I mindre åar brukar man få kliva ur då och då så en stor sittbrunn/nyckelhål kan vara en fördel.

Plast är stryktåligt även om det för all del ska smälla rätt bra innan glasfiber spricker. (Glasfiber är väl lättare att laga själv också även om jag aldrig provat själv).

Det tar ofta några kajaker innan man mognat/stannat av i sin utveckling såpass att man har glädje av en "finkajak" för 20-30 tusen så börja med nåt rimligt billigt.
 
Nybörjare?

Det framgår inte av frågan om du är total nybörjare eller inte. Fällan man gärna går i om man knappt har suttit i en kajak tidigare är att man lätt väljer en båt som känns på tok för stadig och "trygg" redan efter några korta turer.

Fördelen med att hyra båt i början, gärna hos en uthyrare som har lite olika modeller, är att man redan efter kanske 15-20 timmars paddling har en helt annan säkerhet i paddlingen och balanserandet. Då har man plötsligt andra referensramar när man väljer båt. Sedan ska man ju komma ihåg att blir man biten av kajakloppan så är man aldrig helt nöjd - det finns alltid minst en annan båt på marknaden som har någon egenskap som saknas i den egna flottan... ;)


/A
 
Jag har lite erfarenheter av hur det kan bli när man inte vet hur ens intresse kommer att utvecklas...

Jag började med en VKV Lisa vilket är en skön kajak att paddla med i åar och insjöar. Jag gillade att man kunde ta isär paddeln, sätta på flottörer och använda kajaken som en flytande badbrygga. Men sen började jag ta mig ut i lite öppnare vatten och samtidigt blev intresserad av teknisk paddling (rollar, stötningar osv). Då är ju inte Lisa en optimal kajak direkt. Den såldes...

Då blev det en rundbottnad havskajak med roder. Vattentäta skott är ju en fördel och den var rätt trevlig att leka i. Efter att ha haft den ett tag och gjort en del turer så paddlade jag från Grisslehamn till Eckerö på Åland, tur och retur. Den turen lärde mig hata roder. Sträckan från Märket in till Eckerö paddlades med nästan full roderutslag hela vägen. Inga skönt att paddla flera timmar med ena foten konstant nedtryckt. Tog jag upp den för en sekund blåstes jag ur kurs omedelbart, och inte var det några starka vindar inte. Jag såg inte fram emot returfärden dagen efter men belönades med en helt vindfri dag... ibland har man tur! Den såldes...

Ok, köpa ny kajak med skädda? Men vänta nu, jag bor i Sthlm och har kajaken ganska centralt, det är inte så billigt. Visst, skönt att kunna cykla till kajakplatsen och bära ned den till bryggan, men jäkligt jobbigt när jag skulle paddla någon annanstans. Behöver jag äga en kajak? Nu hyr jag vid behov istället. Jag slipper hålla på med bökiga lyft och takräcken, och hyr där jag vill paddla istället. Visst är jag begränsad till att sjösätta vid uthyrningplatser, men flera gånger jag varit ute på längre turer med andra har jag fått göra det ändå eftersom någon i sällskapet behövt hyra...

Kort och gått, jag behöver ingen egen kajak... det tog bara ett bra tag att komma underfund med det.
 
En bra berättelse Mike C och jag kan håller med om att man inte alltid behöver någon egen kajak dock underlätter det extrem när man vill vara spontan. Den där fina Fredag eftermiddag en solig vårdag som du plötslligen få ledig tidigare än väntad - bara att ta sin kajak och drar ut på en kvällstur. Eller kompisen ringer kl21 en fredag och övertala en att ta en 2 dagars helgtur osv - då är det svårt att få tag på en kajak på en gång och många turer bli aldrig av, eller man tänker inte ens i de banor att man kunde tar en tur som man gör när man har en egen kajak. Dessutom lär man känna sin egen kajak mkt bättre, lär sig till 100% att använda den rätt osv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
losvahmaldav Att tänka på vid en längre kanottur !?? Paddling allmänt 11
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
avslutad130206 Ny med kajak i midsommar - Vad tänka på? Paddling allmänt 10
Joakim Ambrosson Viktigt att tänka på..? Paddling allmänt 7
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Punkrocker Nybörjarkajak - vad bör jag tänka på? Paddling allmänt 6
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.