Kajak inför nästa sommar!

Nu har jag bestämt mig!

Efter att ha varit kanotpaddlare i ca 15år och spanat in kajaker och kajakpaddlare under hela denna tiden har jag nu bestämt mig för att spara ihop till en kajak inför nästa sommar och säsongen som kommer då!

Men detta är ju en enorm djungel av olika modeller, glasfiber/plast/kolfiber, roder/skädda, paddlar hit och dit m.m.
Jaja ni förstår säkert :)

Jag tänkte därför be lite om hjälp och få några tips!

Hur hade jag tänkt att använda kajaken?:

Jag är 172 cm lång, 75 kg, normalt byggd.

Jag skall kunna vara ute i minst 1 vecka med packning. Uppskattad packningsvikt ca 50-70kg.

Jag paddlar mest i insjöar (större) oavsett väder men hoppas på en kajak där jag även kan paddla ute på havet mest på skoj.

Jag är väldigt sjövan och har som sagt paddlat kanot i 15år och är inte rädd för om kajaken är instabil men skulle naturligtvis uppskatta en stabil. Simkunnigheten hos mig (om den är intressant) är väldigt god. Har simmat sedan jag var 3år, vilket blir drygt.... 30 år :)

De kanoter jag paddlat tidigare har varken haft skädda eller roder och jag inbillar mig att jag är mest intresserad av är ett roder, men jag vet som sagt inte.

Runt eller v-bottnat skrov? Tja vad är skillnaden? Jag vill ju ha en kajak med goda sjöegenskaper som glider "härligt" fram.

Glasfiber eller plast? Tja... samma sak här. Vad är skillnaden? Jag inbillar mig att glasfiber är billigare. Kolfiber är inte aktuellt.

Sedan kommer vi till priset?
Jag hade tänkt att lägga ut max 13000:- på kajak, kapell, paddel och ev roder. Detta begränsar väl mig något, men någonstans måste jag sätta gränsen för en första kajak.
Naturligtvis kan jag tänka mig begagnat också. Det spelar ingen roll!

I och med detta vad har jag då tittat på?

http://www.mamut.com/tahekayaks

Mari Extra LC och Mari-41.

Kan detta vara något? Vad har jag (kanske) inte tänkt på? Vilka alternativ har jag och var hittar jag i så fall dessa?

Tacksam för tips och förslag!

//Peter, blivande kajakentusiast!

PS. Sedan kommer vi ju till paddlar också, men det kan vi ta senare :) DS
 
Nu har jag bestämt mig!
A. Jag är mest intresserad av är ett roder, men jag vet som sagt inte.
B. Runt eller v-bottnat skrov? Tja vad är skillnaden?
C. Glasfiber eller plast?
D. Sedan kommer vi till priset?
E. Mari Extra LC och Mari-41. Kan detta vara något?
A. En smaksak *
B. En smaksak *
C. En smaksak *
D. En smaksak *
E. Jadå! Men det är en smaksak!

Och alla har rätt smak! Hurra :)
Alla här kommer att rekommendera dig sin lösning. ;)

Och gällande asterisken (*) så mäste jag be dig att läsa på Björn Thomassons respektive Erik Arnströms hemsidor. De är duktiga och läsvärda, på varsitt sätt. Verkligen!

Du kan bli lycklig i vilken kajak som helst, eller i ingen, eller med hjälp av flera kajaker. Om du har en kompis som har kajak, köp en likadan så är ni två som har rätt tillsammans! ;)

Nädå, jag har faktiskt ett seriöst tips. Provpaddla ett gäng timmar så att du vet att rumpan och sätet är kompatibla.

Lycka till!
Patric
 
prova lite först!

Jag tycker du skall kolla bland uthyrare nära dig och prova. De har kanske modellerna du funderat på. Till hösten är det ju lättare att hitta beg kajaker också, vissa uthyrare bla. säljer ut en del grejer efter säsongen och då kan man ju hålla sig framme...

Testa lite hyrkajaker innan du satsar dina besparingar. Det är mitt råd !
 
Om plastkajak med roder är intressant så titta på Orust kajaks hemsida - de säljer (som så många andra) ut säsongens hyrkajaker, och med tanke på hur sommaren har varit vädermässigt så är de förhållandevis oanvända.
http://www.orust-kajak.se/marknad/pksok.html

Escape Kajakcenter i Önnered (Göteborg) säljer också ut. Där är det roderlöst som gäller…
http://www.escapekajakcenter.nu/index.php?parent=forsaljning&child=kajaker#begkajaker

Glasfiberkajaker är ju lättare och därmed lättare att hantera - på land. I sjön spelar de extra kilona mindre roll.
 
Om du paddlat i 15 år lär du ha en god uppfattning om HUR du vill paddla och vilka egenskaper som ska prioriteras. Lita till detta och låt dig inte i onödan svepas med och bli sugen på egenskaper du ännu inte alls saknat. Skrovform kanske jag tycker är det viktigaste. Små skillnader är svårt att ha riktigt klara och objektiva uppfattningar om, men det är ju stor skillnad på en motionskajak och en eskimåkajak, och där har man ju också prioriterat för olika egenskaper.
 
Om du paddlat i 15 år lär du ha en god uppfattning om HUR du vill paddla och vilka egenskaper som ska prioriteras. Lita till detta och låt dig inte i onödan svepas med och bli sugen på egenskaper du ännu inte alls saknat. Skrovform kanske jag tycker är det viktigaste. Små skillnader är svårt att ha riktigt klara och objektiva uppfattningar om, men det är ju stor skillnad på en motionskajak och en eskimåkajak, och där har man ju också prioriterat för olika egenskaper.

Jag har en god uppfattning på HUR jag vill paddla och därför går jag ut med frågan om skillnader i utrustning och utformning.

Om skrovformen är det viktigaste (enl. dig). Vad innebär då skillnaderna, ex rundbottnad och v-bottnad?

Sedan måste det ju vara skillnad på skädda el roder! Annars borde det ju inte funnits?

Längden och bredd på kajaken! Vad ger skillnaderna? Behöver jag en som är 5,5m eller "räcker" det med en som är 4,8m?

//Peter
 
Eftersom jag får frågan så svarar jag att jag föredrar rundbottnad, framför v-bottnad. Men egentligen tycker jag att skrovformen i de andra två projektionerna är intressantare.

Om jag ska paddla så som jag uppfattar att du ska göra så skulle jag vilja ha en rundbottnad kajak, med en köllinje som sett från sidan har en mycket lätt böj och med stävar som inte är kraftigt uppsvängda. Jag skulle vidare absolut vilja ha den bredaste delen på kajaken strax bakom sittbrunnen, för att det ger en gynnsammare strömning, samt bättre paddelisättning.

Personligen föredrar jag även roder, men jag har begränsade (och inte så negativa) erfarenheter av skädda. Ur nåt slags teoretiskt perspektiv tycker jag dock att roder är att föredra för min paddling, och jag har hyfsat omfattande och positiva erfarenheter av paddling med roder.

Jag är vidare subjektiv och läser oftare på Arnströms websida än på Thomassons. Det är ett konstaterande utan egentliga värderingar.
Beskrivningen av skrovformerna och egenskaperna är förstås förenklingar och generaliseringar.
 
Senast ändrad:
Jag har en god uppfattning på HUR jag vill paddla och därför går jag ut med frågan om skillnader i utrustning och utformning.
Lysande svar från Mezzner. Som vanligt. (Ärligt!)

Men det jag kanske vill se för att ge dig andra råd än direkt fåniga (mina ovan) eller de klassiska; läs på i forum eller på siter samt prova-prova-prova är att faktiskt få veta just HUR du vill paddla. Det fattar inte jag från din beskrivning, dina frågor.

Dina frågor är mer under rubriken "allt du bör veta om kajaker och kajakkonstruktion" och under den rubriken behövs fler frågor om: bredd och längd, och överhäng, och prismatiskt index, och swedeform/fishform, och sitthöjd, och sittbrunnsstorlek/utforming, och rocker/kölsprång, och säkerhetstänk, och skott/luckor, matrialegenskaper, och så vidare…. (som rör diverse egenskaper såsom toppfart, "friktion", vakning, ergonomi/effektitivet, svängbarhet, surfvilja, rollbarhet, annan säkerhet, packbarhet, lovgirighet, etc… ).

Så HUR skall du paddla (jag tror ingen svarar på "allt du bör veta...")?
- Skall du främst ut och tälta, typ flytta tält/kikare och mat? (Som de flesta?)
- Funderar du på motionspaddling? (Vältränad, bra balans, och lunga vatten?)
- Riktigt långa turer? (Med mycket packning under lång tid?)
- Blir det din allra tydligaste och frekventaste hobby med stort utövande? (Flera kajaker? Byta ofta?)
- Är du sugen på akrobatik? (Lockad av eskimoroll?)
- Har du ett drag av kicksökande? (Vad är surf o rockhopping?)
- Är du leksugen? (Skava gelcoaten mot skär och grynnor för att se hur nära du kan paddla?)
- Tänkt att fiska eller fota från kajaken?

Ett annat tips, jämte kolla Björns/Eriks siter och forumet, kan vara att studera Karin Mentzings bok Långfärdskajak (eller andra boktips på ww.kajak.nu).

Och slutligen; de kajaker du redan har tittat på och nämnt, de kan funka alldeles utmärkt till dig. No worries. Och när du har ändrat smak kan du köpa en annan. Häpp!

Längden och bredd på kajaken! Vad ger skillnaderna?
Fartpotential (om vi pratar vattenlinjelängd, lite rått): mer längd ger högre möjlighet till högre fart men det kostar i form av högre motstånd även i låga farter.

Behöver jag en som är 5,5m eller "räcker" det med en som är 4,8m?
Ingen aning! Och resonemanget ovan gäller vattenlinjelängd, inte totallängd. 4.8 meter, vad det nu är för mått, kan verklingen räcka. Det beror på hur du vill paddla och hur kajaken är i övrigt.
 
Senast ändrad:
Så HUR skall du paddla (jag tror ingen svarar på "allt du bör veta...")?
- Skall du främst ut och tälta, typ flytta tält/kikare och mat? (Som de flesta?)
- Funderar du på motionspaddling? (Vältränad, bra balans, och lunga vatten?)
- Riktigt långa turer? (Med mycket packning under lång tid?)
- Blir det din allra tydligaste och frekventaste hobby med stort utövande? (Flera kajaker? Byta ofta?)
- Är du sugen på akrobatik? (Lockad av eskimoroll?)
- Har du ett drag av kicksökande? (Vad är surf o rockhopping?)
- Är du leksugen? (Skava gelcoaten mot skär och grynnor för att se hur nära du kan paddla?)
- Tänkt att fiska eller fota från kajaken?

OK! Jag förstår vad du menar! Det kan verka som att jag är ute efter att få reda på ALLT. Det vill jag absolut inte! Bara genom att kolla på "Björn Thomasson" så inser man att det är för mycket att få reda på genom forumet.

Jag tackar för all hjälp jag kan få och skall försöka svara på frågorna.

- Skall du främst ut och tälta, typ flytta tält/kikare och mat? (Som de flesta?)
Ja! Detta skall vara det främsta syftet med kajaken. Paddling kommer först och främst ske i större insjöar och i havet (Skånska östkusten och i Blekinge skärgård)

- Riktigt långa turer? (Med mycket packning under lång tid?)
Turerna varar oftast ca 5 dygn upp till en vecka. Uppskattad vikt på utrustning, mat och annat smått & gott är 50-70 kg.

- Funderar du på motionspaddling? (Vältränad, bra balans, och lunga vatten?)
Det är klart att jag kommer ta kajaken på ett antal motionspaddlingar/rekreationspaddlingar, kvällar och helger. Jag är "tillräckligt" vältränad och har bra balans. Dessutom är jag duktig simmare och har god sjö/havs/vatten vana.

- Blir det din allra tydligaste och frekventaste hobby med stort utövande? (Flera kajaker? Byta ofta?)
Det är inte helt omöjligt att det blir det! Jag älskar att vara ute på havet/sjön! Både för att övernatta, men även för dagen. Tidigare har det inte blivit så mycket dagsturer med kanoten om den inte legat nere på stranden. En kajak är det enklare att ta hand om själv.
På sikt kan det kanske bli fler kajaker eller att jag byter ofta men det tänker jag inte på nu.

- Är du sugen på akrobatik? (Lockad av eskimoroll?)
Sugen? Absolut! Det är ju bara roligt! Men det skall inte vara främsta syftet. Om jag kan göra det med kajaken som det blir så är jag bara glad.

- Är du sugen på akrobatik? (Lockad av eskimoroll?)
- Har du ett drag av kicksökande? (Vad är surf o rockhopping?)
- Är du leksugen? (Skava gelcoaten mot skär och grynnor för att se hur nära du kan paddla?)

Nej inte direkt, även om det är roligt det med.

- Tänkt att fiska eller fota från kajaken?
Nej

Jag hoppas att detta hjälper dig att hjälpa mig :)

//Peter
 
Eftersom jag får frågan så svarar jag att jag föredrar rundbottnad, framför v-bottnad. Men egentligen tycker jag att skrovformen i de andra två projektionerna är intressantare.

Om jag ska paddla så som jag uppfattar att du ska göra så skulle jag vilja ha en rundbottnad kajak, med en köllinje som sett från sidan har en mycket lätt böj och med stävar som inte är kraftigt uppsvängda. Jag skulle vidare absolut vilja ha den bredaste delen på kajaken strax bakom sittbrunnen, för att det ger en gynnsammare strömning, samt bättre paddelisättning.

Personligen föredrar jag även roder, men jag har begränsade (och inte så negativa) erfarenheter av skädda. Ur nåt slags teoretiskt perspektiv tycker jag dock att roder är att föredra för min paddling, och jag har hyfsat omfattande och positiva erfarenheter av paddling med roder.

Jag är vidare subjektiv och läser oftare på Arnströms websida än på Thomassons. Det är ett konstaterande utan egentliga värderingar.
Beskrivningen av skrovformerna och egenskaperna är förstås förenklingar och generaliseringar.

Jag har glömt bort att tacka dig för dina värdefulla åsikter!
Precis ett sådant svar jag var ute efter.
Tack så mycket!
//Peter
 
SKädda eller roder?

Jag kan dela med mig lite av mina egna erfarenheter kring roder/skädda alternativen.
Jag har haft kajak med roder hur länge som helst, jag ville ha roder från början och trivdes bra med det. Men min nuvarande kajak är lite jobbig i vind... Paddlar jag en längre sträcka över öppet vatten och det blåser kan det innebära att jag måste ständigt trycka rätt hårt på ena pedalen. Det här gillar jag inga... Jag ogillar det så pass mycket att jag skall köpa en annan snart.
Jag har prövat några kajaker med endast skädda och fått lite vind också, och kan bara konstatera att skädda fungerar bra. Numera finns det kajaker med både skädda och roder, min nästa kajak kommer garanterat vara en sådan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Letaren Träning inför kajak Paddling allmänt 9
fredrikn Mina tankar inför mitt första kajak köp... Paddling allmänt 13
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.