Kajak inför nästa sommar!

Jag kan dela med mig lite av mina egna erfarenheter kring roder/skädda alternativen.
Jag har haft kajak med roder hur länge som helst, jag ville ha roder från början och trivdes bra med det. Men min nuvarande kajak är lite jobbig i vind... Paddlar jag en längre sträcka över öppet vatten och det blåser kan det innebära att jag måste ständigt trycka rätt hårt på ena pedalen. Det här gillar jag inga... Jag ogillar det så pass mycket att jag skall köpa en annan snart.
Jag har prövat några kajaker med endast skädda och fått lite vind också, och kan bara konstatera att skädda fungerar bra. Numera finns det kajaker med både skädda och roder, min nästa kajak kommer garanterat vara en sådan.

Vad har du för kajak idag?
Min tanke går också mot att välja en med roder och skädda.

Men en del vill ju hävda att det är antingen roder eller skädda som gäller.
Detta kan jag tycka är "lite" konstigt!? (men vad vet jag! :))
Men om jag har förstått det rätt så SKALL det vara skädda om du har ett "underliggande" roder (vilket för mig är helt uteslutet), men att vissa vill hävda att om du har ett släproder så ska du inte ha det.

Jag själv kan ju tycka, precis som du, att oavsett vilket sorts roder man har så kan man få det bästa av två världar genom att ha både och. Eller är jag helt fel ute?
Vad säger ni andra?

//Peter
 
Det finns gott om kanoter med underliggande roder utan skädda.

Jag hade tidigare en (v-bottnad) kanot med roder och skädda. Jag hade "alltid" skäddan helt uppfälld och paddlade bara med rodret, och det gick utmärkt. Vid nån långtur hade jag flyttat rodret till en annan kajak, och var därför utan, tillfälligt. Då körde jag med skäddan och med den stadig och mycket måttliga vind som rådde under hela turen fungerade det också bra.

När jag paddlar vill jag dock inte behöva ändra skäddainställningen om kursen blir annorlunda eller om vindarna ändras, utan styr hellre med fötterna så att jag slipper släppa paddeln och stanna upp. En annan effekt är ju också att skäddaboxen förstör ganska rejält med lastutrymmen även om den kan verka som ganska tunn.
 
Vad har du för kajak idag?
En gammal rundbottnad point65. Vet inga vad modellen heter, köpte den begangnat, den är säkert i närheten av 10 år.

Att skäddlådan sabbar packutrymme kan jag nog leva med. Däremot har jag också svårt att förstå varför man inte skulle kunna ha ett släproder på en kajak som är designad för skädda. Jag har aldrig prövat det men jag vågar satsa mycket pengar på att rodret kommer att få kajaken att ändra kurs... och det är ju det jag vill.

För mig låter det som argumentet att inte ha släproder på en kajak för designad för skädda kommer ifrån folk som är mycket vana med det ena eller det andra under fungerande förhållanden... Och min synpunkt är baserad på mina egna erfarenheter... Min kajak är för j*vlig i vind. Ibland får jag paddla med hård roderutslag under en längre period bara för att hålla kursen... Efter en provpaddling tror jag att jag kommer att vara hur nöjd som helst, det kan knappast blir sämre.
 
Jaha, jag hade en stor kopp te, och tid över. Ta nedanstående med en fet nypa salt. Men här kommer det:

Min tolkning!

Du vill nog ha:
• Stor (pack-)volym för mycket packning
• Hyfsad vattenlinjelängd för din styrka och din sorts paddling (motion/tungpackad långfärd snarare än lek&akrobatik) - knappast under 5 meter, gärna lite längre men kanske inte heller längre än 5,5m. (?)
• Roderkajak för motionstanken, men det finns fina skeddakajaker som funkar utmärkt för större långfärd. Jo men visst kan man ha både-ock. Jag har en känsla av att storvolymskajaker går bäst med roder, det är rätt mycket vindfång som skeddan skall balansera mot. (Tillägg1: Sedan tycker väl jag inte att skeddaboxen är ett stort problem, eller att jag med packad lågvolymskajak i lagom fart behöver ställa om skeddan så himla ofta.)
• ”Swedeform” snarare än ”Fishform” (som Mezzner nämnde) – alltså smalare vid paddelisättning, och bredare bakom sitsen
• Du vill nog lära dig, och utmanas positivt av kajaker som snarare är smala/ranka än breda/trygga… Man lär sig fort. Och det är stor skillnade på den ”ranka” kajakens egenskaper vid tomt och packat läge. (Men om man vill fota eller spana i kikare är för rank kajak för dig rätt tråkigt).

Du vill nog inte ha
• En kort svängbar skeddakajak (som väl inte alltid är så lätt att packa mycket i, och den gör sig inte bäst i motionssammanhang tycker jag)
• En jättelåg och tunn rollkajak, med toktight sittbrunn (som är ett fantastiskt verktyg för akrobatik och rollbased säkerhet)
• Och inte heller en renodlad motionskajak (som överhuvudtaget inte är så lämplig på packning eller på landstigning)
(Trots att vilken som helst av dessa kajaker kan göra sin ägare lycklig!)

Det är nog knappas viktigt, för dig:
• Med ett skrov med hårda slag utan snarare åt det rundbottnade hållet (men det där är ingalunda renodlade former - knappast någonsin). Detta handlar om ”våt yta”, dvs friktion. Precis som Mezzner påpekade. (Tillägg1: Och tror jag att man skall tänka rätt lite på formen på ”nollspantet”. Kajaken har fler perspektiv som är viktiga, som han nämde vår Mezzner):
• Om sittbrunnen är stor, liten, eller mellanstor med ”vingar” (vingar som stöd för att inte ramla ut). För motion vill man ha benen fritt och det är viktigt, men det finns små sittbrunnar som löser det. För eskimoroll vill man kunna sitta kvar, och för optimalt rollande bör akterdäck och akterlig del av sittbrunn vara ”hjälpsamt”.. (Tillägg1: Sen gillar jag liten sittbrunn för att det är snyggt, kapellet blir schysst, samt för att kartan och frukten är nära etc…En känsla bara…Tillägg2: det är, för mig, framför allt sitshöjden som avgör om jag har någon nytta av att arbeta med benen – alltså om jag kan rotera ryggen hela vägen ner. Så för mig är säteshöjd otroligt mycket vilktigare än sittbrunnsstorlek. Av ergonomiska skäl.)

Tankar på tips:
• Tahe Viking
• Trapper Barra Q
• Point 65 XP
• Kajaksport Vivianne
• Epix 18/18x
• VKV Seagull
• Skim Distance (bara skedda, mindre volym?)
• Reval Commander Type-S (rank?)
• Seabird Expedition (Epic kopia?)
• Prijon har ju en del kajaker som nyttjats i extremare långfärdsammanhang, de lär i alla fall vara stora nog.

Men även att dina egna förslag, Mari Extra LC och Mari-41, kan fungera utmärkt för dig… Hur fan skall jag kunna veta det? :) Det finns alla skäl att prova någon av dessa, eller att bara köpa en och lära sig gilla den!!

Det är få som är så jobbigt nördiga som jag och Mezzner, men visst, det finns fler… ;)

Hur paddlar/tänker jag som tolkat dig på ovanstående sätt…
• Jag paddlar på de flesta sätt som jag nämde i min lista kring ”HUR”… Jag rollar dock sällan för skojs skull. Jag paddlar aldrig med så mycket last som du nämnde, men gärna veckovis. Jag har flera kajaker och kommer köpa än fler tror jag.. .:)
• Jag gillar jag små låga skeddakajaker med liten tight för långfärd och lek&hantering (skön känsla)
• Jag gillar verklingen att ha en helt motionsfokuserad kajak för motion (skön känsla). Min har underliggande roder. Effektivt och snyggt. Men inte smart för långfärd tycker jag. Den har också skottvägg akterut, det gillar den säkerhetstänkande delen av mig (mindre vatten att tömma.).
• Jag letar nu själv efter den optimala (?) kombinationen… Inte för att paddla motion med utan för ”snabbare” långfärd.
• Jag gillar snäppet högre säten för att jag jobbar mer med ryggen då.
• Jag ogillar verklingen vissa roderlösningar som gör att man inte kan ta i med fötterna.
• Jag ogillar ibland smala ändskepp med fåniga spröt/överhäng och höga vindfångande konstigheter...
• Jag kan inte säga att jag gillar storvolymskajaker, blir oglad av vindfånget... (En del av de ovanstående är stora tycker jag, för stora för min smak.)
• Jag kan inte säga att jag gillar fula roderkajaker, de finns verkligen. (Inte alla alltså)

Paddling är ingen vetenskap. Inte heller kajakval. Inte heller kajakdesign är vetenskap, knappt ens baserat på vetenskap. Optimering ÄR knepigt… (Du räknar knappast med att få in slalomegenskaper i din vasaloppsskidor.)

Kajakköp handlar om smak, din smak (utom i tävlingsammanhang, där kan man mäta vad som är ”rätt”).

Du har rätt!
Skit i mina tankar här ovan! :)
 
Shit...

...Erik är inne nu... Nu får jag däng! :)
Bra det i så fall!! Låt tusen blomma blomma!

(Skall hämta min Winge nu Erik, det blev en Small Midwing från Epic. Sen ut i Lilla Danskan och vinden.)
 
Då jag är anhängare för antingen eller så drar jag mina synpunkter.

Skädda är det klart bästa verktyget för att rätta till en felaktigt balanserad kajak. Det kan handla om konstruktionsfel eller bara fellastning. Har man ställt in skäddan på en viss kurs ute öppet vatten är det bara att tuffa på. Kajaken vandrar lite kring inställd kurs, men i princip går den som den blir balanserad. Hur skäddan fungerar vet de flesta. Skädda uppe och kajaken är lovgirig, nere och den blir fallgirig.
Att paddla med skäddan nere gör kajaken blir betydligt mer trögsvängd, vilket också innebär att ett eventuellt roder får jobba och bromsa betydligt mer än om skäddan inte fanns där. Dessutom blir det mer pillrigt att hålla på med både skädda och roder. I hårt väder vill jag inte behöva sitta och pillra med skädda och roder.

Sant är att danska turbåtsregeln rekommenderar en FAST skädda framför det underliggande rodret. Skäddan ger ett visst skydd mot grundstötning och sjöväxter, men varför t.b.regeln rekommenderar den vet jag ej.

En roderkajak som är kraftigt lovgirig är felbalanserad. Ibland kan ett större roderblad lösa problemet.
Vanliga fel på roderkajaker är dåliga pedalsystem, roderblad som ger för stor hävarm på roderaxeln och därmed tryck på styrpinne/pedaler.
En bra roderkajak går att paddla enklare och snabbare än en skäddakajak. En bra roderkajak har inget behov av skädda.

Man måste ha klart för sig att ett roder fixar inte alla kurshållningsproblem. T.ex. vid surf får rodret inte hamna för högt upp på vågen för där rör sig vattnet i princip lika snabbt som kajaken och styrverkan uteblir. Kajaken kan lägga sig tvärs vågen ifall inte kanotisten korrigerar med paddeln. Rodret kan också hamna ovanför vattnet och försvinner styreffekten helt och kanotens balans förändras = lovgirig.

De som tycker att rörlig skädda och roder passar dem bäst så är det bara att gratulera att de har hittat något som pasar dem. Skädda + dåligt roder kostar mer än ett bra styrsystem. Jag har dock inte sett någon kajak på marknaden med rörlig skädda som har ett bra roder/styr/pedalsystem. Att dessutom ha flera hål i däcket där vatten kan läcka in tilltalar inte mig.
 
Ojdå!

Nu har jag fått något att bita i!

Tack till både Patric och Erik för era åsikter!
Nu får jag leta efter vad som kan tänkas passa mig.
Men det är nog som ni säger.
Jag måste börja någonstans för att se vad som passar mig och sedan har jag en referens till vad jag skall gå vidare med.

Nu vet jag i alla fall (lite mer än innan) hur jag skall tänka!

//Peter
 
Du vill nog inte ha
• Och inte heller en renodlad motionskajak (som överhuvudtaget inte är så lämplig på packning eller på landstigning)

Lite mothugg skall du få. Motionskajak med stor brunnöppning fungerar utmärkt vid landstigning. Det är bara "seal landings" de inte passar till, men sandstränder, klippor och bryggor är det klart bättre än havskajaker.

Med lite vilja klaras också ålandshav http://www.essingen.com/2007_06_kokar/ i motionslåda. Kanske inget att rekommendera dock.
 
Lite mothugg skall du få. Motionskajak med stor brunnöppning fungerar utmärkt vid landstigning.
Tack! :)
Jag vet, och håller med: då jag var i Wales och tokade till det så uppskattade jag verkligen den stora sittbrunnen för säker och snabb utgång där vågorna störtade in mot klapperstensstrand.

Men jag åsyftar, otydlig och klumpigt, själva grejjen med underliggande roder. Jag gillar det och min pinnstyrning väldigt mycket. Men jag vill knappast ha udnerliggande roder till annat än motion. Sån är jag. Det var det jag åsyftade med det klumpiga "renodlad". Sorry liksom, eller tack för att jag fick chansen att förtydliga. ;)

Trivdes faktiskt väldigt bra med paddeln! Klart mer jag än alla de andra jag provat, tack för tipset!
 
Som jag har skrivit tidigare så skall det bli en kajak till sommaren som kommer.
Nu har jag fått ett erbjudande från den lokala kajakhandlaren att köpa, en begagnad, Boreal Design kanot.
Antingen en "Muktuk" eller en "Inukshuk".
Kajakerna har används till upplevelsepaddling under en säsong.

Inukshuken som är den som jag är mest inne på skall dom ha 12000kr för. Då ingår roder, nylonkapell (enkelt förmodligen) och paddel (Boreal design).
Jag vet inte vad dom skall ha för Muktuken men förmodligen något mindre!

Känner någon av er till dessa kajaker och vilken av dom som skulle passa mig bäst och dessutom är det ett rimligt pris?
Förutsättningar:
  • Kajaken skall kunna packas för en veckas utfärd men eftersom jag är lättpackare skulle jag räkna med ca 40kg packning för det.
  • Jag är 172cm och väger 80kg (för mycket! snyft :()

//Peter, som är tacksam för svar, trots påsktider :)
 
Ljungkile

Tjena!
Vet inte var du bor? men är du i närheten av ljunkile i sommar tycker jag du ska besöka Friluftsfrämjandets kajkcenter. Där har dom närmare 40 olika modeller.
Dom har även några testdagar under sommaren, på hösten säljer dom av lite grann. gå in på

http://www.friluft.nu/
 
Kan bara hålla med! Ljungkiles Kajakcenter har 70 olika kajaker du kan testa den 6juni.15juli å 9sept. Dom har allt från enkla billiga till riktiga "värstingar" ... :)

/Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Letaren Träning inför kajak Paddling allmänt 9
fredrikn Mina tankar inför mitt första kajak köp... Paddling allmänt 13
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.