Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna?

Generellt skulle jag svara att det är bättre med öppna luckor för att få ut ev fukt. Men i mitt kajakskjul bor även några möss som tycker det är kul att använda kajaken som toalett. Jag vill inte torka musskit och tänkte ha luckorna stängda efter att noggrant torka ur inuti.
Gör jag rätt eller?
Det är kajaksport ovala gummiluckor fram och bak samt en liten fikalucka.

Tar bort allt i tyg för de har gnagt sönder ett kapell för mig.

Funderar även på att lägga över någon skiva över sittbrunnen för att hålla mössen på skrovets utsida.

Tänker jag rätt eller några nackdelar med stängt?

Efter att ha haft getingbo i en kajak och snok i kajakskjulet har jag alltid luckor stängda och transportkapell på på mina kajaker. Grannarna har katt så gnagarpåhälsning har jag inte råkat ut för.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Får prata allvar ed egna katten så hon tydligt förstår att uppdrag musfritt gäller även kajakskjulet. :)

Att lägga den upp&ner kanske funkar men undrar om inte mössen klättrar in ändå med öppna luckor, om de kommer ner och upp ur stuvfack så tror jag de tar sig in i upp&nervänd kajak, tyvärr, eller?

/Patrik

Har kosntaterat att liggandes upp&ner blir svårt i mina insticksfack. Kanske metallnät kan vara en ide. Några tips på nät som är lagom mjukt att böjas fast runt sargkant, tål mustyngd och finmaskigare än musbajs?
Byggaffären?

/Patrik

Jag har sett metallnät på byggaffären som borde vara tillräckligt mjukt för dig. Om fästen för packlucker ser ut som på min kajak kan du fästa det med elastiskt snöre som du hittar i båt- eller syaffär.

Ska kolla nästa gång jag passerar byggbutiken. Kanske samma nät kan hålla objudna djurgäster (möss och småfågel) borta från vinden, om jag sätter nät i väl valda öppningar under taket.

/Patrik

Om temperaturen varierar i ditt kajakskjul så kommer du att få kondens inne i kajaken.
Jag skulle hitta en lösning med öppna luckor. Leta reda på ett finmaskigt nät och forma det till en lucka som du klämmer fast i sargen med en amortisör, då vädrar du ut fukten i kajeken och håller gnagare borta.
Finna det el i skjulet? En elektrisk musskrämma kan också vara en lösning.

Finns på XL-Bygg insektsnät av aluminium (lätt att forma) på metervara. Jag har skaffat för att reparera gamla husgrunds-ventiler där näten `försvunnit´ efter 60 år.

Bilagor

• A7-7Art.-2019-08-10.RF- insektsnät.jpg
    A7-7Art.-2019-08-10.RF- insektsnät.jpg
    764.7 KB · Visningar: 239

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips