Kikare från kajak?

Hur gör ni som har med kikare på paddlingen? Vill spana på sälar, fåglar, fraktfartyg, och om det verkligen är en passage där borta eller bara sten. Från kajaken alltså, bara i undantagsfall från land. Har testat några olika, alla utom de allra minsta var ivägen för paddeltaget. Måste alltså vara så liten att den går att stoppa i flytvästen och ta fram snabbt. Men den 7x21 jag hade var inte så mycket bättre än ögonsikten. Är 10x25 el liknande hopplösa att använda från kajak eller funkar det?

Sen har vi det där med att hålla balansen medans man kikar i sin kikare. Fnulade på om en mono-kikare eller vad det heter skulle göra det hela lättare? Om man liksom kunde öppna och stänga andra ögat för att återfå balansen.
 
Jag använder numera 8x30 eller 8x42 som jag har i fickor framför bröstbenet som jag sytt fast på flytvästarna. I den till höger har jag en vattentät kamera och lite till vänster kikaren. Monokikare är svårare att rikta mot flygande fågel tycker jag.

Jag föredrar en rätt stabil kajak för fotografering eller fågelskådande. Favoriterna är VKV Lisa och Offshore.

Nikons Monarchmodeller 5 och 7 är tycker jag bra och prisvärda. Har också en 30 år gammal Swarovski som fortfarande är bra.

Thure
OI000750.JPG
 
du får räkna med att det kan bli vingligt när du byter fokus från paddling till att använda kikare i kajaken, då synen är viktig för balansen.
 
Små kikare av hög kvalitet fungerar bra tycker jag. Vid lite sjögång kan det vara svårt att se, men på lite slätare vatten är det inga problem.

Jag har min Swarovski 8x20 i en egenhändigt sydd ficka framtill på flytvästen.

Flytväst1.jpg
 
Jag använder numera 8x30 eller 8x42 som jag har i fickor framför bröstbenet som jag sytt fast på flytvästarna. I den till höger har jag en vattentät kamera och lite till vänster kikaren. Monokikare är svårare att rikta mot flygande fågel tycker jag.

Jag föredrar en rätt stabil kajak för fotografering eller fågelskådande. Favoriterna är VKV Lisa och Offshore.

Nikons Monarchmodeller 5 och 7 är tycker jag bra och prisvärda. Har också en 30 år gammal Swarovski som fortfarande är bra.

ThureVisa bilaga 33666

Men Thure, paddlar du med bakluckan öppen?
 
Det här är så klart individuellt, men över 7 ggr förstoring kan uppfattas svårt att använda på fri hand i kajak/båt. Därför är många marina kikare på 7 ggr.
 
Jag har alltid min kikare runt halsen eller i ett tättsittande fodral på bröstet när jag paddlar, och när jag inte paddlar också faktiskt. Min är lite större än en riktig kompakt kikare men den är också bättre än en kompakt. Den jag har heter Swarovaski Habicht 8x30. Det finns en annan kikare som heter Kite Optics Lynx HD 8x30. Den är ruskigt bra, liten och behändig, men inte för liten. Den är desutom gummierad, fullständigt vattentät och har 30 års garanti. En kompis köpte den tidigare i somras på min inrådan och sedan dess har han använt den ungefär lika ofta som vanliga människor använder sin telefon. Ett bra kikar-trix som jag ofta använder mig av, specielt på havet är att greppa med fingrarna över skärmen på kepsen och liksom klämma fast kikaren mot undersidan av kepsen. På så sätt blir det mycket stadigare bild. 8x förstoring är enligt mig den perfekta förstoringen. Du klarar att använda den till havs, den erbjuder nog mycket förstoring på land och en bra 8x har brett synfält.
 
Jag har köpt en 10x30 som jag inte alls kan hålla stadig i kajaken, dessutom är det precis som Kveke skriver att balansen blir mycket sämre när man tittar i kikaren. Om jag skulle köpa en kikare nu när jag provat hade det blivit 7x30
 
Jag har köpt en 10x30 som jag inte alls kan hålla stadig i kajaken, dessutom är det precis som Kveke skriver att balansen blir mycket sämre när man tittar i kikaren. Om jag skulle köpa en kikare nu när jag provat hade det blivit 7x30
Det är fler saker än förstoring som kan göra att man upplever skakig bild i kikaren. En 10x kikare (10 gångers förstoring) är så klart i gränslandet för vad de allra flesta klarar att hålla stadigt. En lite svårbegriplig men dock väldigt viktig aspekt som ofta förbises på kikare är synfält/1000m. Det vill säga: hur bred är bilden du ser på ett avstånd av 1000m? De flesta kikare har ett ganska smalt synfält då det ställer höga krav på optikens kvalitet för att få synfältet stort utan att kompromissa på skärpa, kontrast osv.

På grund av olika fysiska ramar så är det oftast kikare i 8x klassen som har det bredaste synfältet, bredare än både 7x och 10x.

Den upplevda skillnaden mellan 8x och 7x är ganska liten (givet att de har ungefär samma synfält).
10x är absolut mer känslig för skakningar och i kombinatioin med ett snävare synfält är 10x nästan alltid ett dåligare val än 8x. Det samma gäller också 7x även om detta kan låta lite konstigt.

Tänk att du håller upp två toapappersrullar och tittar genom de, du kommer att uppleva en viss del "tunnelsyn". Om du sen istället håller upp två sugrör och tittar genom de så kommer detta att resultera i ännu mer tunnelsyn men förstoringen är den samma. (1x i bägge fallen så klart).

En kikare fungerar inte som ett kameraobjektiv där förstoringsgraden alltid hänger ihop med bildvinkeln.
Det betyder att i en kikare så kan du få få bägge delar -både hög förstoring och stort synfält.
Vanligtvis så hänger detta ihop med kikarens pris.

Sen är det ju en mängd andra saker som man kanske värdesätter. Kikarens prestanda jämfört med vikt, storlek och hur robust den är byggd är ju så klart intressant för alla friluftsmänniskor.

Kite Optics Lynx HD 8x30 som jag nämnde tidigare är en enastående kikare med ett nästan oslaget synfält på 151m/1000m. Den är dessutom liten och robust, vattentät, har 30 års garanti samt att den kostar en bra bit under 10.000 kr.
Swarovski har en modell som heter NL Pure 8x42. Denna har synfält 159m/1000m. Swarovskin kostar nästan 30.000kr och är så klart ointressant för de allra flesta på grund av detta.

Mitt råd är därför nästan alltid en 8x kikare men var uppmärksam på synfält! Bär du glasögon så bör också detta tas hänsyn till. Tyvärr så är det nästan alltid så att kikares prestanda är linjär med vad den kostar. Kite Lynx HD 8x30 avviker från detta, men det ser ut som att priset på den stiger i takt med att ryktet sprider sig.
 
Jag vill kasta in lite positiv kritik för monokikaren, jag både vandrar och paddlar och när det kommer till vandringen har jag i många år valt bort kikaren pga vikten. Nu har jag köpt en monokikare från Ziess med förstoringen 6x. Den är ca 1dm lång och 3cm i diameter, väger som en kexchoklad.

När det kommer till val av förstoring upplevde jag att 8x blev för skakigt, om än användbart, 10x krävde stöd för att få ut något av bilden. Jag tycker 6x känns som en bra kompromiss och den funkar riktigt bra även i kajaken vid lite sjö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MTB Vattentäthet och kikare Paddling allmänt 4
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.