Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker

Kör kajaken på biltaket emellanåt och blir ibland blir det färd i mörker och då den sticker bakom bilen ut vill jag använda röd lampa att hänga i aktern på den utskjtuande lasten. Den sticker inte ut framtill så där söker jag ingen vit lampa.

Men en röd lampa, gärna energisnål/diod och som lyser runt om. Gärna kombinerat med röd reflex. Har tidigare använt ett cykelbakljus i snöre men det snurrar runt och lyser ju bara åt ett håll så jag tror ett "rundlysade" är bättre.
Eller har ni fäst ett cykelbakljus på rodret på något smart sätt så det sitter kvar även i motorvägsfart?

Fladdrande färgglad tygbit i dagsljus har jag löst med en gul reflexväst som jag trär runt rodret men i mörker vill jag komplettera med lagstadgad röd lampa/röd reflex.

Vad har ni för tips?

Någon smart lösning som ni kan ta en bild på?

/Patrik
 

I långsamtgående lite båt utan motor räcker det med vit handlampa att tända vid behov om jag är på havet, vilket jag brukar lösa med pannlampa och med kepsskärm slipper jag blända mig själv.

Men lanternor ska ju tåla väder och vind och vara ljusstarka och de verkade ju gå att fästa och ta bort dem enkelt, så från fruugo kan ju vara ett alternativ för landtransporten i mörker.

Tafligt av annonsören att inte ange batterityp och IPklassning

Av säljarnanmen att döma låter det som risk för att betala tull och moms även omdet står återförsäljare inom europa?

Har du provat dem själv och bestält själv?

/Patrik
 
På mina VKV-kajaker med släproder har jag både målat plåten röd och satt på kombinationen röd och gul reflex på delen som med kajaken i vattnet hamnar ovanför vattenlinjen. På hävstången längst bak på aktern borde jag kunna sätta dit ett enkelt cykelbakljus men det är sällan jag kör kajaker på taket i mörker.

Thure

20200811_110508.jpg


OI000526.JPG
 
Senast ändrad:
Den brukar jag också använda. Frågan är om någon "övernitisk" polis kan underkänna den eftersom den lyser/blinkar orange i stället för rött. Magnetfäste men om det inte finns något magnetmetalliskt på kajaken så är GladPack ett bra sätt.
 
Har du googlat bike taillight?

Jag finner det kontroproduktivt att i forum be någon söka själv. Jag förutsätter att alla som frågar sökt själv innan man frågar och jag frågar inte efter alla möjliga lösningar - jag frågar "hur har ni gjort och vad blev bra".
Är det inte just detta som forum går ut på - att hjälpas åt att dela kunskap och bra lösningar. Att då bara hänvisa till att söka själv för mig bara tillbaka till där jag började då jag ställde min fråga. Men ja, jag har sökt men har svårt att hitta rundstrålande cykellampor eller de som bra fästen som är starka nog att sitta kvar med klämma i motorvägsfart och samtidigt vara enkla att sätta dit och ta bort.

Tack för hitills givna tips och ser fram emot fler tips på just era lösningar!

/Patrik
 
Den brukar jag också använda. Frågan är om någon "övernitisk" polis kan underkänna den eftersom den lyser/blinkar orange i stället för rött. Magnetfäste men om det inte finns något magnetmetalliskt på kajaken så är GladPack ett bra sätt.

Ska jag ha lampa vil jag nog ha en röd som lagen föreskriver men tack för tipset om gladpack som fäste även om det låter lite vanskligt i hög fart.

/Patrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.