Mina tankar inför mitt första kajak köp...

Under förra året testade jag point65 samt prijon's seyak och nu står jag i valet och kvalet.
Att valet innefattar dessa två kajaker är till största delen beroende av priset (verkar ju vara helt omöjligt att få tag i en beg, sedan tillkommer ju kringutrustning).
Jag har helt enkelt inte pengar för att köpa en "bättre" kajak.
Är det verkligen så stor skillnad mellan plast och glasfiber? Hur kommer valet av matrial att påverka mig när det gäller tex tålighet, väder och långturer?

Jag vill inte tas ifrån känslan att kunna glida fram på långturer, och packa med mig nästan hela mitt boende.

Vilka svårigheter (problem) kan jag träffa på om jag väljer någon av ovanstående kajaker eller har ni någon annan kajak att tipsa en fattig man?

//Fredrik
 

Guest

Gäst
Mina åsikter

Jag vet tyvärr ingenting om de kajaker du nämner i ditt inlägg. Däremot är min åsikt att om pengarna tryter skall man hellre titta på begagnade kvlitetsgrejer än nya lågprisvarianter. Själv paddlar jag VKV lisa och är mycket nöjd. Välgjort och god kvalitet i varenda detalj. Begagnade alternativ finns längst ned till höger på utsidans startsida under "prylmarknaden"
/Mattias Puide
 
första kajak

Som så många andra säger i detta forum, prova och prova. Kajak är känsla och det som känns bra för mej är inte självklart bra för andra. Tycker personligen att prijon seayak är bland det tråkigaste som finns att paddla, trögdriven och dålig kursstabilitet men andra gillar den. Det finns nu flera "billiga" kajaker på marknaden som också byggs i estland som point. Bear and water, ett finskt märke har några, säljs av kajakboden aquarius i tyresö, södra stockholm. Titta även på swimas nya som erling själv varit med och designat. Du bor ju i stockholm och här finns alla möjligheter att jämföra priser och modeller men, återigen, prova.
Lycka till
 
Avalon Melanie

Ett fördelaktigt alternativ kunde vara Avalon Melanie. Den är designad i Finland och tillverkad i Estland. Priset (i Finland) är bara 6100 - 6500 mk (9457 - 10077 kr) beroende på utrustnings nivå. Melanie är ganska stor, 581 x 57 cm, 28 kg. Packluckorna är väl tilltagna och sitsen är den bekvämaste kajaksits jag suttit i. Kvaliten på arbetet är det inget fel på.
Kolla in Avalons hemsida (tyvärr endast på finska)
http://www.avalonkayaks.com/
 
Om du redan nu tvekar...

... om du blir nöjd med en billigare kajak, så blir du det inte heller. Om du däremot bara vill ha klart för dig om kvalitetsförespråkarna verkligen har något enda vettigt argument att komma med, så blir du säkert helnöjd.

Jag tror alltså inte att det beror så hemskt mycket på vilken prisklass av kajaker du väljer utan vad just du förväntar dig. Sedan är det ju en fråga om hur länge du skall vara "fattig". Du kanske studerar något år till och sedan blir betydligt "rikare"?

"Hög" kvalitet är ju inte nödvändigtvis "rätt" kvalitet för just dig.

Sagt av en som är kvalitetschef till yrket

P.S. En annons i Utemagasinet kan kanske hjälpa?
 
Plastkajak

Man kan välja en plastkajak även av andra orsaker än ekonomiska...
Största fördelen är ju att man inte behöver vara så försiktig i samband med landstigningar och sjösättningar. (Stor fördel när man är relativt nybörjare.)
Skillnaden i fart är omdiskuterad. Ytstrukturen har i princip ingen betydelse. Det som gör plastkajaken ngt långsammare är att den "ger efter", dvs den mjuka plasten tar upp en del av den kraft du lägger ner i paddeltaget.

Det finns en del att välja på i plast. T.ex. "P&H Capella" som jag själv tycker är ganska trevlig. Det finns också ett företag som heter "Wilderness System" som tillverkar några trevliga modeller. Kolla http://www.easytrade.net/kajakboden/.

Jag är själv lite intresserad av deras "epic". ( Men jag har inte provpaddlat den ännu. )
 
Avalonkajaker -flera frågor

Avalons kajaker ser mycket intressanta ut, att döma av bilderna. Vet du om det finns någonstans i Sverige där man kan prova en roderfri Melanie resp. Elaine?
Vet du var Avalon Kayaks ligger? Av vad jag kan gissa mig till så ligger företaget strax utanför Åbo - stämmer det?
Är Avalon Viviane samma kajak som Kajaksports Viviane? Måtten verkar ganska lika...
 
Svar på flera frågor om Avalon kajaker.

FRÅGA:
Avalons kajaker ser mycket intressanta ut, att döma av bilderna. Vet du om det finns någonstans i Sverige där man kan prova en roderfri Melanie resp. Elaine?

SVAR:
Försök via den här länken
http://www.kayak.se/

FRÅGA:
Vet du var Avalon Kayaks ligger? Av vad jag kan gissa mig till så ligger företaget strax utanför Åbo - stämmer det?

SVAR:
Företaget Myötätuuli oy som tillverkar Avalon kajakerna ligger mycket riktigt nära Åbo, närmare bestämt i Pargas (=Parainen på finska).
Kolla kartan
http://www.avalonkayaks.com/ajo_ohje.htm

FRÅGA:
Är Avalon Viviane samma kajak som Kajaksports Viviane? Måtten verkar ganska lika...

SVAR:
Kajaksport tillverkar Avalon Viviane på licens.

[/QUOTE]
 
Gör inte som många andra; förstör hela paddelsäsongen med en massa provturer. Mitt råd är att köpa en välkänd kajak till lågt pris kajak och börja paddla. Om du efter ett år känner att du valt fel är det ganska lätt att sälja den befintliga och köpa en ny. Så gjorde jag.

Jag "bytte ner mig" från Seagull Offshore till Prijon. Jag valde Kodiak - den är stabil såväl med som utan last, till skillnad från Offshore som ju kräver ett antal kilon för att komma till sin rätt. Inget ont om Seagull, men den lämpar sig bäst för expeditionsrävar och en sådan är inte jag.

/Björn
 
Köper man billigt köper man dyrt

Jag satsade på en begagnad kvalitetskajak (Icefloe) och har inte ångrat det. Du får en begagnad kajak i gott skick med all utrustning för cirka 10.000 och en ny lågpriskajak blir knappast billigare än så när du räknar in utrustningen.

En kompis till mig köpte en Point65 för ett par år sen och funderar sen dess på att byta till nåt bättre. Det märks skillnad i kvalitet, kursstabilitet, finish osv.

Glasfiber är mitt eget givna val. Hur rädd man behöver vara om kajaken beror förståss på hur ny den är och om man inte villa tt det ska synas att den är använd... Jag tycker glasfiber har överlägsna egenskaper!!

Man behöver inte köpa nytt bara för att man satsar på kvalitet... Kolla in prylmarknaden på Utsidan och i Utemagasinet så hittar du säkert en kvalitetskajak till vettigt pris!
 
Efterfrågan och tillgång.

Om du vill kan du hitta begagnade kajaker. Jag provpadlade kajaker ute i Pampas Marina. Då fattade jag tycke för Artisan. Sedan letade jag i tidningar och annonser. Man kan ringa kajakklubbar och liknade och tillsist genom någon som känner någon hitta en kajak som är till salu. Priset blir bättre, du får en bra kajak och man brukar få bra med tillbehör med på köpet (om man köper privat).
 
Seayak

Jag har paddlat en Seayak i ett år och nu och kommit fram till att det är en kajak som motsvarat mina förväntningar, och dom var positiva. Som nybörjare finkammade jag hela nätet för omdömen om olika kajaker, spanade in personliga hemsidor m.m. och ringde runt till olika återförsäljare. Man kunde snabbt konstatera att Seyaken har mycket gott rykte.

För att reda ut lite fakta: Polyetenkajaker är inte kännbart mer trögpaddlade än glasfiberkajaker. Den som påstår det lägger ut dimridåer i debatten (detta åtminstone att döma av personer insatta i materialvetenskapliga sammanhang). Polyetenkajaker är dock lite tyngre - även det ofta oväsentligt. Satsa på en lätt paddel istället, det är nämligen väldigt väsentligt för en paddeltur.

Nå, Seyaken verkar alltigenom en bra kajak som är mycket prisvärd. Jag har paddlat långtur med den och råkat ut för 10-12 sekundmeter. Förvisso utomordentligt otäckt, men jag kan konstatera att Seayaken fungerade bra, möjligen lite stänkig i vågor, men packutrymmena är verkligen 100 % täta. Den tar mycket last och är snygg.

Jag paddlar i ytterskärgården och det blir många landstigningar där det är stenigt och otillgängligt. Seayaken är robust och tålig, glasfiber blir ju repigt fort. Därför valde jag just en polyetenkajak. En bekants glasfiberkajaker är efter ca två år redan Sveriges fulaste.

Jag är nöjd med min Seayak, och för en tid sen inhandlade familjen en till. Sen får andra självutnämnda kajakexperter tycka vad dom vill om det ena och det andra. Jag skule aldrig lägga ut stora pengar på en kajak, då satsar jag hellre på lite extra extrautrustning. Och för att svära i kyrkan i detta forum; jag provpaddlade inte en enda kajak innan köpet. Må hända lever jag lycklig i min värld, ovetande om att det finns mycket bättre kajaker, men varför gnälla, den jag har är jag ju nöjd med!

Mvh
Erik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.