Torka mat

Jag har ingen erfarenhet, men är inte orolig. Olivoljan du stekte i, hur förvarar du den i normala fall? Vi har vår i en flaska i skafferiet. Och den blir ju inte dålig av det. Nötter, som ju också är väldigt feta, klarar sig också bra i rumstemperatur.

Förvara bara maten så lufttätt du kan så ska det nog gå bra!

Jag har ingen erfarenhet, men är inte orolig. Olivoljan du stekte i, hur förvarar du den i normala fall? Vi har vår i en flaska i skafferiet. Och den blir ju inte dålig av det. Nötter, som ju också är väldigt feta, klarar sig också bra i rumstemperatur.

Förvara bara maten så lufttätt du kan så ska det nog gå bra!
Bekräftas, t o m i samma tråd :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja det har jag. Beef jerky och lite sånt mest.

Köpte Julas för 299:- och har gjort två laddningar redan med frukt och energibars.

Har den ute i förrådet så slipper bostaden lukta banan och kiwi :)

Energikakorna gjorde jag med 3 mosade bananer, 5dl mixad müsli, 3msk kakao + lite stevia.

Köpte Julas för 299:- och har gjort två laddningar redan med frukt och energibars.

Har den ute i förrådet så slipper bostaden lukta banan och kiwi :)

Energikakorna gjorde jag med 3 mosade bananer, 5dl mixad müsli, 3msk kakao + lite stevia.
Vad tycker du om den?
För dom pengarna är jag riktigt nöjd.

Dom energikakorna låter goda [emoji2]
Måste jag prova i veckan.

ja den känns prisvärd. Kanske inte går så snabbt jag hoppats på, men helt ok.

Ja, testa energibarsen, men vanligt socker eller honung är nog godare än Stevia. blir lite beskt med det.

Torkade lite kycklinggryta för några veckor sedan. Har förvarat den mörkt i rumstermperatur i dubbla plastpåsar sedan dess. Idag tog jag fram den och kollade på den och möttes av detta!

mqD2fmJl.jpg

Hade gjort åtta portioner. Sex var mögliga :(

Var det inte tillräckligt torrt eller kan det vara något annat som gått snett?

varför förvara i rumstemperatur? Det där borde du förvarat i kylskåp. jag e ingen expert på torrmat men jag tror inte att det var tillräckligt torrt heller om det möglar. Eller så kanske du haft fett i när du stekte? de ska man nog undvika har jag hört.

Haft torkat mat i över ett år i kylskåp och som fortfarande håller sig fräscht.

Senast ändrad:
Jag använder en OBH Nordica för att torka mat. Jag tycker dock att plastollorna har alldeles för kort hållbarhet. Jag är inne på min andra OBH Nordica av det skälet. På senaste exemplaret började plastollorna gå sönder nästan omgående. Jag funderar därför på att köpa en Stöckli Dörrex med metallollor. Även med plastollor är Stöckli Dörrex mycket dyrare än OBH Nordica eller Julas mattorkar.
Är det någon som har erfarenhet av både billiga och dyra mattorkar och kan jämföra?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips