Torka mat

Jag har ingen erfarenhet, men är inte orolig. Olivoljan du stekte i, hur förvarar du den i normala fall? Vi har vår i en flaska i skafferiet. Och den blir ju inte dålig av det. Nötter, som ju också är väldigt feta, klarar sig också bra i rumstemperatur.

Förvara bara maten så lufttätt du kan så ska det nog gå bra!
 
Jag har ingen erfarenhet, men är inte orolig. Olivoljan du stekte i, hur förvarar du den i normala fall? Vi har vår i en flaska i skafferiet. Och den blir ju inte dålig av det. Nötter, som ju också är väldigt feta, klarar sig också bra i rumstemperatur.

Förvara bara maten så lufttätt du kan så ska det nog gå bra!
Bekräftas, t o m i samma tråd :)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.

Henkes

Avslutat
Ja det har jag. Beef jerky och lite sånt mest.

Köpte Julas för 299:- och har gjort två laddningar redan med frukt och energibars.

Har den ute i förrådet så slipper bostaden lukta banan och kiwi :)

Energikakorna gjorde jag med 3 mosade bananer, 5dl mixad müsli, 3msk kakao + lite stevia.
 
Köpte Julas för 299:- och har gjort två laddningar redan med frukt och energibars.

Har den ute i förrådet så slipper bostaden lukta banan och kiwi :)

Energikakorna gjorde jag med 3 mosade bananer, 5dl mixad müsli, 3msk kakao + lite stevia.
Vad tycker du om den?
För dom pengarna är jag riktigt nöjd.

Dom energikakorna låter goda [emoji2]
Måste jag prova i veckan.
 

Henkes

Avslutat
ja den känns prisvärd. Kanske inte går så snabbt jag hoppats på, men helt ok.

Ja, testa energibarsen, men vanligt socker eller honung är nog godare än Stevia. blir lite beskt med det.
 
Torkade lite kycklinggryta för några veckor sedan. Har förvarat den mörkt i rumstermperatur i dubbla plastpåsar sedan dess. Idag tog jag fram den och kollade på den och möttes av detta!

mqD2fmJl.jpg


Hade gjort åtta portioner. Sex var mögliga :(

Var det inte tillräckligt torrt eller kan det vara något annat som gått snett?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Henkes

Avslutat
varför förvara i rumstemperatur? Det där borde du förvarat i kylskåp. jag e ingen expert på torrmat men jag tror inte att det var tillräckligt torrt heller om det möglar. Eller så kanske du haft fett i när du stekte? de ska man nog undvika har jag hört.

Haft torkat mat i över ett år i kylskåp och som fortfarande håller sig fräscht.
 
Senast ändrad:
Jag använder en OBH Nordica för att torka mat. Jag tycker dock att plastollorna har alldeles för kort hållbarhet. Jag är inne på min andra OBH Nordica av det skälet. På senaste exemplaret började plastollorna gå sönder nästan omgående. Jag funderar därför på att köpa en Stöckli Dörrex med metallollor. Även med plastollor är Stöckli Dörrex mycket dyrare än OBH Nordica eller Julas mattorkar.
Är det någon som har erfarenhet av både billiga och dyra mattorkar och kan jämföra?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.