Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Torka mat
- Trådstartare Jonik
- Start datum
Duger en sån torkapparat de säljer på elgiganten/clasan m.m? Nån rund stor cylinder med "plastplåtar" och rätt stora hålrum mellan. Ibland kallas de för svamptork, men borde de inte funka för annat också?
Har kört i ugnen hittills, men känns jäkligt energislösande och knappast ekonomiskt hållbart i längden.
Jag använder denna du pratar om en OBH Nordica funkar till att torka det mesta i..
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Jag googlade runt lite och hittade tipset om att klyfta dem och ställa dem upp här: http://lovelovething.com/how-to-dehydrate-tomatoes/När jag torkade tomater skar jag dem i 3-4 mm tunna skivor.
Men hon torkade väl inte tomaterna specifikt för att göra torkade matportioner...
Jag använder denna du pratar om en OBH Nordica funkar till att torka det mesta i..
just det, OBH var det.
Lite skeptiskt till den tillverkaren bara då deras vattenkokare, kaffebryggare och micro inte är nått vidare.
Låter den mycket? och hur lång tid tar det med full maskin på ett ungefär?
Jag använder den från jula. Den har temperatur inställning också. Tror inte den billigaste obh hade det.
http://www.jula.se/frukt-svamptork-810048
Jag använder den från jula. Den har temperatur inställning också. Tror inte den billigaste obh hade det.
torkar du kött på den också?
Köttfärssåsen jag tillagade och torkade var Tilltopps recept, med egen kryddning. Jag tillsatte bland annat paprikapulver, vilket jag tycker passar väldigt bra i köttfärssås.
Den blev väldigt bra. I efterhand funderade jag på om jag skulle ha tillsatt litet maizena efter torkningen för att kunna tillsätta mer vatten och få mer sås utan att påverka konsistensen, men mina farhågor var ogrundade. Tydligen är receptet konstruerat för att tåla ganska mycket spädning.
I ett blindtest hade jag definitivt inte misstänkt att den varit torkad. Det kändes verkligen inte som att man åt torkad mat.
Den fick svälla i en dryg timme i kallvatten, varefter den sedan kokades upp och fick småkoka ett par minuter.
Kan inte annat än rekommendera detta recept (googla tilltopps köttfärssås).
Den blev väldigt bra. I efterhand funderade jag på om jag skulle ha tillsatt litet maizena efter torkningen för att kunna tillsätta mer vatten och få mer sås utan att påverka konsistensen, men mina farhågor var ogrundade. Tydligen är receptet konstruerat för att tåla ganska mycket spädning.
I ett blindtest hade jag definitivt inte misstänkt att den varit torkad. Det kändes verkligen inte som att man åt torkad mat.
Den fick svälla i en dryg timme i kallvatten, varefter den sedan kokades upp och fick småkoka ett par minuter.
Kan inte annat än rekommendera detta recept (googla tilltopps köttfärssås).

fett på renskaven
Jag har torkat renskav nu och stekte även grönsaker i samma stekpanna efter att jag tagit ut renskaven. Problemet är att nu när jag torkat grönsakerna och köttet så är det väldigt mycket fett på köttet och grönsakerna kvar. Har skakat runt köttet i en påse med lite papper för att få bort det värsta men det är fortfarande väldigt fett. Jag är orolig för hållbarheten. Jag reser iväg till Sarek på måndag för en 12 dagarstur. Tror ni det håller så länge?
Jag har torkat renskav nu och stekte även grönsaker i samma stekpanna efter att jag tagit ut renskaven. Problemet är att nu när jag torkat grönsakerna och köttet så är det väldigt mycket fett på köttet och grönsakerna kvar. Har skakat runt köttet i en påse med lite papper för att få bort det värsta men det är fortfarande väldigt fett. Jag är orolig för hållbarheten. Jag reser iväg till Sarek på måndag för en 12 dagarstur. Tror ni det håller så länge?
Fettet kommer alltid ut på ytan när man torkar. Om köttet var fritt från fett (så vitt du kunde se) och du inte stekt det i en massa fett är det ingen fara.
Litet olja är ingen fara. Har man tänkt lagra maten i flera månader är det viktigare, men ska du äta det inom ett par veckor har det mindre betydelse. Fråga joanna heilig (stavning). Hon brukar torka mat med mycket fett och kan säkert ge dig ett bättre svar 
Liknande trådar
- Svar
- 0
- Visningar
- 881
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg