Någon som har torkat korv
i ugnen? Hur länge behöver den ligga där? Nån som har erfarenhet?
i ugnen? Hur länge behöver den ligga där? Nån som har erfarenhet?
Ja. Det är skillnaden i RF, som avgör åt vilket håll fukttransporten kommer att ske. Förpackar man sin torkade mat ångtätt i högsommarvärme, är den alltså "torrare", när man öppnar påsen på fjället i 5 plusgrader(...) Det funkar ju fint att torka kläder utomhus, så det går säkert bra att torka mat också![]()
Förpackar man sin torkade mat ångtätt i högsommarvärme, är den alltså "torrare", när man öppnar påsen på fjället i 5 plusgrader.
Klart jag missade "än-et" - tack för att du är vakenHur menar du? Förpackar jag maten här nere i södra sverige där det är 25 grader stänger jag in 8g/m3 luft i påsen. I fjällen, där det är 5 grader, kan inte luften binda så mycket fukt, så fukten fälls i stället ut som vatten. Fukten som fälls ut sugs väl då upp av maten, som alltså blir blötare.
Eller tänker jag fel?
EDIT: Missade du ett "än" innan "när man öppnar"? Om du gjorde det så är jag helt med på vad du skriver![]()
Visst måste man kunna ställa torkapparaten på balkongen en varm dag som denna? Just nu drygt 25 grader varmt ute, har bara liten erfarenhet av att torka än så länge... finns ju ingen fukt i luften o tala om