Torka mat

Torka utomhus?

Visst måste man kunna ställa torkapparaten på balkongen en varm dag som denna? Just nu drygt 25 grader varmt ute, har bara liten erfarenhet av att torka än så länge... finns ju ingen fukt i luften o tala om
 
Det är väl just när det är varmt som det ofta är fuktigt i luften? Ta fram en kall öl/läskburk ur kylen och det dröjer inte många sekunder innan den är våt på utsidan av kondenserad fukt.
 
Det är mycket mer vatten i luften när det är varmt ute. Men å andra sidan är den relativa luftfuktigheten som lägst nu också.

fukt.gif

(från http://www.lfs-web.se/fukt.htm)

Det är alltså mycket vatten i luften just nu, men i förhållande till hur mycket luften kan innehålla som max är det inte så mycket.

Så man kan väl säga att ni båda har rätt :)

Det funkar ju fint att torka kläder utomhus, så det går säkert bra att torka mat också :)
 
Senast ändrad:
Ah, ja jag tänkte ju på inomhus... inomhus på vintern så är ju luften uppvärmd och har därmed fått en betydligt lägre relativ fuktighet än den hade utomhus (när den var kring nollan). Det är ju därför man inte får fuktdrypande ölburkar inomhus på vintern, men får det på sommaren. (Jag hade en burk Ben & Jerry's stod på bordet igår, efter 10 minuter var det en PÖL av kondensvatten på bordet, det rann alltså utanför burkens omkrets.)
 
(...) Det funkar ju fint att torka kläder utomhus, så det går säkert bra att torka mat också :)
Ja. Det är skillnaden i RF, som avgör åt vilket håll fukttransporten kommer att ske. Förpackar man sin torkade mat ångtätt i högsommarvärme, är den alltså "torrare", när man öppnar påsen på fjället i 5 plusgrader ;).

Och tvärtom, naturligtvis. Dottern fick bråttom iväg en gång och rev med sig lite överbliven torkad mat, som jag lagrat i frysen. Men tydligen gick det lite hårdhänt till vid packningen - när det var matdags, var de ursprungligen så nogsamt förslutna portionspåsarna fyllda med en oaptitlig, vattning gegga. Skadorna på förpackningarna var så små, att de varken gick att upptäcka eller lät maten läcka ut, men tydligen tillräckligt stora för att stora mängder vattenånga skulle hinna diffundera in under den korta tid innehållet var kallare än den omgivande luften.
Sen dess förvarar jag ogärna mina torkningsöverskott i frysen ;).
 
Förpackar man sin torkade mat ångtätt i högsommarvärme, är den alltså "torrare", när man öppnar påsen på fjället i 5 plusgrader ;).

Hur menar du? Förpackar jag maten här nere i södra sverige där det är 25 grader stänger jag in 8g/m3 luft i påsen. I fjällen, där det är 5 grader, kan inte luften binda så mycket fukt, så fukten fälls i stället ut som vatten. Fukten som fälls ut sugs väl då upp av maten, som alltså blir blötare.

Eller tänker jag fel?

EDIT: Missade du ett "än" innan "när man öppnar"? Om du gjorde det så är jag helt med på vad du skriver :)
 
Hur menar du? Förpackar jag maten här nere i södra sverige där det är 25 grader stänger jag in 8g/m3 luft i påsen. I fjällen, där det är 5 grader, kan inte luften binda så mycket fukt, så fukten fälls i stället ut som vatten. Fukten som fälls ut sugs väl då upp av maten, som alltså blir blötare.

Eller tänker jag fel?

EDIT: Missade du ett "än" innan "när man öppnar"? Om du gjorde det så är jag helt med på vad du skriver :)
Klart jag missade "än-et" - tack för att du är vaken :)
 
Visst måste man kunna ställa torkapparaten på balkongen en varm dag som denna? Just nu drygt 25 grader varmt ute, har bara liten erfarenhet av att torka än så länge... finns ju ingen fukt i luften o tala om

Min tanke var att det kommer o bli så otroligt kokhett i köket, torkar lövbiff i ugnen också, så varmt att jag inte skulle stå ut, därför ställde jag ut torkapparaten på balkongen.
 
Har ett recept där det ska vara krossade tomater. Men i stället för att torka en burk krossade tomater läste jag här på utsidan att man kunde blanda torkad tomatpuré och torkade färska tomater i stället.

dwOjWFgl.jpg


wel2pMcl.jpg


Nästa gång ska jag försöka bre ut purén i ett sammanhängande lager i stället. Blir lättare att få loss från bakplåtspappret då. Och tomaterna tog väldigt många timmar att torka. Delade varje tomat i tolv delar. Mindre går nästan inte, för då blir det svårt att få dem att stå upp. Var ett par som var lite tjockare än alla andra, så de torkade inte helt. De åt jag upp i stället. Jättegott! Kanske skulle ha lite torkade tomatbitar med sig som snacks :)

Tomaterna är fortfarande inte så hårda så man kan bryta av dem. Vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska torka dem mer eller inte. Hur mycket brukar ni torka tomater?
 
Duger en sån torkapparat de säljer på elgiganten/clasan m.m? Nån rund stor cylinder med "plastplåtar" och rätt stora hålrum mellan. Ibland kallas de för svamptork, men borde de inte funka för annat också?

Har kört i ugnen hittills, men känns jäkligt energislösande och knappast ekonomiskt hållbart i längden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.