Medans det ligger mat på dem som håller på att torka.
Skumt att de pajjar när de ligger helt stilla. Hur varmt kör du? På Julas kan man ha upp till 70°C men plasten borde ju vara avsedda för det, fast man kan ju aldrig veta med lågbudgetgrejjer
Medans det ligger mat på dem som håller på att torka.
Skumt att de pajjar när de ligger helt stilla. Hur varmt kör du? På Julas kan man ha upp till 70°C men plasten borde ju vara avsedda för det, fast man kan ju aldrig veta med lågbudgetgrejjer
ja så e det kanske, men även sån i müsli är hårda, också indränkta i socker då?
Torkade lite kycklinggryta för några veckor sedan. Har förvarat den mörkt i rumstermperatur i dubbla plastpåsar sedan dess. Idag tog jag fram den och kollade på den och möttes av detta!
Hade gjort åtta portioner. Sex var mögliga
Var det inte tillräckligt torrt eller kan det vara något annat som gått snett?
Sannolikt var det inte tillräckligt torrt. Har man torkat det ordentligt ska det inte vara några problem att förvara det i rumstemperatur. Det är ju en gammal konserveringsmetod som användes innan kyl och frys fanns. Som nämnts tidigare i tråden om att frysa så är jag lite skeptisk till kyl på grund av samma anledningar, risk för större koncentration av fukt. Den är inte lika stor naturligtvis, men känns onödig.
Själv har jag haft Tilltopps torkade köttfärsås liggandes i skafferiet i ett år och den smakade lika bra som när den var nytorkad. Den var packad i enkel ziploc, ej i vakuum.
Torkning är en gammal konserveringsmetod ja.
Fast torkad kyckling?
Har några böcker från början+mitten av 1900talet om olika konserveringsmetoder och kött torkade man inte i någon större skala. (rökning, saltning etc var vanligare, sen hade man inte kött speciellt länge på den tiden, dels för det svårt förvara bra dels för mindre tillgång) Mögligt/dåligt kött är ju "aningen" farligare än möglig/dålig frukt/grönt etc.
Har några böcker från början+mitten av 1900talet om olika konserveringsmetoder och kött torkade man inte i någon större skala. (rökning, saltning etc var vanligare, sen hade man inte kött speciellt länge på den tiden, dels för det svårt förvara bra dels för mindre tillgång) Mögligt/dåligt kött är ju "aningen" farligare än möglig/dålig frukt/grönt etc.