Tips för Mount Kinabalu

En god vän ska ta sig upp på Mount Kinabalu.

Något tidigare inlägg menade att bussresor i området kan vara otrevliga och att vandringen i djungeln var "sådär" utan alltför mycket djurliv.

Men, har ni som varit där samma uppfattning ?
Kan man resa på ett bättre sätt ?
Har ni några specifika tips om vad man ska se, undvika, tänka på, etc för en kort vistelse på Borneo inkluderande en vandring upp på Kinabalu ?

(Observera att det inte är han som skrivit brevet som ska åka i verkligheten :) )

/Niklas
 
Tips!

Pinka inte på Mount Kinabalu!
Enligt lokal sägen finns en "bergsfru" som inte ser med blida ögon på en sådan skymf. Många klättrare ska ha råkat ut för riktigt otrevliga saker efter att ha förolämpat henne...
 
nilkas; sa:
Har ni några specifika tips om vad man ska se, undvika, tänka på, etc för en kort vistelse på Borneo inkluderande en vandring upp på Kinabalu ?

Var inte uppe på Mount Kinabalu, men besökte Sepilok, Kinabatangans naturreservat och Sipadan som ligger i närområdet. Resandet gick delvis med skruttig buss på usla vägar. Flög dock inrikes mellan Kota Kinabalu och Tawau. Rekommenderas om man ska ta sig tvärs över ön. Reseberättelse med några erfarenheter finns här: http://members.chello.se/lars.bergqvist/ .
Så här i efterhand så skulle jag hellre ha besökt ibanerna i Sarawak istället för djungelguidningen i Kinabatangan (i Sabah). Men, det får väl bli nästa gång!

/Lars
 
mt kinabalu

Har varit på mt Kinabalu två gånger. Bussresorna vet jag inget om men skulle inte tro att de är några problem, annars kan man få tag på billig taxi. Angående djurlivet håller jag inte med ...om det finns nåt djur, så är det ekorrar och oss störde dem inte alls...och guiderna jag haft har varit hjälpsamma och trevliga.
Det som tyvärr gjort att jag aldrig nått toppen har orsakas av oväder (vilket ökar pga klimatet)..
ett tips är om man är ovan vid hög höjd är att spendera en extra dag på Laban Rata Hut!
Det är bättre att ta med köpt mineralvatten upp på berget därför vattnet från kranarna kan man bli magsjuk av.
Om man ska vistas på Borneo är det viktigt att man äter motmedel mot malaria!

Hoppas detta hjälper din vän!
 
Topptur

Hej!

Mt Kinabalu är definitivt värt en "topptur". Helst ska man väl göra det med en övernattning vid stugan på runt 3000 meters höjd om jag minns rätt. Det kan dock vara svårt att få plats under högsäsong så be din kompis att kolla upp det i god tid om han planerar att göra det. Påminn honom också om att han inte får gå upp utan guide så det måste han ordna. Jag fick intrycket av att de bästa guiderna gick åt först så rekommendera honom att vara där tidigt den dagen han ska gå upp.

Själv gick jag och en kompis upp till toppen och ner igen på en dag men det bör nog räknas som "kamikaze"-tur och vill man ha en skön vandring rekommenderas det inte. Jag och min kompis å andra sidan gillar bergsmarathon och då är det en kul utmaning! Vi bad om en snabb guide och stack så fort grindarna öppnade. Guiden hade kommit tvåa på Mt Kinabalu Climbathon (tävling upp till toppen och ner) så man kan nog säga att han var snabb... :)

Peppe
 
nilkas; sa:
En god vän ska ta sig upp på Mount Kinabalu.

Något tidigare inlägg menade att bussresor i området kan vara otrevliga och att vandringen i djungeln var "sådär" utan alltför mycket djurliv.

Men, har ni som varit där samma uppfattning ?
Kan man resa på ett bättre sätt ?
Har ni några specifika tips om vad man ska se, undvika, tänka på, etc för en kort vistelse på Borneo inkluderande en vandring upp på Kinabalu ?

(Observera att det inte är han som skrivit brevet som ska åka i verkligheten :) )

/Niklas

Det går mycket bra att åka buss mellan Mt Kinabalus nationalpark och Kota kinabalu. Bussen stannar alldeles utanför Park HQ. Då jag var där för ca 1½ år sen blev jag helt frälst av parken och av alla orkideer. Då jag skulle bestiga toppen var jag dock tvungen att vända på grund av att min flickvän fick ont i knäna (det får bli en annan gång). Ett MÅSTE efter att du gått mot toppen är att besöka Poring hot springs varma källor och slappna av ett par dagar. Otroligt relaxat ställe med varma bad och pooler. Även boendet är klart okej med mycket trevlig personal.

/Robert
 
Informativ länk

http://www.kinabalunatureresorts.com

På denna länk får man all info man behöver för att boka boende (vilket i princip är ett måste), planera tider mm. Surfa runt på denna så hittar du det du behöver.

Det normala turschemat är:
-1 natt vid HK (högkvarteret) 1600möh
-Start runt 06.00 med vandring till guesthousen på ca 3200möh vilket tar 4-6 timmar.
-Övernattning 1 natt på något av guesthousen runt 3200möh, där Laban Rata är det största.
-Start mot toppen runt 03.00, åter 3200möh runt 9-tiden för att sedan börja gå ner till HK.

Man kan med fördel lägga till en natt på 3200 för att aklimatiseringmässigt få en skönare tur.

Buss/taxi i Malaysia är generellt ganska säkra färdmedel. Ordnas lätt vid Kota Kinabalus busstation. Åker du kommunalt får du med lite tur se en schysst indisk musikal eller en härlig kungfu film.

Boende bör du boka i förväg, ring eller boka via nätet. Utan ordnat boende på 3200 kommer du inte få starta från HK.
Guide ordnas vid ankomst till HK och är centraliserat med fasta priser... alltså inget problem. Guiden är mest för syns skull, dock ett tvång, och många går inte ens med honom/henne. Möjligtvis bra om man gör illa sig??!

Stavar är bra för sträckan HK-3200möh för att avlasta knän. Till toppen blir de mindre användbara.

Djur är ju rädda för människor och drar oftast när vi kommer. Vistas man många dagar i djungeln lär man få se något djur - orm, ödla, apa, vildsvin, råtta... dock inte något av de stora. Tiger har bara ett fåtal av de som lever i djungeln sett vilket ger en vink om sannolikheten. Man ska också minnas att skogen i högländerna (1500+) är annorlunda än längre ner med gissningsvis mer begränsat djurliv då klimatet är betydligt svalare.

/danielski
 
Jag och tjejen ska bestiga Kinabalu i november. Vi tänkte att vi skulle köpa nåt paket med guide, climbing permit, boende natten innan och boende på 3200möh, men det kanske blir dyrare?

Är det bättre att boka boende vid botten av berget själv och på 3200möh. Och så fixar man någon guide och tillstånd när man är där?

Hur är det med tillstånden, kan dem ta slut för att för många vill bestiga berget samtidigt?

Mvh Matthias
 
Vi var på Borneo som avslutningsresa när universitetsåren var avklarade. Vi var en grupp på ca 10 personer som tog en lokalbuss från Kota Kinabalu till bergetsfot, fixade där det som behövdes (tillstånd och guide, man fick då inte gå utan guide även om det enligt mitt tycke inte behövdes).

Sedan gick vi till 3200 (har för mig att bussen stannade på 1900 möh), sov där ett par timmar. Jag tror vi fixade detta boende vid foten av berget också. Sedan upp till toppen och ner igen. Det var inte tekniskt svårt på något sätt, men det var förstås ansträngade att gå dessa höjdmetrar.

Som jag såg det var bussen inget problem alls. Klart värt att gå upp dit och slippa den värsta värmen en stund. Kan påpekas att vi inte var där under värsta turistsäsongen.

/Jimmy
 
Hej!

Vi var på Borneo i Mars 2010 och gick upp för Mt Kinabalu. När vi skulle boka vår resa var Laban Rata (övernattningsstället på ca 3000 m) fullbokat. Men det finns ytterligare ett ställe precis intill som man kan bo på om man väljer att göra en Via ferrata på vägen ner. Mountain Torq heter företaget som anordar detta.

http://www.mountaintorq.com/

Det ar superkul och rekommenderas starkt. Dom har en kort och en lite längre runDA. Vi gjorde den längre varianten.

Vi bokade vår tur genom ABC-tours. Då hämtade dom upp oss i Kota Kinbalu och körde oss till Mount Kinabalu. Dom fixade alla tillstånd och guide. (Guiden är anställd av nationalparken och guider inte utan går bara med er). Vi såg knappt vår guide. Han stannade och hängde med dom andra guiderna på rastställena och sprang ifatt oss på slutet. Spelade i och för sig inte stor roll... Guiden som vi hade när vi gjorde Via Ferratan var däremot supertrevlig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10
MAW Patagonien tips? Trekking 0
nollett Tips på leder i Provence? Trekking 3
Trixsey2 Utrustningsfrågor och tips - Vandring över Japan Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.