Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26)

Hej,

ska springa ett lååångt lopp i Cortina nästa år. 12 mil i härlig miljö:)

Nu funderar jag på hur man lämpligast tar sig dit med flyg (Venedig, Bergamo eller Innsbruck) med hänsyn till transfer från flygplatserna osv.
Kanske är buss eller tåg från sverige mer lämpligt?

Kanske någon annan här som ska springa eller som kommer att vara där nere runt midsommar? Iså fall kan vi ju fixa till några schyssta vandringar. Vore kul:)

Även andra tips om Cortina är välkomna. Men framförallt hur man lättast tar sig dit!:)
 
Frågan är väl också om det är viktigt att bo inne i själva Cortina? Eller om det är bra bussförbindelser runt om in till Cortina?...ser att priserna ju är ganska mycket lägre en bit utanför...
 
Om det är knepigt att hitta bästa förbindelsen på nätet så är det ju enkelt att kontakta turistinformationen i Cortina. Kommer man norrifrån exempelvis Innsbruck så tar man ett tåg söderut och byter i t.ex Frankenfest och tar ett lokaltåg till Toblach varifrån det går buss till Cortina. Det går säkert att ta sig dit med kombination av tåg och buss från andra näraliggande flygplatser också.
 
Lättast tror jag man tar sig dit med flyg till Venedig, ca 2000 kr tor, och vidare med hyrbil. Så gjorde vi senast vi var i Dolomiterna. Annars kan man åka tåg och buss från Venedig till Cortina.
 
sent svar

Hej.
Var i Cortina i somras. Flög till Innsbruck, därifrån lätt att ta sig med hyrbil. Var 1 v i Cortina o 1 v i Val Gardena som ligger nära med hyrbil (kör genom fantastiskt vackra bergspass).
Vandringarna är mycket finare i Val Gardena området. Finns även kul klättring och via ferrator :)
I Cortina bodde vi på en enkel men trevlig frukostpension "Villa Neve" i utkanten av byn.
 
Hej, kanske lite sent svar. Var i Cortina 2015 - flög till Venedig, och sen kort bussresa på lite drygt 2 timmar direkt från Venedigs flygplats via ATVO eller Cortina Express... de har iaf ett par tre-fyra avgångar per dag vad jag minns.

Jag bodde i Cortina på ett Jägerhaus, 10 min från stan. Skulle inte lita på bussar från längre bort, de finns, men går ganska sällan. Kan tipsa om turen till Tre Cime, lite österut, det är nog också ett skönt ställe att springa på... :)

Hoppas resan går bra!
/David
 
Cortina

Hej!
Jag har varit 3 gånger i området och har en gång kommit med buss från Venedig, 1 gång med hyrbil från Salzburg och 1 gång från München med tåg till Franzenfeste och sen bytt till Toblach/Dobbiaco. I Hochpustertal (dalen) är det mycket billigare att bo än i Cortina har jag för mig och många fina vandringar startar från denna dal. Bussförbindelserna är mycket bra, bussarna går ofta och tar dig nära där stigarna börjar. I Toblach finns ett billigt vandrahem, en häftig byggnad, ser ut som ett hotel, ligger alldeles vid museumet som har utställningar över nationalparkerna.

Det finns 2 vackra nationalparker i området:prags-Sennes och Drei Zinnen/Tre Cime Nationalpark. Här finns några Alta Via leder som är mycket vackra. Man kan läsa om dem i en bok som heter Vandra i Dolomiterna som har hjälp mig mycket när jag skulle bestämma mig hur jag skulle vandra.

I början av juni ligger det oftast mycket snö och man får kolla upp på nätet när stugorna öppnar. En del öppnar först i slutet på juni och när jag ett år varit i mitten av juni låg det så mycket snö kvar så att man inte kunde komma till alla stugor och vissa leder vi gick var farliga att gå då man korsade snöfält på riktigt branta sluttningar.

Hoppas detta hjälpte dig lite i ditt planerande.
 
Tackar!!! Hittade också det vandrarhemmet och funderar på det. Riktigt dyrt i Cortina men inför loppet får jag nog ta några dagar där. Blir svårt att ta sig vidare om man går i mål mitt i natten:)

Går det att förboka boende i stugorna och har de enkelrum tro?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10
MAW Patagonien tips? Trekking 0
nollett Tips på leder i Provence? Trekking 3
Trixsey2 Utrustningsfrågor och tips - Vandring över Japan Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1

Liknande trådar