Vandring Island. Tips.

Hej!

Jag behöver tips för vandring på Island.

Jag och tjejen har har länge tänkt att vi ska vandra på Island en sommar.. Och i år ska det bli av!
När man söker rundor på Internet hittar jag enbart guidade turer och det är vi inte intresserade av.
Så då vänder jag mig till detta forum istället! :)

Jag kan behöva tips på:
  • Vandringsleder på Island 4-6 dagar utan guide (tält)
  • Camping som man kan utgå ifrån.

Är det bättre och utgå från en camping och vandra dagsturer istället?

Vi har tänkt att vara på Island 7-9 dagar ungefär.

Vi kommer flyga från Göteborg till Rejkavik. Finns det bra förbindelser från Rejkavik till olika typer av campingar?

Som ni kanske märker uppskattar jag alla svar jag kan få..
Alla tips är välkomna!


Tack på förhand!
 
Den mest kända leden på Island är Laugavegur. Det är många som går där, men den går också igenom spektakulär natur och är oerhört varierad med gula ryolitberg, svart lavaöken, glaciärer och gröna berg. Det är fyra dagar från Landmannalaugar till Thörsmörk. Tältning på tältplatser vid stugor. Den går att förlänga på båda håll. Dels från Thorsmörk förbi de nya kratrarna vid Fimmvörðuháls till Skogar och Hellismannaleið mellan Landmannalaugar och Rjupnavellir.

Medtag regnkläder och regn- och stormtåligt tält!!! Räkna inte med att kunna torka någonting i stugorna. Regnar det och stugan är full med blöta kläder torkar inget! (och det gör det inte i tältet heller när det regnar fem dagar i sträck...) Svart vulkanaska är ganska värdelös att förankra tältpinnar i, men det finns stenar vid tältplatserna att säkra tältet med (och förankra tältet väl bör du om du inte vill se det blåsa all världens väg).
Du kommer att ha svart vulkanaska överallt! i ditt tält, i dina kläder och i din mat!

Kortfattat: Island är helt fantastiskt, men vädret lämnar ibland en del att önska!
 
Vi ska oxå åka ditt på sommar, 20 dagar i juli.
Förutom tält o regnkläder, Vad ska man ha med sig från Sverige ?
 
Snöpinnar funkar bäst i lavan och frystorkat av kända märken är ok att föra in för eget bruk.
Snus är dock totalförbjudet.
 
Då kan man väl anta att det bör vara hyfsat ok att ta med t.ex. pulvermos och liknande så länge det lever i originalförpackningen och man inte har ompackat det i fryspåsar? Detta är säkert inte något konstigt att bunkra på Island heller så det kanske är onödigt att göra sig besväret?
 
Kan bara instämma med tidigare postare ang. Laugavegur...en mycket fin och bra vandring som passar både den lite mer ovana såväl som lite mer erfarna vandraren. Rent allmänt skulle jag råda er att satsa på att gå en flerdagarstur ist för dagsturer... Laugavegur har bra upplägg.

Själv önskade jag att jag hade stannat på Island lite längre än 10 dagar för att hinna se lite fler delar av landet och ändå hinna vandra ordentligt.
 
I Stort sett allt som finns här finns på Island med och till ungefär samma priser. Vanlig mat i butik är inte jättedyrt.
 
Jag kan rekommendera att böja i Skogar vid kusten istället från Thorsmörk. Det är jättefint att gå mellom glaciärna där och tar en dag ekstra typ.

Därutöver har jag vandrat på snæfellsnes. Ganske fint med och ett anderlunde landskap.
 
Jag har också vandrat från skogars till Landmannalaugar, bland annat, Galet fin natur!
Jag upplevde dock att det är ganska kort mellan vandringsstationerna på den leden om man har ett bra tempo på sin vandring. Det gjorde att man antingen fick ta två sektioner om dagen eller så fick man mycket tid över om man valde att ta en sektion om dagen. Om du tar dubbla sektioner så gick leden på några dagar, vilket blev lite tråkigt kort bara. Så jag förespråkar att man tar den förlängda leden på båda hållen.
När det gäller kollektivtrafiken så är den mycket bra på sommarhalvåret från Reykjavik , man kan ta sig nästan överallt på Island med den! (dock lite överpris)
 
Hornstrandir...

Hejsan,

Landmannalaugar och Laugavegur är kanonfina platser, inget snack om den saken. Enda lilla nackdelen är väl att det nästan är köbiljett som gäller för att vandra där. När vi besökte Island förr-förra sommaren spenderade vi lite drygt ett dygn på Landmannalaugar och gjorde dagsturer, vilket kändes lagom för oss.

Däremot gjorde vi en lite längre (5 dagar) vandring upp i Västfjordarna på Hornstrandir. ett helt makalöst område som jag varmt kan rekommendera.

/ Stefan
 
Det är buss som gäller när man reser kollektivt på Island. Detta fungerar mkt bra. En av de största är Reykjavik Exkursions ( www.re.is ) som kör både guidturer och vanlig reguljärtrafik. De använde vi och köpte biljett i förväg över internet. Utgår från busstationen i reykjavik, samma som man kommer med flygbussen till. Finns trevliga vandrarhem som ligger nära på gatorna ovanför, om ni behöver sova där första natten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
skogsvakt vandring Island Landmannalaugar Trekking 2
pirelli Vandring genom Island Trekking 3
Kukukuk Island,10 dagars vandring Trekking 0
fredric_verklig.se Vandring 13 dagar Island - Mat? Trekking 4
fredric_verklig.se Vandring på Island i juli - augusti Trekking 0
Maffe Vandring på Island Trekking 7
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7

Liknande trådar