Kilimajjaro- frågor & tips

Hallå alla!
Jag är en äventyrslysten 22 åring som ska Bestiga Kilimanjaro i Januari. Det blir första gången jag bestiger ett berg. Har bla. gjort GMU (nya värnplikten) för ett år sedan och har alltid haft ett intresse för vildmark. Har som livsmål att bestiga Kilimanjaro och när möjligheten att få jobba volontärt dök upp visste jag att det var dags :)

Har läst igenom i princip varje kilimanjaro tråd här på forumet, dock vissa frågor som kvarstår.

- Vad ska jag ha på mig för skor första dagarna, jogging skor eller kängor från dag 1? (med många strumpbyten i åtanke)

- Hur kallt är det i Januari på toppen ungefär? På packlistan (från researrangören) står det att sovsäcken man har med ska hålla för -15. Är det comfortzonen dom menar? Känns väldigt onödigt att köpa en sovsäck för den temperaturen då den blir ganska ohändig i resor framöver.

Kan jag klara mig med denna? http://marmot.com/products/details/never-winter-new
Köpte den på öppetköp. Kan tänka mig köpa en sovsäck då det kommer användas framöver. Får gärna vara liten i packformat (kan därför inte ha för låg comfort zone=större) Andra tips?


-resan blir redan dyr, trodde jag hade pengat upp det mesta innan jag läste att guiderna vill ha dricks. Tänkte ta med kläder och ge som gåvor, har ganska mycket kläder, fliströjjor, handskar osv som jag kan lämna där nere. Kan man dricksa via gåvor?

Tacksam för svar! även andra tips och smått&gott uppskattas :D
 
sovsäck

När det gäller sovsäckens händighet i framtiden, så kan man kombinera sovsäckar, som sedan används separat.
Jämför med försvarets sovsäckssystem. Se till att innersäcken inte trycks ihop för mycket bara. Eller isolera med dunkläder (eller syntet) i säcken.

Mvh.
Oskar.
 
Du kommer inte att ångra dig, jag lovar. Afrika är en upplevelse på alla sätt! Se till att du vandrar med ett större sällskap och att du reder ut det där med dricksen innan avfärd. Är du intresserad av friluftsliv så lär väl en rejäl vintersovsäck vara en bra investering för framtida äventyr tycker jag!
 
Du kommer inte att ångra dig, jag lovar. Afrika är en upplevelse på alla sätt! Se till att du vandrar med ett större sällskap och att du reder ut det där med dricksen innan avfärd. Är du intresserad av friluftsliv så lär väl en rejäl vintersovsäck vara en bra investering för framtida äventyr tycker jag!

Jag kommer gå upp ensam, med tre guider. Har frågat alla vänner och ovänner ja vet om de vill följa med, och till en början fått bra respons tills det kommer till kritan.. de flesta vill åka och dricka billig sprit i Asien istället :p
Inte heller någon grupp som går upp den dagen. Men har varit inställd på att ev. göra detta ensam så inget problem där. Ah tänkte investera i en vintersovsäck, enda jobbiga är att de är mycket större än andra så blir jobbigare när man skogsvandrar osv..
 
Lätta kängor är att rekommendera hela vägen.

Kilimanjaro ligger så nära ekvatorn att det inte är jättestor skillnad mellan årstider, men januari är "sommar". Jag var där i juli 2013 ("vinter") och hade då som kallast runt -10 på toppen.

Men förutom sovsäck behöver du även ha varma kläder för sista stigningen till toppen. På grund av höjden så kommer du gå väldigt, väldigt långsamt så din ämnesomsättning kommer vara väldigt låg, så klä dig varmt!

Vilken rutt och hur många dagar kommer du ta? Jag gick Lemosho på 7 dagar, och jag skulle definitivt inte rekommendera något under 6 dagar.

Jag gick även ensam med 1 guide (som var minimumkravet) och hade med mig min egna utrustning och bar allting själv (ca 15 kg plus 2-4 liter vatten beroende på tillgång).
 
Just ja, om dricks. Hur mycket du behöver ge beror lite på hur mycket du betalar till arrangören innan. De dyrare arrangörerna betalar ofta sin personal mer och då förväntar sig de inte lika mycket dricks, medan de absolut billigaste betalar sin personal väldigt lite och de räknar därför med att du dricksar desto mera.
 
Lätta kängor är att rekommendera hela vägen.

Kilimanjaro ligger så nära ekvatorn att det inte är jättestor skillnad mellan årstider, men januari är "sommar". Jag var där i juli 2013 ("vinter") och hade då som kallast runt -10 på toppen.

Men förutom sovsäck behöver du även ha varma kläder för sista stigningen till toppen. På grund av höjden så kommer du gå väldigt, väldigt långsamt så din ämnesomsättning kommer vara väldigt låg, så klä dig varmt!

Vilken rutt och hur många dagar kommer du ta? Jag gick Lemosho på 7 dagar, och jag skulle definitivt inte rekommendera något under 6 dagar.

Jag gick även ensam med 1 guide (som var minimumkravet) och hade med mig min egna utrustning och bar allting själv (ca 15 kg plus 2-4 liter vatten beroende på tillgång).

Kommer gå marangu route på fyra dagar upp och två ner. Inser att det är högre chans att klara detta mer fler dagar men har redan bokat. Ang, kläder kan du ge exempel på vad du hade sista sträckan? Har köpt nytt underställ Devold. Mitt yttersta plagg kommer vara en vindtät regnjacka. Hur många mellanlager rekommenderas?

Ang. kängor har dom http://www.xxl.se/vildmark/kangor/v...ii-gtx-vandringskangor-herr/p/1091025_1_style

Kan inte om de är lätta eller inte, då jag bara har gått i M90 kängor innan. Använde du dig av dubbla soväckar att sova i? Uppskattar alla svar :)
 
Kul med äventyr!

Nu har jag inte varit uppe på Kilimajaro men gjort två toppar i Himalaya och vandrat där på höghöjd. Vad gäller skoval rekommenderar jag att du tar med ett par enkla sandaler och ett par kängor. När jag senast va och vandrade hade jag sandaler upp till 5000 möh. det är också jätte skönt att ha på kvällar (tillsammans med ett par goa tjocka sockra. sexig, ja vet!) Men som du vet av att ha marscherat mycket så kan fötterna svälla en del, och för vissa sväller fötterna extra mycket på höghöjd.

Du skrev att du planerade att ta toppen på fyra dagar. Det är som du förstått väldigt snabbt jobbat och din kropp kommer ha väldigt kort tid på sig att anpassa sig. Men, det är absolut inte omöjligt!
Tänker langa lite tips och tricks för dig att klara detta. Din kropp kommer att kräva jätte mycket syre, allt syre den kan ta få tag på. Det viktigaste du ska göra under anmarscherna är att gå extremt långsamt. Försök att aldrig bli andfådd. Gå jäääääätte långsamt, det kommer kännas löjligt men så fort din kropp blir för ansträngd och börjar kräva mer syre än vad som finns i omgivningen kommer det kosta jätte mycket av din energi.
När du sedan når ett nytt läger för att kvällen, hur trött du än är ska du inte ta en kort tupplur innan middag eller sova en lite eftermiddags tupplur, va vaken! När du sover kommer din kropp att gå ner i andningsfrekvens, då tappar du väldigt mycket syre som din kropp behöver för att fortsätta fungera och hålla igång. Läs en bok, fotografera eller vad som hällts, håll dig vaken till du verkligen måste sova. Allt för att maximera tiden du håller högra andningsfrekvens.
Ta med en buffé eller motsvarande som du kan andas igenom, luften på höghöjd är väldigt torr, om du andas igenom lite tyg kommer din utandning att fukta upp tyget, inandningsluften kommer första gå igenom tyget och fuktas innan det går in i dina lungor. kan vara en riktigt life saver när man inte fattar varför man är så himla torr i munnen och strupen.

Det finns många olika tecken på höjdsjuka om detta skulle uppstå för dig. Men något av det tydligaste är en kraftig huvudverk som är centrerad till din panna. Om denna smärta och "tyck känsla" börjar vandra bakåt, mot tinningarna är det mer än läge att börja tappa höjd. Lite andra symptom är yrsel och illamående.

Ta med lite resorb, kan vara helt fantastiskt bra att ha efter några dagar med bara vatten.

O just de ja.. vad gäller din soväsck. Jag måste säga att jag tror absolut att det kommer räcka med den Marmot sovsäcken du redan har köpt! Inte för att jag varit på Kilimanjaro men det kommer bara vara en natt som det kommer vara kallt för dig och det är toppnatten, då kommer du ändå att gå upp tidigt, ta med en Nallen vattenflaska eller motsvarande som du kan fylla med kokande vatten, den kommer hålla dig varm under de timmar du får sova innan toppatacken!

Lycka till !
 
Kul med äventyr!

Nu har jag inte varit uppe på Kilimajaro men gjort två toppar i Himalaya och vandrat där på höghöjd. Vad gäller skoval rekommenderar jag att du tar med ett par enkla sandaler och ett par kängor. När jag senast va och vandrade hade jag sandaler upp till 5000 möh. det är också jätte skönt att ha på kvällar (tillsammans med ett par goa tjocka sockra. sexig, ja vet!) Men som du vet av att ha marscherat mycket så kan fötterna svälla en del, och för vissa sväller fötterna extra mycket på höghöjd.

Du skrev att du planerade att ta toppen på fyra dagar. Det är som du förstått väldigt snabbt jobbat och din kropp kommer ha väldigt kort tid på sig att anpassa sig. Men, det är absolut inte omöjligt!
Tänker langa lite tips och tricks för dig att klara detta. Din kropp kommer att kräva jätte mycket syre, allt syre den kan ta få tag på. Det viktigaste du ska göra under anmarscherna är att gå extremt långsamt. Försök att aldrig bli andfådd. Gå jäääääätte långsamt, det kommer kännas löjligt men så fort din kropp blir för ansträngd och börjar kräva mer syre än vad som finns i omgivningen kommer det kosta jätte mycket av din energi.
När du sedan når ett nytt läger för att kvällen, hur trött du än är ska du inte ta en kort tupplur innan middag eller sova en lite eftermiddags tupplur, va vaken! När du sover kommer din kropp att gå ner i andningsfrekvens, då tappar du väldigt mycket syre som din kropp behöver för att fortsätta fungera och hålla igång. Läs en bok, fotografera eller vad som hällts, håll dig vaken till du verkligen måste sova. Allt för att maximera tiden du håller högra andningsfrekvens.
Ta med en buffé eller motsvarande som du kan andas igenom, luften på höghöjd är väldigt torr, om du andas igenom lite tyg kommer din utandning att fukta upp tyget, inandningsluften kommer första gå igenom tyget och fuktas innan det går in i dina lungor. kan vara en riktigt life saver när man inte fattar varför man är så himla torr i munnen och strupen.

Det finns många olika tecken på höjdsjuka om detta skulle uppstå för dig. Men något av det tydligaste är en kraftig huvudverk som är centrerad till din panna. Om denna smärta och "tyck känsla" börjar vandra bakåt, mot tinningarna är det mer än läge att börja tappa höjd. Lite andra symptom är yrsel och illamående.

Ta med lite resorb, kan vara helt fantastiskt bra att ha efter några dagar med bara vatten.

O just de ja.. vad gäller din soväsck. Jag måste säga att jag tror absolut att det kommer räcka med den Marmot sovsäcken du redan har köpt! Inte för att jag varit på Kilimanjaro men det kommer bara vara en natt som det kommer vara kallt för dig och det är toppnatten, då kommer du ändå att gå upp tidigt, ta med en Nallen vattenflaska eller motsvarande som du kan fylla med kokande vatten, den kommer hålla dig varm under de timmar du får sova innan toppatacken!

Lycka till !

Grymt kul att du skriver ner allmäna tips och inte bara svar på frågor. upskattas :) Tänkte ha med mig joggingskor kängor och badtofflor, men överväger att skaffa sandaler istället för tofflor. Känns ju mycket mer praktisk, dock lite mindre sexigt ja ;-)


Har köpt "sport resorben", tänkte ta det varje dag. Skall även tänka på att inte sova på dagarna. Tänkte ta tipset att vandra upp ca 300 meter över höjden vi ska sova på då jag har hört att man kan lura kroppen på det sättet?

Även bra tips ang. att gå sakta. Ska ta till mig det från dag1 antar jag? Kan tänka mig att det är då man bara vill få första biten avklarad och lätt att skynda för mycket.

Förstår inte riktigt det med buffén? Är det för att jag ska hålla koll så att min utandningsluft inte blir alltför torr igenom att se kondens på den? :)

Har tänkt likadant med min sovsäck, att det bara är sista sträckan som är riktigt kall och man bara sover några timmar då. Så kommer köra på min marmont. Har dock grubblat mkt på detta så kul att du nämnde det.

Grymt om du skulle kunna svara på det sista funderingarna. Åker nästa Torsdag den 18/12, dock först den 6/12 jag påbörjar vandringen. Ska Bo på 2200 M.öh i två veckor innan bestigningen, kan detta hjälpa mig, om än bara smått, med acklimatiseringen?
 
Ska Bo på 2200 M.öh i två veckor innan bestigningen, kan detta hjälpa mig, om än bara smått, med acklimatiseringen?

En del lär det säkert hjälpa. Ju mer tid du kan spendera på höjd före bestigningen desto bättre chanser lär du ha att nå toppen och njuta mer på vägen upp. Och minska risken för höjdsjuka. När jag gick upp på Elbrus höll vi på ca 10 dagar totalt inklusive acklimatiserings-tur före. Och de flesta i gruppen var ändå ganska spaka sista pushen upp och ner. Det finns väl några vanliga acklimatiserings-berg där, Mt Meru & Mt Kenya?
 
"Sport resob" funkar fin fint, två teskedar socker och en tesked salt i 1l vatten funkar också, men är inte alls lika gott!

Det är alltid bra att gå så högs som möjligt för att exponera sig, sedan om en tur på 300m gör jätte skillnad är svårt att säga. Men känner du dig pigg och inte blir andfådd och för trött så tycker jag absolut du ska ta lite extra höjd, framföra allt kunna vandra utan rygga ett tag! Jätte skönt ;)

För o spara vikt skulle jag rekommendera o skippa gympaskorna, sandaler o kängor räcker gott.

Funktionen med buffen är att du ska andas genom den, pågrund utav den torra luften på höghöjd kommer du att andas ut mycket vätska (extra mycket pga din ökade andningsfrekvens av den tunna luften), detta kommer göra dig väldigt torr i svalg och strupe. Andas genom buffén så blir den fuktig, när du sedan andas in kommer inandningsluften att fuktas upp genom den lätt blöta buffén, detta kommer hjälpa dina slemhinnor jätte mycket! Du behöver så klart inte andas genom buffén hela tiden men när du börjar känna dig torr i munnen och strupen är det skönt att dra upp den över munnen ett tag. Sedan kan buffén fylla en annan funktion, nu har jag inte varit på Kilimanjaro men i andra bergsområden jag vandrat så brukar stigarna ha ett extremt tunt och fint dam/sand. Om det kommer häst eller som i himalaya yak karavaner är det jätte bra att kunna andas genom en duk, tshirt eller buff. Man kan dra på sig en extremt obehaglig och begränsande torrhosta pga den typen av super fint damm/sand.

Sedan huruvida du ska gå sakta från dag ett eller inte, beror så klart på hur du mår, just första dagen kanske du ska prioritera att nå läger och sedan vandra vidare utan ryggsäck för att ta höjd och sedan gå ner till läger igen. Huvudsaken är att du inte blir andfådd! Din kropp behöver som sagt syre både för ditt arbete och för att lyckas kompensera höjden, har du blivit allt för andfådd har det gått för långt!

Det kommer absolut hjälpa att du befinner dig på 2000möh, när du känner att det funkar kommer det hjälpa dig framöver om du kan ta någon lite längre löprunda eller på olika sätt anstränga dig på denna höjd, det kommer att kicka igång kroppen, så länge du har tid innan själva bestigningen att återhämta dig ifall ansträngningen av löpning blir för mycket!

En sista tankeställare, höjdsjuka kan kommer under 3500möh ! Det är inte bara de extremare höjderna som ger problem, så ta det försiktigt o ha en underbar resa!!
 
Jag gjorde hiken på 7 dagar... 6 dagar kan bli tufft för höjden. Min kompisar var mkt kass hela turen men gick upp ändå. Dock är det inte att rekommendera, de fick gå armkrok med honom ner, han var helt slut....
Jag hoppas att din kropp klarar höga höjder bra!

Ang sovsäck och liggunderlag.
Här gjorde jag min största miss! Jag hade köpt all utrustning utom just detta... pga rundresa tänkte jag att det var bäst och lättast att hyra. Det skulle jag inte gjort... jag frös ordentligt på nätterna men det var inte pga sovsäcken... De var för att liggunderlaget som jag hade var inte bra. Jag mätte temperaturen och hade 20 grader i sovsäcken, 5 lager kläder (jag har 3 när jag åker skidor) och jag frös ändå...
Jag frös pga att jag låg mot ett iskallt berg, det går inte riktigt att värma upp det... Så köp ett eget liggunderlag som går att blås in lite luft i!!
Högsta höjden som du kommer sova på är ca 4800m, jag skulle gissa att det går ner mot -5 grader där.

Håller med att sandaler är skönt att ha på kvällen. Själv vandrade jag i ordentliga kängor, vilket jag gillade! Jag hade dessutom ett par joggingskor med mig.. även det var skönt att ha ibland :) Är det någon som är bra att ha extra så är det skor... jag tycker det är värt att ha det.
Det viktiga är att du går mkt i kängorna innan så att du inte får skoskav, det är inget du vill ha ibörjan på din tur.

Min kompis skrev en packlista som du kan se här, packlista Kilimanjaro. Det kan vara bra att jämföra lite med den du fick från touren som du ska göra det med.

Hiken är en upplevelse, så njut :)
Hoppas att allt går bra! Lycka tilll!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
andy-l dodentocht / dödsmarschen - lite frågor Trekking 3
sanling Anapurna circuit -frågor Trekking 9
Karpaterna.se Annapurna - frågor Trekking 8
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
oddball camino de santiago, igen, några praktiska frågor Trekking 14
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
GJMC Frågor om West Highland Way Trekking 16
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
ÄventyrsUffe Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya Trekking 4
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4

Liknande trådar