Tips på vandringar Nepal

Hej,

Jag planerar en långresa under hösten, troligen så åker jag slutet på September och kommer hem runt jul.
Tänkte börja med ett stopp i Nepal för lite vandring och vill gärna ha tips turer som sträcker sig på några veckor, de enda jag vet är Everest BC och Annapurna circuit, vilken av dom två rekommenderas eller finns det något annat som är mer värt? Egentligen skulle jag vilja klättra IP eller liknande men vet inte om det är värt pengarna, tid och släpa alla grejjer då jag tänkt fortsätta till Sydost Asien och Nya Zeeland efteråt.
 
Manaslu + Tsum valley är ett gott alternativ till Annapurna om du vill få mer distans till vägar. Måste dock hyra guide för den vandringen.

Saken är ju just det. Vandringar i höga Nepal utanför Annapurna/everst/langtang är besvärliga pga krav på guide/bärare/tillstånd. Osäker på om ens Langtang ännu är utan guidekrav.
 
Jag planerar en långresa under hösten, troligen så åker jag slutet på September och kommer hem runt jul. Tänkte börja med ett stopp i Nepal för lite vandring och vill gärna ha tips turer som sträcker sig på några veckor, de enda jag vet är Everest BC och Annapurna circuit, vilken av dom två rekommenderas eller finns det något annat som är mer värt? Egentligen skulle jag vilja klättra IP eller liknande men vet inte om det är värt pengarna, tid och släpa alla grejjer då jag tänkt fortsätta till Sydost Asien och Nya Zeeland efteråt.

Everest Base Camp och Annapurna Trek är nog de två bästa eller två av de absolut bästa. Och ingen av dem kräver guide och eller dyra konstiga tillstånd förutom vanligt trekkingpermit och NP-avgift. Bästa vädret ska ju vara i oktober och november medan september kan vara riskabelt för en hel del moln. Oktober är den mest populära trekkingmånaden i Nepal och även om jag inte tycker att det är så farligt dagtid kan det vara bökigt att få plats i lodger i vissa byar på nätterna. Det går mindre folk i Langtang men det är å andra sidan inte lika vackert. Sen finns ju Lower Dolpho och Makalu också men det är svårare vandring och har du inte varit i Nepal förut är det nog ändå bäst att börja lite enklare.

Sista timman på Island Peak är sjukt vacker men jag tycker personligen inte det är värt pengarna då man kan kliva upp på Gokyo Ri, Kala Pattar och Chukhung Ri istället vilka ligger runt 5500 meter alla 3 och bjuder på nästan samma fantastiska vyer och kostar gratis. Detta gäller om du går Everest Trek i Annapurna består höjdpunkterna av variationen i landskapen och de gamla byarna samt Poon Hill drygt 3000 meter men med en av trekkinghimalayas fetaste vyer.

Så sikta på Everest eller Annapurna jag har svårt att tro att någon kan bli missnöjd där.
 
Av Everest BaseCamp och Annapurna Circuit så tycker jag att Annapurna Circuit är mycket vackrare, mer varierat landskap och framförallt du går från A till B. Everest BaseCamp går från A till B och sedan A igen (Lukla). Att gå tillbaka samma väg som du gått upp är för mig ganska så tråkigt. Om du däremot ska ska mot BaseCamp så ska du absolut vandra upp till Island Peak. Den ligger så pass nära så att bara gå upp till Everest Basecamp är ganska så ointressant, vägen dit är såklart vacker men "målet" är en hög stenar. Nej gå då upp till Island Peak, du kommer förmodligen ändå gå till basecamp och Kala Pattar som acklimatisering.

PS

Kräver inte Annapurna guide nuförtiden?

http://www.vagabond.se/artiklar/nyheter/20141024/nepal-skarper-reglerna-efter-vandringskatastrof

DS
 
Everest BaseCamp går från A till B och sedan A igen (Lukla). Att gå tillbaka samma väg som du gått upp är för mig ganska så tråkigt.

Kräver inte Annapurna guide nuförtiden?

Nej ingen guidetvång än så länge.

Jag håller Everest Trek och Annapurna Trek som jämnbördiga. För att få ut det mesta av Everest Trek starta i Jiri, det tar en vecka upp till Namche. Gå sedan via Thame över Renjo La till Gokyo. Och se för tusan till att bestiga Gokyo Ri där tidigt på morgonen. Gokyo är så vackert att man kan stanna i flera dagar och utforska dalen runt omkring och ovanför byn. Sen finns det två vägval. Antingen över Cho La eller ner i dalen och den långa vägen runt till Luboche. Cho La är jobbigare och svårare men vyerna är absolut inte mycket bättre snarare ungefär jämnbördiga. Jag brukar sova som högst i Lobuche och besöka Kala Pattar och Base Camp därifrån antingen två olika dagar eller en lång dag. Börja med Kala Pattar och mår du bra efter det knalla bort till Base Camp efter en andra frukost i Gorak Shep. Base Camp är inte mycket att se jämfört med Kala Pattar så prioritera rätt här om du bara hinner/orkar med en av dem. Man kan bo i Gorak Shep också men det är högre och kallare och bara bättre om du inte har några problem med höjden. På vägen tillbaka gå via Dingboche och upp i Chukhungdalen och bestig Chukhung Ri det är fantastiskt vackert där. Periche är också jättefint men inte lika smidigt om du vill upp på Chukhung Ri. Man kan bo i Chukhung (lättast), Dingboche (tuff dag), eller Periche (hårt) för att nå toppen. Sen tillbaka till Namche. Det tar en dag mellan Namche och Lukla så det handlar om en dag samma väg som du gått förut och det är så vackert att det lär knappast göra ont att se landskapet från motsatt håll. Och om du startade i Jiri så passerade du troligen inte Lukla på uppvägen. Där har du 3 vandringsveckor som är svåra att matcha. Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
nollett Tips på leder i Provence? Trekking 3
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Jontti80 Tips på toppar Trekking 1
Hermine Tips på vandring kring Medelhavet Trekking 4
Naibaf73 Tips på bra vandring i Central och -Sydamerika? Trekking 0
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Minielk Vandra på Färöarna - snabba tips sökes! Trekking 4
aza_bergman Tips på vandring i Maj Trekking 7
Instr Tips på Mallorca ? Trekking 13
majsan2 Har ni tips på Polen? Trekking 1
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
Olaa Hitta boenden i Italien på nätet eller tips... Trekking 2
Saltkråkan På väg till Panama - Tips om Panama? Trekking 3
johaon Tips om vandring på Serre Chevalier-området Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
Peter Tall Vill ha tips på orter i Alperna Trekking 9
Hibernate Tips på guidebok. Trekking 0
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.