Vandring i Kanada. Tips ideer?!?

Hej!

Jag är ny här på Utsidan.se och vet inte om jag postar detta inlägg på rätt ställe. Jag hoppas det, och på mycket svar också :)

Det är så att jag planerar att börja leva. Känner att mitt liv inte riktigt har börjat än och är så less på att stiga upp på morgonen bara för att jag inte dött under natten. Jag vill göra något med mitt liv och bestämt mig för att åka iväg till Kanada och vandra, paddla kajak och vad det nu blir. Har hört och sett mycket fint om områden i Kanada.

Någon som varit där, tips på var jag kan boka resor, var bör jag åka i Kanada, boende, osv. Hjälp mig ni som gjort detta tidigare och kom med tips och idéer och bidra till den förhoppningsvis bästa resan i mitt liv!!
 
Hej!

Jag är ny här på Utsidan.se och vet inte om jag postar detta inlägg på rätt ställe. Jag hoppas det, och på mycket svar också :)

Det är så att jag planerar att börja leva. Känner att mitt liv inte riktigt har börjat än och är så less på att stiga upp på morgonen bara för att jag inte dött under natten. Jag vill göra något med mitt liv och bestämt mig för att åka iväg till Kanada och vandra, paddla kajak och vad det nu blir. Har hört och sett mycket fint om områden i Kanada.

Någon som varit där, tips på var jag kan boka resor, var bör jag åka i Kanada, boende, osv. Hjälp mig ni som gjort detta tidigare och kom med tips och idéer och bidra till den förhoppningsvis bästa resan i mitt liv!!



Spara ihop pengar, boka flygbiljett och dra så fort du kan. Planera inte, kolla Lars Monsen - Kanada på tvers som finns på youtube.
 
Spara ihop pengar, boka flygbiljett och dra så fort du kan. Planera inte, kolla Lars Monsen - Kanada på tvers som finns på youtube.

Eller planera, det är också kul.
Men Googla lite... titta på lite kartor, sök här i forumet - det har diskuterats förr...
B.C. är coolt och människorna trevliga, för det mesta.
 
Tjena!

Jag, min lillebror och två polare åkte till Kanada i september och vi var där i 3 veckor.
Vi besökte Banff National Park som ligger i Alberta och de va fantastiskt. Finns mycket fina ställen och mycket vandringsmöjligheter.
Börja här: http://www.banff.ca/

Har du nån specifik fråga så tveka inte att höra av dig!

Hade fint!
/Johannes
 
Ett lättillgängligt och fint område är det runt omkring Garibaldi Lake, Garibaldi Provincial Park.
Om man utgår från Vancouver och uppåt finns det gott om vandring och paddling.
 
vandring runt Kicking horse i BC och paddling i bowron lake provicial park kan jag rekomendera. Det är ca 12mil grymt vacker paddling!
 
Kanada är STORT

Hejsan,

Bara för att sätta saker i perspektiv vill jag bara påpeka att Kanada är ungefär lika stort till ytan som HELA Europa och ungefär lika stora skillnader mellan olika regioner. Så det är av naturliga skäl allt annat än lätt att säga åk hit eller dit....det beror ju till väldigt stor del på vad man är ute efter. Det finns allt från välordnade vandringsleder och höga berg (t.ex i delar av Banff, som precis som sagts är mycket vackert) till ren vildmark där man kan vandra/paddla i veckor i skogen utan att se en enda människa.

Mitt tipps, förutsatt att du känner att du har/vill ta dig tid är åk dit, köp en bil och tuffa omkring i ett par månader. Har själv gjort detta vid två tillfällen och bägge resorna blev helt fantastisk!

Grundidén är mycket enkel:
Man köper en gammal Van/Skåpbil och inreder den så man har ett mobilt hem. Sen kör man omkring till olika vackra platser där man gör kortare eller längre turer. Sen säljer man den då man lämnar landet.....köper man privat så kan man i bästa fall t.o.m göra en liten vinst på själva affären!!!

Banff och Jasper NP är kanonfina. Samma sak gäller hela norra delen av Brittish Columbia och Yukon.....sen kan man ju alltid ta en liten sväng in i Alaska när man ändå är igång :)

På många ställen kan man köra mindre grusvägar till platser som mer äkta vildmark än vad man hittar någon stans i Sverige. Dessutom slipper man att "krångla" med björnskydd på det sättet, vilket i alla fall jag tycker är mycket skönt. Hade som exempel en Svart Björn 4 meter från bilen nära en sjö i norra BC vid ett tillfälle....vilket uppskattas mer om man sitter inne i en bil än inne i ett tält.

En annan fördel med att åka just med bil är att man på ett lättare sätt kan ta sig till områden som annars är antingen svåra och/eller dyra att ordna med resa till.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7
idalofgren Vandring i Filippinerna Trekking 0
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14

Liknande trådar