Veckas resa i april - men vart? Tips önskas!

Hejsan!
Lite halvspontant så blev jag ledig V17, eller mer exakt från skärtorsdagen den 17/4 till och med söndag 27/4. Och nu verkar även sambon kunna vara ledig under samma period, så således tänkte vi att det hade varit väldigt stärkande för själen med en liten resa.

Jag målar nu upp mitt önskescenario så får vi se hur rimligt det är:
* Direktflyg till relevant flygplats inom europa.
* Ifrån flygplatsen tar vi, om nödvändigt, tåg, buss eller hyrbil till en mindre ort där vi har vårt boende.
* Ifrån det här boende är det nära till goda möjligheter för trevliga dagsturer. Man ger sig av på morgonen och kommer hem på eftermiddagen för att duscha och sedan avnjuta trevliga middagar.

Så mycket mer önskar jag egentligen inte. Det är uppskattat om staden/samhället där vi bor har åtminstone en (eller två) handfull restauranger. Jag har kollat på Mallorca, och då funderat på Valdemossa som utgångsplats där vi bor, Italien med målet Cinque Terre, Andalusien samt lite lätt på Azorerna. Azorerna går nog bort pågrund av restid.

Det jag värderar nästan mest är just att ha en så låg restid stockholm-hotell/boende. Ju mindre projekt själva resan är desto bättre, men det här är väl knappast en unik önskan.

Mallorca är ju ett sådant ställe som det är lätt att få tag i resor till, och det kanske finns många bra ställen man kan starta ifrån där? T ex om man bor i Palma och har en hyrbil kanske det inte tar allt för lång tid att ta sig till trevliga ställen?

Av princip flyger jag inte med Ryan Air.

-ALLA- tips mottages otroligt tacksamt! Och om jag varit otydlig eller ni önskar mer information så fråga bara!
 
Jag passar på att lägga till lite information i väntan på att vanligt hederligt folk kommer hem ifrån sina arbeten och kastar sig framför datorn och Utsidan :)

De två närmaste flygplatserna för oss är Trondheim och Östersund, och då framförallt Östersund.
Även om jag inte är direkt är överförtjust i de alternativ som erbjuds ifrån dessa så måste jag konstatera att det blir oerhört smidigt för oss. Både ekonomiskt och resetidsmässigt.

Trondheim: Flyg till Gran Canaria / Lanzarote / Teneriffa.
Östersund: Turkiet. Landar i Antalya. Sen finns följande alternativ:
* Alanya
* Side
* Kemer
* Belek
Överlägset bäst priset till Alanya eller Side.

Fördelen med en turkietresa, förutsatt att det finns intressanta ställen att upptäcka på rimliga avstånd, är att eftersom det blir en i jämförelse fördelaktig kostnad så kan man hyra en bil hela veckan och fara runt. Turkiet har jag aldrig varit i och är genant okunnig. Trots det är jag ändå lätt kritisk, utan att ha någon som helst befogenhet att vara det :)
 
Norwegian flyger från Trondheim till bl a Split och Dubrovnik. Nästan hela den dalmatinska kuststräckan är väldigt fin, men från Dubrovnik (missa inte världsarvet Gamla Staden) är det också mycket nära (lokalbussar finns) till den ännu finare och mindre turistiga Kotorbukten i Montenegro. Där kan ni bo billigt i någon av de gamla venetianska småstäderna/byarna kring den fjordliknande viken (gärna på den sydvästvända sidan, t ex i Perast), äta gott, bada och göra fina dagsturer upp i omgivande berg. Närmast bukten bör snön ha smält även på högre höjder, att ge sig djupare inåt bergsmassivet kan fortfarande vara vanskligt i april, men vill ni bara göra dagsturer så räcker de svarta kammarna kring Kotorbukten mer än väl för den anslagna tiden.

Ett annat liknande alternativ med både berg och vatten (fast troligen dyrare och inte lika andlöst vackert/dramatiskt som Kotorbukten) är Gardasjön - t ex Malcesine med en linbana, som gör att man kommer direkt upp på kalfjället varje dag. Norwegian flyger från Trondheim till Milano alt. Venedig.

PS En mycket bra bok att planera med är "The Mountains of Montenegro",dock med tonvikt på högre höjder och flerdagarsrutter. Omfattande aptitretare från boken finns att klicka sig vidare till från länken.
 
Åvråder, alldeles för tidigt på säsongen. Över trädgränsen är det normalt renodlade vinterförhållanden med risk för rutten/lavinbenägen snö. Bilden längst ner är tagen häromdan, efter en ovanligt snöfattig vinter, men nu utlovar prognosen flera dagars rikligt snöfall.
Men visst kan det vara vackert även om man håller sig nere i dalgångarna, har ni tur hinner ni vara med om blommande krokusfält.
 

Bilagor

  • Krokusy.jpg
    Krokusy.jpg
    72.9 KB · Visningar: 732
  • Czarny Staw 14-03-12.jpg
    Czarny Staw 14-03-12.jpg
    63.8 KB · Visningar: 659
Det tycker jag med :) - men april (och även maj) är som sagt alldeles för tidigt om man inte har mycket lavinkunskap. Juni är ok vissa år (man får höra sig för), men september/oktober är säkrast: ofta stabilt högtrycksväder och vackra höstfärger. Under sommarlovsmånaderna juli/augusti är det oftare åskväder - och mer än uthärdligt mycket med folk.
Här finns lite fler Tatrabilder.
 
Tack så jättemycket för alla bra tips!

Då jag sett att du Joanna tidigare tipsat om Montenegro slog jag idag till och bokade biljetter till Dubrovnik ifrån Trondheim! Var för mig en nyhet att de flögs direkt därifrån så jag är superpeppad!
Har dock inte bestämt helt än hur man ska lägga upp det. Alla dagar i dubrovnik, några dagar där + några monte negro eller alla monte negro. Men det hinner väl ge sig.

Jo en till fundering för den som har koll; går det generellt sätt bra att hyra bil i dubrovnik och ta med sig den över till monte negro? Jag tänker rent försäkringsmässigt när man passerar en länsgräns.
 
Ja nu var det ju förvisso några veckor sen vi kom tillbaka till Sweden, men tänkte ändå att det vore brukligt att jag delade med mig utav åtminstone några bilder ifrån vår resa.

Sammanfattningsvis så kan jag bara säga att vi hade det kanonbra.
 

Bilagor

  • IMG_0456.jpg
    IMG_0456.jpg
    32.7 KB · Visningar: 391
  • IMG_0507.jpg
    IMG_0507.jpg
    39 KB · Visningar: 368
  • IMG_0571.jpg
    IMG_0571.jpg
    47.8 KB · Visningar: 369
  • IMG_0610.jpg
    IMG_0610.jpg
    19.3 KB · Visningar: 366
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello En veckas vandring på svalbard Trekking 5
Jenstorjas Ledig JUN, JUL & AUG! Vart ska vi resa?! Trekking 3
Rendar Min första resa (Sibirien?) Trekking 9
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
ellenc Vart ska vi resa i november? Trekking 2
rubella Resa till Chamonix Trekking 10
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
UnderEnTarp Resa jorden runt med vandring på vägen... Trekking 0
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
skånepågen Resa till och uppleva Bad Gastein. Trekking 1
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
lerum Resa till Chamonoix_rev1? Trekking 0
lerum Resa till Chamonoix? Trekking 0
L.A. Alaska-resa Trekking 0
Mathias_hoving Resa. Trekking 1
resenaren Resa Vart? Trekking 2
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Wookad Patagonien i mars/april Trekking 1
Kanii Kroatien i April Trekking 2
mindful 3-4 dagars vandring i S Europa i april? Trekking 2
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
mariabe Vandring Europa början april 2010 Trekking 4
ChristianH Utrustning EBC + Island Peak april Trekking 7
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
PJE Vandring april? Trekking 1
Karpaterna.se Vandra i Spanien april/maj Trekking 16
sofiam Nya Zeeland i April? Trekking 0
ConnyK Väder/sikt Nepal Januari-April Trekking 2

Liknande trådar