Tält-tips för Västra Skottland

Jag och min pojkvän skall ut och vandra The west highland way i Skottland under juni månad, med några avstickare, så kommer allt som allt att vara ute i 2 veckor.

Vi skulle behöva lite tips på tält. Vi har tältat förut men inte vandrat med tält så behöver lite hjälp med vad man skall titta på och några bra tips på märken eller helst specifika tält. Kanske runt 2000-4000 kr eller billigare. Vi blir två personer i tältet. Vi vill ha tält med absint.

Kommer ju kunna blåsa och regna en del och vill gärna lägga ned lite pengar på kvalité, samtidigt som det är vår första resa så behöver inte vara någon supermodell.

Så alla råd och tips är välkomna!
 
På Outnorth kan ni köpa ett Urberg 2-personers tunneltält för 1295 kr.
Har inte provat det själv, men det har fått recensioner som är ok för ett tält i den prisklassen.
Skulle jag köpa ett sådant hade jag för säkerhets skull köpt en tub med sömtätning också, det kostar någon 100-lapp och billiga tält brister ofta just vad gäller vattentäthet i sömmarna.
Pröva också för säkerhets skull att hitta platser som ligger så mycket i lä som möjligt så ska det säkert inte vara några problem med det tältet.

Billigt tält, ok vikt och enligt tester en kvalitet som ligger över förväntan i förhållande till priset.

Som sagt har jag ingen personlig erfarenhet av det, kan också lägga till att jag inte har någon form av förhållande av något slag till Outnorth, utom att jag beställt varor av dem vid ett par tillfällen.
 
Tack! Ska kolla in det tältet och hemsidan. Om man vill lägga lite mer pengar för att minska risken för läckage något mer, finns det något mer tips på något att titta på? Ska definitivt köpa en sådan där tub hur som, bra tips!
 
Tack! Ska kolla in det tältet och hemsidan. Om man vill lägga lite mer pengar för att minska risken för läckage något mer, finns det något mer tips på något att titta på? Ska definitivt köpa en sådan där tub hur som, bra tips!

Urberg är Outnorths eget märke så ganska lite referenser tyvärr, men vill ni gå upp lite i pris och klass är Bergans Compact Light alternativ Bergans Rondane ett bra val. 2-mans versionen fungerar, men vill ni ha mer plats är 3-mans versionen (som är mer ett rymligt 2-mans tält än renodlat 3-mans tält) med stor GT-absid att föredra när vädret tvingar er att vistas mer i tältet.
Dessa tält har yttertält i dubbelsidigt silikoniserad väv vilket ger längre livslängd än de billigare PU-belagda vävarna ni hittar i lägre prisklasser.
 
Kom ihåg att WHW i juni månad innebär midges så det räcker och är över. Midge är inte mygg och inte knott, det är knappt synliga smådjävlar som inte bryr sig om vanliga myggnät så se till att myggnätet är väldigt tät. Vi har gått Cape Wrath Trail från Fort William norrut i juli och vi har haft hundratals midges i innertältet varje natt trots att vi försökt allt för att inte få med de på vägen in. Jag har sovit många nätter i långärmad, långkarlsonger, handskar, myggnät på hôvve och - då detta var oftast på tok för varmt - ovanpå sovsäcken.
Tälten vi hade med var ett Hilleberg Nallo och ett Helsport Ringstind.
Väckert är det dock, bra val!
floma

http://www.walkhighlands.co.uk/west-highland-way.shtml
http://www.walkhighlands.co.uk/Forum/viewtopic.php?f=25&t=37973
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
Clinger Tio dagar i norra Italien med bil och tält Trekking 4
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7
miaz fråga ang. tält och asien Trekking 1
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Skipper_ Pilgrimsleden i Spanien - med tält? Någon med erfarenhet? Trekking 2
Tigerfish_2 att bo i tält i Norge Trekking 1
il C med tält i Alperna! Trekking 12
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5

Liknande trådar