Österrike, tips till oerfarna

Hej!
Vi är två relativt oerfarna vandrare, som tänkte bila till Österrike för att njuta av livet och vandra (enklare dagsturer) i sommar. Vi tänker oss bekvämt boende (hotellstandard), och lättillgängliga leder i vackert landskap. Fysisk aktivitet varvat med det goda livet :)

Tacksamma för alla tips om orter, boende, leder etc.
 
Mitt första förslag är att ni fortsätter en bit söderut och landar i Sydtyrolen på den italienska sidan om gränsen. Där förenas kulturellt och kulinariskt det bästa av Österrike och Italien och vädret är i genomsnitt lite bättre söder om den alpkedja som utgör gränsen mellan Österrike och Italien. Runt Merano finns fantastiska hotellanläggningar och även längre österut i Dolomiterna samt på sydsidan av Zillertaleralperna kan du leva väl. (www.belvita.it) Fin vandring på olika ambitionsnivåer hittar du överallt.

Därmed inte sagt att det inte går att hitta såväl fin vandring som gott liv i Österrike. Det är bara det där med vädret under juli, men visst kan man ha tur och pricka en finväderperiod även där.
Alla Österrikes alpområden fungerar i det avseendet. Prioriterar du komfort och snälla vandringar så är området runt Achensee vackert. Vill du ha mer högalpint så kan du välja mellan Ötztal med t.ex. Vent eller Obergurgl som bas, eller Zillertal med Mayrhofen som bas eller Stubai med Neustift som bas. Alla orterna är vintertid kända skidorter vilket gör att där finns ett stort urval högklassiga hotell, varav de flesta även har öppet sommartid. Vill du träffa svenskar så åk till Bad Gastein.

Förutom den information du kan hitta på nätet eller få från de olika orternas turistbyråer så finns ett stort urval vandringsguider att näthandla från olika förlag. Engelska Cicerone har en del men urvalet är självklart större på tyska, där de tre stora förlagen Rother, Bruckmann och Kompass har givit ut ett i det närmaste överskådligt antal vandringsguider över samtliga alpområden. Man behöver inte vara så kunnig i tyska för att förstå innehållet då det mycket handlar om grafisk information.

Ha en trevlig alpvandring.
 
Grand Hotell i Zell Am See kanske? Har inte bott där men gillar Zell Am See.

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
 
Som österrikare kan jag tipsar om NP Gesäuse som ligger i Steiermark och Salzkammergut. Det senare ligger dels i Oberösterreich och dels i Salzburg. Fina vandringar och annat roligt kan göras i de nämda områdena. Vidare tror jag också det är mindre turister än i de tidigare nämda platserna.
Undvik Badgastein, där pratas det inte ens tyska längre på en del ställen. Som svenskt spelar det kanske ingen roll men jag vill kunna prata tyska i mitt hemland.
Mvh. Veni
 
Medger att det var en viss Tyrolslagsida i mina rekommendationer beroende på att det är där jag själv varit.
 
Inget fel med Tyrolen, ville bara påpeka att det finns många andra områden också. Salzkammergut med Hallstadt som bas är min favorit. Men jag kommer inte från den delen.
Mvh. Veni
 
Hur länge ska ni vara borta? Kan också tipsa er om att ta en runda förbi Schweiz också då landskapet där skulle uppfylla era önskemål!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
pajaflow Österrike med barn - söker inspiration Trekking 7
Lasse Be Flerdagarsvandring i Österrike i maj Trekking 7
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
camoscio Österrike Trekking 2
kutmsta Boende i stugor i Österrike Trekking 5
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
jeab Vandring i Stübaital i Österrike Trekking 0
Harry47 Guide (bok) om vandring i Österrike Trekking 4
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
gegga moya Högt upp på rösade leder i Österrike, vart går man? Trekking 1
Maurits Vandra i Österrike - med motorcykel som bas Trekking 0
The-explorer Dagsvandringsleder i österrike Trekking 13
per.markus.johansson Vandring i Österrike Trekking 4
Pollan Vandring i Österrike Trekking 0
OveS Bestiga Grossglockner i Österrike Trekking 3
zeromaker Vandring i Österrike Trekking 1
Ulrica Turtips i Österrike? Trekking 2
joham Vandra i Österrike Trekking 2
mippe Vandra i Österrike..?? Trekking 1
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6

Liknande trådar