Trekking januari, någon som har tips på bra leder?

Jag och min syster planerar att åka på en två veckor lång vandringsresa i januari och har kollat på olika alternativ som Nepal, Peru m.m. Är dock inte helt säkra på var det är bäst att vandra på vintern och vilka leder som finns. Vi är mycket bra kondition och är vana vid vandring så det får gärna vara krävande leder. Vore jättebra om någon har något tips :)
/Helena

Eftersom ni bara har två veckor på er är transportsträcka till leden ganska avgörande.
Annapurnaområdet i Nepal ligger förhållandevis nära Kathmandu, det kan vara ett bra förslag, där kan man välja olika leder med olika längd. Annapurna Sanctuary trek är på cirka tio dagar, men vid vandring så gäller det att ha några extradagar om det skulle hända något.
Det man också ska ta med i beräkningen är tidsskillnaden, Peru och Nepal har åtskilliga timmar, tror det ligger på 8 timmar för nepal och ungefär samma för Peru.
För att undvika tidsskillnad kan ni åka till Afrika, exempelvis vandring upp för Mount Kilimanjaro i Tanzania.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har bade vandrat i Peru och Nepal. Och som jag ser det, sa kommer ni fa det mkt billigare i Nepal an Peru. Men vadret kommer vara battre i Peru. Forutom Annapurna Sanctuary Trek sa kan man ta Jomsom trek som ar 6-7 dagar, men kan utvidgas till 9-10 dagars med ett pass pa 5416 m samt en dag backtrekking.

Ha sa trevligt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips