Tips på stad i alperna

Hallåj igen,

Om det nu inte blir Dolomiterna till sommaren (beror på när jag får ledigt) så tänkte jag ha ett till alternativ som jag kan välja om det krävs.

Någon som har tips på en stad/ett område där man kan bo på ett och samma ställe men vandra flertalet olika leder på allt från 2 till kanske 6-7 timmar där man sedan återvänder till samma boende? Jag tänker mig alltså vandringar på hyfsad hög höjd i t.ex alperna. Gärna där man kan ta sig upp på 2300-3000 meter iallafall på en del vandringar.

Chamonix var ju perfekt för detta. Zermatt var också ganska trevligt.

Finns det något ställe i Schweiz/Österrike t.ex? Har kikat lite på t.ex Grindelwald/Wengen, men vet inte exakt hur varierande det är med leder?

Öppen för alla typer av förslag :)

Tack på förhand!
 
Finns förmodligen nästan oändligt med såna ställen. Sommarsäsongen är billigare än vintern. Ofta är liftkort inbakade i logi /turistskatten. På många ställen är mountainbike populärt på sommaren med eller utan hjälp av lliftar och linbanor.

Interlakenområdet är riktigt vackert inklusive Wengen m fl.

Ett annat område jag varit i är Davos, Arosa, Lenzerheide med flera orter intill Chur. Lite snällare berg där.

En inspirerande bok är Claes Grundstens nya "Vandra i Europa".
Sen finns mer regelrätta guideböcker också. En del gamla trådar med liknande tema finns här på Utsidan.

Thure
 
Finns förmodligen nästan oändligt med såna ställen. Sommarsäsongen är billigare än vintern. Ofta är liftkort inbakade i logi /turistskatten. På många ställen är mountainbike populärt på sommaren med eller utan hjälp av lliftar och linbanor.

Interlakenområdet är riktigt vackert inklusive Wengen m fl.

Ett annat område jag varit i är Davos, Arosa, Lenzerheide med flera orter intill Chur. Lite snällare berg där.

En inspirerande bok är Claes Grundstens nya "Vandra i Europa".
Sen finns mer regelrätta guideböcker också. En del gamla trådar med liknande tema finns här på Utsidan.

Thure

Hej Thure,

Tack för svaret!

Hur är avstånden i Interlakenområdet? Jag menar, kan man promenera mellan t.ex Wengen och Grindelwald? :)

Om man kan bosätta sig i ett av dessa områden men ändå kunna röra sig mellan hela området så är det ju perfekt!

Mvh
 
Hej Thure,

Tack för svaret!

Hur är avstånden i Interlakenområdet? Jag menar, kan man promenera mellan t.ex Wengen och Grindelwald? :)

Om man kan bosätta sig i ett av dessa områden men ändå kunna röra sig mellan hela området så är det ju perfekt!

Mvh

Min allra första dagstur i Alperna 1987 gick från Grindelwald till Wengen över Kleine Scheidegg, så, ja, den bör vara möjlig. Jag var stationerad i Interlaken så det blev en hel del tåg fram och åter.

Sommaren 1988 gjorde jag också dagsturer från station i dalen, ofta buss eller tåg i ena riktningen. Jag låg en vecka i Meiringen, men den orten är lite väl låg. Dock var det fint att gå till Grindelwald (förbi Reichenbachfallet, där Sherlock Holmes inte dog, och vidare genom Reichenbachdalen och över Grosse Scheidegg) och ta tåg tillbaka. Låg även en vecka i Kandersteg, varifrån t ex två fina turer till Adelboden, buss och tåg tillbaka.

En klassisk tur är Kandersteg- Leukerbad (skildrad av Mark Twain i A Tramp Abroad). Då kunde man på stationen hämta en tidtabell för återstransporten via Rhonedalen och Brig. Det var på den gamla Lötschbergtunnelns tid, hur det funkar idag (via Visp?) vet jag inte.

Min första bekantskap med Dolomiterna var Corvara - också 1988; samma där: buss ena hållet, vandring det andra. Speciellt minns jag Grödnerjoch-Corvara över Piz Boé, säkrad led (ingen ferrata) upp, ren vandring ned. Sommaren därpå gjorde jag turer från Cortina, men det regniga vädret drev mig därifrån till Val Müstair i Schweiz. Efter den sommaren blev det inga fler dagsturer.
 
Det var intressant Peter och ger lite perspektiv. På slutet av 1800-talet var brittiska turister vanliga både i Norge och alperna och förklaringen är sannolikt den starka ekonomin i Storbrittanien. Numera är Schweiz ekonomi mkt starkare en den brittiska och svenska.

Man säger ofta att schweizarna är proffs på turism och de har utvecklat sitt utbud i flera hundra år vid det här laget och främsta tillgången är de fantastiska vyerna. De har länge insett att de måste rikta sig till turister med olika budget för att det skall fortsätta att komma nya generationer kunder.
Så det går att turista där med liten plånbok men man får då välja logi med omsorg och undvika äta på restaurang.

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_20190210-210205.jpg
    Screenshot_20190210-210205.jpg
    78 KB · Visningar: 609
Det spelar ju nästans ingen roll var i området man bor, det är ju alltid nära till nästa ort.
Från Interlaken är det bara 30 minuter till Grindelwald med tåg och man har två tåg per timme.
Tar väl längre till Wengen.

Längs Reichenbachdalen finns många fina vandringar.
En fin lång tur är:
Från Grindelwald:
Linbana till Grindelwald First - Bachsee - liten norrut - Hagelseewli - Häxeseewli - Wart - Schwarzwaldalp - Bus till Grindelwald.

Dalen är ett av mina favoritområder sommar och vinter - bor själv i en liten by på bergsidan norr om Meiringen :)
Om en av utsidans medlemar är i närheten skriv till mig, kannske har jag tid att träffas...

Henning
 
Min allra första dagstur i Alperna 1987 gick från Grindelwald till Wengen över Kleine Scheidegg, så, ja, den bör vara möjlig. Jag var stationerad i Interlaken så det blev en hel del tåg fram och åter.


Skulle kanske tillägga att turen innefattade bestigning av Lauberhorn, 2*400 höjdmeter ytterligare, så etappen får nog anses riktigt lätt.
 
Tack för alla svaren! :) Det låter helt klart som ett intressant område. Det jag gillade med Chamonix och Zermatt var att man kunde promenera på ganska höga höjder, och gärna att man började en bit ner och kunde vandra upp till säg 2500-3000 meter. Sen lite olika typer av miljöer, små samlingar av vackra "sjöar", närheten till dom höga topparna osv.

Som jag förstår så är det ganska liknande i Interlaken-området? :)
 
Interlaken ligger rätt lågt så just där finns inte så mycket. Men det finns två tågstationer och rätt täta förbindelser med Lauterbrunnen och Grindelwald. Jag skulle nog säga att Kandersteg är en tacksammare ort att utgå ifrån. Campingplatsen verkar ligga bra till.
 
Fint att cykla utmed östra sjön i Interlaken. Jag hyrde cykel på tågstationen när jag var där vilket bör ha varit typ 30 år sedan. Men MTB är stort i alperna numera så att hyra en sån hoj är nog lätt.

Thure
 
Nu kommer jag att dra iväg 5-9 juni på en liten kortare sväng.

Har kikat lite mer och hört runt, och jag funderar starkt på Aletsch Arena-området, speciellt då att gå upp till Eggishorn.
Eventuellt 1-2 dagar i Zermatt och sen resten i Aletsch-området.

Har även kollat in Verbier lite grand.

Någon som har varit i Aletsch eller Verbier? :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
nollett Tips på leder i Provence? Trekking 3
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
jenol Tips på vandring i Dolomiterna Trekking 10
Jontti80 Tips på toppar Trekking 1
Hermine Tips på vandring kring Medelhavet Trekking 4
Naibaf73 Tips på bra vandring i Central och -Sydamerika? Trekking 0
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Minielk Vandra på Färöarna - snabba tips sökes! Trekking 4
aza_bergman Tips på vandring i Maj Trekking 7
Instr Tips på Mallorca ? Trekking 13
majsan2 Har ni tips på Polen? Trekking 1
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
Olaa Hitta boenden i Italien på nätet eller tips... Trekking 2
Saltkråkan På väg till Panama - Tips om Panama? Trekking 3
johaon Tips om vandring på Serre Chevalier-området Trekking 0
fredric_verklig.se Tips önskas på vandring på Island... Trekking 10
Peter Tall Vill ha tips på orter i Alperna Trekking 9
Hibernate Tips på guidebok. Trekking 0
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14

Liknande trådar