Har DU tips om Val Gardena?

Ska iväg på en resa till norra Italien, till Val Gardena - med Prima Travel i
början av sommaren.

Det finns förvisso en guide som kommer att "ta hand" om oss lite, men det
blir minst två olika vandringar per dag att välja på. Möjligheten finns också
att prova på Via Ferrata.

Så jag mottar gärna tips vad man absolut måste se i Val Gardena.

/Mattias
 
Det handlar om dagsturer, antar jag. De tacksammaste, men planeringskrävande, går åt ett håll och med buss till startpunkten eller från målet. 1988 var min första kontakt med Dolomiterna.
Jag var en vecka i granndalen, Alta Badia, på andra sidan Grödnerjoch (Passo Gardena) bilder finns i början här:

http://www.huthyfs.com/dologal/index.html

På sydsidan kan en tur genom Langkofel (Sasso Lungo) vara tacksam. På nordsidan gjorde jag
bl a en tur från Wolkenstein (Selva) till Corvara, som täckte rätt mycket. Buss till Grödnerjoch, och en spatsertur på Sellaplatån, över Piz Boé (Dolomiternas lättaste 3000-topp) och ned till Corvara, buss tillbaka, kan också vara rätt givande.

Sella har nog några av de läskigaste ferratorna av bilder att döma:

http://www.colletts.co.uk/via_ferrata_and_klettersteig.html


Årstiden? Början av sommaren, när är det? Början av juli? Då kan det ju ligga en hel del snö på höjden, vilket begränsar möjligheterna.
 
Val Gardena (eller Grödnertal som det sydtyrolska namnet är) omges av Seisner Alm söderut, Geislermassivet norrut och Sellamassivet österut längst in i dalen. Det går att göra dagsvandringar i alla områdena.
Vilken by skall du bo i? Volkenstein ligger längst upp i dalen och närmast till för Sella som innehåller de mest alpina turerna.
 
Vilken by skall du bo i? Volkenstein ligger längst upp i dalen och närmast till för Sella som innehåller de mest alpina turerna.

Ska bo i Santa Cristina, den mellersta av dalens tre byar. Och så här ser schemat ut.

Vandring Seiser Alm
Första dagen tar vi kabinen från St:Ulrich upp till Seiser Alm, en vidsträckt högplatå med underbara blomsterängar och levande fäbodar. Här kan vi, liksom alla dagar, välja mellan olika svårighetsgrader på vandringen.
10-16 km, 5-7 h, +130-500 m, -130-500 m. Två-tre vandrare.

Vandring Rasciesa
Vi tar bergbanan upp på andra sidan dalen till Rasciesa-platån. Färden går via Heiligen Kreuz Kapelle till Brogles Hütte, kantad av vackra alprosor. 12 km, 6 h, +200-600 m, -200-600 m. Två-tre vandrare.

Vilodag
Vi föreslår en heldagsutflykt till Gardasjön med en båtresa från Riva del Garda till pittoreska Limone med många affärer och serveringar.

Vandring Col Raiser
Vi åker kabinbanan upp till Col Raiser och vandrar sedan mot Regensburger Hütte och Troier Hütte med edelweiss och andra vackra blommor längs vägen. Tid för shopping i St. Ulrich för den som vill.
5-7 km, 3-4 h, +300-450 m, -100-300 m. Två-tre vandrare.

Vandring Plattkofel
Näst sista vandringsdagen gör vi en spektakulär vandring runt områdets högsta toppar Langkofel och Plattkofel. De karakteristiska dolomitertopparna bildar en effektfull fond mot de gröna, blomsterprydda ängarna.
6-14 km, 4-7 h, +100-700 m, -100-650 m. Två-tre vandrare.

Vandring Langental
Vi vandrar in i den gröna dalen Langental med betande hästar och kor. Vill man ha en lite tuffare stigning tar man den brantare leden upp mot Puez-hütte. Väl uppe följer vi sedan Dolmiten Höhenweg i ett fantastiskt högalpint landskap mot Grödner Joch.
12-15 km, 5-8 h, +250-1200 m, -250-600 m. Två-fyra vandrare.
 
Sella har nog några av de läskigaste ferratorna av bilder att döma:

http://www.colletts.co.uk/via_ferrata_and_klettersteig.html

Jisses ... jag har aldrig prövat något sådant. Kanske kan jag pröva på om det blir en kortare vandring en dag, eller om jag gör det på vilodagen. Känns som om jag måste prova det.

Tack för alla länkar allihopa, inspirerande. Lär bli bland de häftigaste inläggen någonsin i min blogg efter att ha varit på den här resan. Visst var Skottland häftigt, men inte riktigt på samma sätt.

/Mattias
 
Sella har nog några av de läskigaste ferratorna av bilder att döma:
http://www.colletts.co.uk/via_ferrata_and_klettersteig.html

Om ni gör ferratan på andra bilden på den länkade sidan, kolla gärna om ni ser vår kamera därnere när ni går över hängbron... Hrm!
Bisarr historia: okänd medvandrare som klättrat framför oss hela leden erbjöd att ta en bild av oss när vi kom över bron. Tog försiiiiiiktigt emot vår kamera.
Men, tog fel på blixtlåset till byxfickan och blixtlåset till zip-off-byxbenet... Snopet!
 
Så - nu var jag tillbaka efter en vecka i Val Gardena. Det var tacksamt att få läsa era kommentarer innan, men det mesta var ordnat av företaget jag reste med - ett bra program.

Vill ni läsa om mina egna erfarenheter från vandring i Val Gardena, så kan ni alltid gå in på Vandringsman.

Årstiden? Början av sommaren, när är det? Början av juli? Då kan det ju ligga en hel del snö på höjden, vilket begränsar möjligheterna.
Jag var där i gränsen av Juni/Juli - vilket förvisso gör att det fanns en del snö på höjder 2.000 till 2.500 meter. Men det var absolut inga problem. Gick bara över snö kort två gånger.

Men man ska inte åka till Val Gardena senare än så, då har de stora massorna av människor i Tyskland m.fl. sina semestrar. Vilket gör det trångt på bussar mm. Mitt absoluta tips är att åka till Val Gardena i Juni.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
majsan2 Har ni tips på Polen? Trekking 1
AnetteA Hur länge har man nytta av höjdacklimatisering? Trekking 9
rimn Vem har gått Sevilla --> Santiago de Compostela? Trekking 1
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Trekking 0
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
liquidmonkey har du prova de har?? Trekking 6
Enrok Har någon erfarenhet av astma och hög höjd? Trekking 2
mikaalien Någon som har en överproduktion i Sköldkörteln? Trekking 5
261272 Har du lyst å gå Norge på langs? Trekking 0
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
Vanish Tips inför Island - Laugavegur Trekking 4
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4

Liknande trådar