Hur länge har man nytta av höjdacklimatisering?

Hej,

Jag undrar om det går att acklimatisera sig till att tåla hög höjd genom lagom långsam acklimatiseringsvandring upp till ca 4500 möh (Mont Meru) och sedan hålla till i runt 1200-2300 (Arusha, Ngorongoro) under några dagar innan man går upp på nästan 6000 meters höjd (Kilimanjaro) med en uppstigningstid på 6 dagar.
Håller acklimateringen i sig fast man går ner under några dagar, kanske upp till en vecka på lägre höjd?
Eller hur länge har man nytta av en höjdacklimatisering?

Någon som vet?

Jag är inte jättesugen på att riskera höjdsjuka pga för snabb stigning, men vill gärna hänga med en 6.dagarsgrupp upp på Kilimanjaro. Därför försöker jag hitta en lösning och tror det kan vara bra att vila några dagar och gå på safari mm mellan de två vandringarna.

/Anette
 
Har för mig att detta diskuterats tidigare här på utsidan och om jag minns rätt så är det upp till ungefär en vecka man kan se effekt.

Mina övriga råd är att dricka mycket plusvätska - dvs vatten och inte minusvätska som kaffe under vägen upp. Då jag varit högt, t ex på Killimanjaro har jag gått upp högre än jag sovit - dvs man går udner dagen till sin sovplats kommadne natt men sen kan man göra en liten rek-utförd uppåt med lättare packning för att sedan gå ner igen och sova. Det har funkat för mig. Glöm inte heller att äta ordentligt på höjd, även om aptiten kanske är begränsad. Du behöver energin.

God tur!

/Patrik
 
Instämmer

men kort tid på M Meru borde innebära att effekten avklingar snabbare. Ett par dagar är min gissning.

Thure
 
Tack för era svar!

Då vet jag lite mer. Får se om det blir nåt Mont Meru, men ska iallafall se till att dricka och äta ordentligt på Kilimanjaroturen :)
 
Acklimatisering beror både på hur högt man varit & hur länge - själv har jag blivit överraskad ett par gånger av hur fort det kan klinga av , som när jag rest mellan Ladakh och Nepal/Tibet. Den faktor som betyder minst , mera röda blodkroppar , har jag kollat ett antal gånger på jobbet efteråt : fortfarande högre en vecka efteråt , normalt inom två veckor. Jag räknar all tid under tvåtusen meter som förlorad tid för acklimatisering , och förväntar mig ingen reell effekt efter maximalt två veckor - detta i samband med minst ett par veckor mellan tre och femtusen meter.

Mina övriga råd är att dricka mycket plusvätska - dvs vatten och inte minusvätska som kaffe under vägen upp.

Vanliga råd , som tyvärr även upprepas ibland av medicinskt skolade , men ..

* Koffein är inte vätskedrivande , om man redan är kaffe/te drickare. Man kissar tidigare , men inte mer totalt , vilket har visats ett antal gånger sen 1928 - inklusive en nyligen gjord studie vid Everest Base Camp : ingen skillnad i vätskebalans med eller utan koffein , men när man klippte koffeintillskottet så blev klättrarna grinigare .. ( Koffeinabstinens är ett erkänt medicinsk begrepp, som kan vara svårt att skilja från tidiga stadier av höjdsjuka ) .

* Högt vätskeintag har ingen bevisad effekt mot höjdsjuka , förutom att det alltid är bra att undvika uttorkning.

* Högt vattenintag kan leda till exakt samma symptom som höjdsjuka , genom förändrad saltbalans - det är därför som t.ex. Himalayan Rescue Association mm talar om vätska , inte vatten , och rekommenderar ett relativt lågt intag , kring tre liter om dagen. Planerar du att dricka stora mängder så skall en del av vätskan vara Gatorade eller liknande. En annan praktisk hållning är att dricka när man är törstig , och hålla koll på att urinen varken blir kraftigt gul , eller ser ut som när man just kommit hem från en pubrunda...


high road to...
 
Jag är ingen expert på området men det jag fick lära mig inför Kilimajarotrippen var, att man inte kan bibehålla det hörge antalet blodkroppar när man befinner sig på lägre nivå. Effekten av vistelsen på hög höjd klingar således av efter ett par veckor. Men anpassningen till hög höjd finns kvar i kroppens "minne" och om man någon gång påbörjar en ny höghöjdstur så anpassar sig kroppen snabbare. MEN att man har tidigare erfarenheter av hög höjd, är ingen garanti för att man inte kan drabbas av höghöjdssjuka.
 
..det jag fick lära mig inför Kilimajarotrippen var, att man inte kan bibehålla det hörge antalet blodkroppar när man befinner sig på lägre höjd...

Sannt , men inte relevant för Kili och dom flesta vid Inkaleden : produktionstiden för röda blodkroppar är mer än en vecka. Har inga bra källor spontant , men har fått samma svar upprepade gånger av invärtesmedicinare och på blodcentralen här på NUS. Höjningen av Hb vid akut acklimatisering kommer från höghöjdsdiures : lika många blodkroppar , spädd i mindre volym vätska ( se t.ex. John B West's föreläsningar ( http://vistet.wordpress.com/2013/01/12/high-fashion-john-b-west/ ) , eller http://legacy.nrao.edu/alma/memos/html-memos/alma477/memo477.pdf
Högt Hb är inte odelat positivt , tjockare blod kräver mera energi för att drivas genom systemet , vilket ökar syreförbrukningen. Även högre propprisk - träffade en relativt ung fransman med DVT i Leh för några år sen.


Beträffande "minneseffekten" : CDC's råd om acklimatisering & höjdsjuka ( http://korta.nu/cdcalt , näst bäst på planeten ) säger att det finns en kvarstående effekt ( " is useful" ) upp till fyra veckor , om man har tillbringat flera nätter nära tretusen meter . Säkert grundat på nåt , Hackett & Shlim har årtionden av erfarenhet var för sig , men tvivlar på att det ger nån sorts praktisk marginal.
 
Acklimatisering beror både på hur högt man varit & hur länge - själv har jag blivit överraskad ett par gånger av hur fort det kan klinga av , som när jag rest mellan Ladakh och Nepal/Tibet. Den faktor som betyder minst , mera röda blodkroppar , har jag kollat ett antal gånger på jobbet efteråt : fortfarande högre en vecka efteråt , normalt inom två veckor. Jag räknar all tid under tvåtusen meter som förlorad tid för acklimatisering , och förväntar mig ingen reell effekt efter maximalt två veckor - detta i samband med minst ett par veckor mellan tre och femtusen meter.



Vanliga råd , som tyvärr även upprepas ibland av medicinskt skolade , men ..

* Koffein är inte vätskedrivande , om man redan är kaffe/te drickare. Man kissar tidigare , men inte mer totalt , vilket har visats ett antal gånger sen 1928 - inklusive en nyligen gjord studie vid Everest Base Camp : ingen skillnad i vätskebalans med eller utan koffein , men när man klippte koffeintillskottet så blev klättrarna grinigare .. ( Koffeinabstinens är ett erkänt medicinsk begrepp, som kan vara svårt att skilja från tidiga stadier av höjdsjuka ) .

* Högt vätskeintag har ingen bevisad effekt mot höjdsjuka , förutom att det alltid är bra att undvika uttorkning.

* Högt vattenintag kan leda till exakt samma symptom som höjdsjuka , genom förändrad saltbalans - det är därför som t.ex. Himalayan Rescue Association mm talar om vätska , inte vatten , och rekommenderar ett relativt lågt intag , kring tre liter om dagen. Planerar du att dricka stora mängder så skall en del av vätskan vara Gatorade eller liknande. En annan praktisk hållning är att dricka när man är törstig , och hålla koll på att urinen varken blir kraftigt gul , eller ser ut som när man just kommit hem från en pubrunda...


high road to...

Är 9 män och 4 kvinnor i en undersäkning tillräckligt statistiskt underlag för att vara bevis -det låter lite i mina öron. Så många, eller snarare så få, undersöktes i kaffe/the på Everest-studien.
Ser gärna fler bevis för detta innan jag är övertygad.

Ang hydrering så står det ju bara "inte" - inga direkt referenser till några studier som verkligen visar att överhydrering inte ger någon effekt. Inte riktigt övertygad här heller. En jämförande studie med två sinesemllan lika grupper men inom gruppen heterogena, med olika vätskeintag skulle övertyga mej.

Är det som du säger frodas myter tyvärr friskt fortfarande och jag bidrar till det, men är inte övertygad om att det är så, ännu.

/Patrik, som skulle få gul urin om jag bara drack då jag känner törst - det vet jag av erfarenhet - törst är nog för subjektivt för att förse kroppen med nog vätska
 
Är 9 män och 4 kvinnor i en undersäkning tillräckligt statistiskt underlag för att vara bevis -det låter lite i mina öron. Så många, eller snarare så få, undersöktes i kaffe/the på Everest-studien.
Ser gärna fler bevis för detta innan jag är övertygad.

Det finns en hel del , från låg höjd, både enskilda studier och reviews . Några exempel :


Grandjean m.fl. ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11022872 ) : The effect of caffeinated, non-caffeinated, caloric and non-caloric beverages on hydration.

Caffeine ingestion and fluid balance: a review. ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19774754 )

"RESULTS:

The available literature suggests that acute ingestion of caffeine in large doses (at least 250-300 mg, equivalent to the amount found in 2-3 cups of coffee or 5-8 cups of tea) results in a short-term stimulation of urine output in individuals who have been deprived of caffeine for a period of days or weeks. A profound tolerance to the diuretic and other effects of caffeine develops, however, and the actions are much diminished in individuals who regularly consume tea or coffee. Doses of caffeine equivalent to the amount normally found in standard servings of tea, coffee and carbonated soft drinks appear to have no diuretic action.
CONCLUSION:

The most ecologically valid of the published studies offers no support for the suggestion that consumption of caffeine-containing beverages as part of a normal lifestyle leads to fluid loss in excess of the volume ingested.."

Caffeine, body fluid-electrolyte balance, and exercise performance. ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12187618 )

"..caffeinated beverages (CB). ...The literature indicates that caffeine consumption stimulates a mild diuresis similar to water, but there is no evidence of a fluid-electrolyte imbalance that is detrimental to exercise performance or health. Investigations comparing caffeine (100-680 mg) to water or placebo seldom found a statistical difference in urine volume. "

Effects of caffeine ingestion on body fluid balance and thermoregulation during exercise. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2383801

"Subjects exercised once after caffeine and once after placebo ingestion, given in a double-blind crossover design. Five milligrams per kilogram body weight of caffeine followed by 2.5 mg.kg-1 of caffeine were given 2 and 0.5 h before exercise, respectively. Rectal temperature was recorded and venous blood samples were withdrawn every 15 min. Water loss and sweat rate were calculated from the difference between pre- and post-exercise body weight, corrected for liquid intake. Following caffeine ingestion, when compared with placebo, no significant difference in final temperature or in percent change in plasma volume were found. No significant differences were observed in total water loss.."

Caffeine, fluid-electrolyte balance, temperature regulation, and exercise-heat tolerance.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17620932
"...athletic trainers, and other sports medicine personnel commonly recommend that exercising adults and athletes refrain from caffeine use because it is a diuretic, and it may exacerbate dehydration and hyperthermia. This review, contrary to popular beliefs, proposes that caffeine consumption does not result in the following: (a) water-electrolyte imbalances .."

Peter Hackett , baserad i Colorado , besteg Everest under den medicinska forskningsexpeditionen under åttiotalet och en av författarna till CDC´s råd om höjdsjuka mm har skrivit en lite roligare artikel om koffein på hög höjd i High Altitude Medicine & Biology : googla " Java At Base Camp"
 
Jag skulle utan betänketid göra Meru (eller ännu bättre Mt Kenya) och Kili i en följd med kort vila mellan och avsluta med safarin. Meru är nog det berg jag har haft jobbigast för (har varit 30+ gånger över 5000 meter i övrigt). Man toppar normalt dag 3 vilket är för snabbt upp för mig. Alternativt lägg till 2 dagar på Kili om Du kan tänka Dig en vandring utanför grupp. Att toppa Kili dag 4 eller 5 utan acklimatisering innan är idiotiskt och farligt om Du inte vet om att Du acklimatiserar väldigt snabbt.

Törs inte svara på hur länge acklimatiseringen sitter i även om jag har en hel del erfarenhet av just det. Eller jo, lite tankar ändå. Om Du bestiger Meru så är högsta sovhöjd 3500 meter och även den höjd Du kan räkna med att vara acklimatiserad till. Det håller i sig i några dagar. Exakt hur många vet jag inte och det är nog individuellt. Gör Du Kili några dagar senare så bör Du ha nytta av Meruturen i alla fall lite grann eller tillräckligt för att må bättre på Kili. Men jag säger det igen. Alla dar i veckan hade jag lagt safarin sist och med en eller två dagar mellan vandringarna för att hinna tvätta etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rimn Vem har gått Sevilla --> Santiago de Compostela? Trekking 1
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Trekking 0
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
liquidmonkey har du prova de har?? Trekking 6
majsan2 Har ni tips på Polen? Trekking 1
Enrok Har någon erfarenhet av astma och hög höjd? Trekking 2
mikaalien Någon som har en överproduktion i Sköldkörteln? Trekking 5
261272 Har du lyst å gå Norge på langs? Trekking 0
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
annado1 Kanarieöarna - vilken ö ska man välja? Trekking 15
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
RosenbergAlexander EBC i September - Vilket klimat ska man klä sig för? Trekking 3
trekker44 Isle of Man Trekking 1
NordenJolt En vecka i Indien utan planer, vad kan man göra? Trekking 3
UnderEnTarp Lång man söker likasinnad ryggsäck i lättviktsklassen! Trekking 7
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
Highlander- there can be only one Vad menar man med England? Trekking 36
gegga moya Högt upp på rösade leder i Österrike, vart går man? Trekking 1
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
malinliljeblad Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa? Trekking 9
malinliljeblad Var kan man hitta återförsäljare från Meindl? Trekking 2
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.