Lång man söker likasinnad ryggsäck i lättviktsklassen!

Hej!

Jag är frustrerad!!!

Jag är 192 cm lång och letar efter en lättviktssäck i 60-65L klassen, men de ända som jag har hittat och sett på i butik är alla för en max längd på typ 180-185 cm.

Är det någon som har liknande erfarenhet som kan hjälpa mig med tips och idéer till en ryggsäck som passar mig?

Jag har framför allt tittat på de "vanliga" tillverkarna som säljs på marknaden i Sverige och Norge (bor utanför Oslo). Men den säcken som jag verkligen har fastnat för är lättviktssäcken Exos 58 från Osprey. Men den som alla andra stannar i Large och rygglängd på max 180-185!!!

Vad är det med ryggsäckstillverkare, det verkar ju vara så att om man är längre än genomsnittet, typ över 190cm så räknar de med att man inte vill ha någon säck under 70L, utan det då ska det gärna vara riktigt manligt, machostort som 95L till 130L - varför inte ta i på allvar och erbjuda en säck på 200L medans de ändå håller på grrr...

Hursomhelst så är jag som sagt var lite frusterad över denna sak.



/Andreas
 
Har du kollat Granite Gear? De finns i Sverige och gör långa säckar.
Andra amerikanska tillverkare av lätta säckar har också säckar för lång rygglängd: Six Moon Designs, ULA Equipment, Gossamer Gear.

Sen är det ju inte kroppslängden utan rygglängden som är det intressanta. Mät den så har du enklare att hitta en bra säck.
 
Inte nog med att utrustning och kläder blir tyngre och mer skrymmande för oss längre personer - det är också besvärligt att hitta säckar som passar.

Rygglängden kan ju variera mellan oss men jag är 194 cm och min Granite Gear Vapor Trail i Large passar mig utmärkt. Jag gillar säckens fina bärkomfort och stora volym till relativt låga vikt.

Jag gillar att bära avbärarbältet relativt långt ner på höften och har därför hittills inte kommit överrens med de andra säckar jag prövat från Gossamear Gear (Miniposa) och GoLite (Jam2)

När det gäller Osprey kan jag meddela att min Atmos 35 i Large passar mig. Rimligtvis borde Exosen därför vara värd ett prov.
 
Ah, supert, och just nu så läser jag om just Granite Gears Latitude Vapor. Men som jag nämde i mitt inlägg så har jag fått ett öga på just Osprey Exos 58, provade 46an i butik och blev lite varm i kläderna av den :) och du menar att det kan vara värt att prova den större...

Men vad tycker du om Latidute Vapor? Frontöppningen är ju en bra idé och det kan jag tänka mig att ha. På bilden på Granite Gears sida så visas en liten sak som ser ut som toplocket till säcken som är omgjord till en midjeväska, i alla fall ser det ut som det!!!

Jag är villig till att köpa en för att prova ut en helg, om jag inte är nöjd kan man alltid lämna tillbaka den...

Tack för tipsen.
 
Med Vapor Trail får du riktigt bra bärkomfort för de laster den är avsedd för och en ren funktionell design. Alla typer av extra öppningar och fack adderar vikt och om det är värt det är upp till dig.

Om jag fått modifiera min Vapor Trail hade jag adderat en större stretchficka på fronten och lätta och fasta fickor på avbärarbältet. Inget annat.

Sedan är det en annan sak att det hade varit trevligt att hitta en säck som är ännu lättare utan att ge avkall på de kvalitéer jag vill ha. Kanske kan en ULA-Equipment Ohm komplettera min Vapor Trail för turer med mindre skrymmande packning.

Exosen som jag klämt på är en fin säck men är kanske lite för plottrig för min smak. (Jag har bara testat en M så jag kan inte lova att den passar min längd i Large)
 
Tack för tipsen jag har fått!

Idag hittade jag en sportbutik som faktiskt hade Exos 58 på lager, både i M och L och efter att först ha provat M, så provade jag Large modellen. Jag hade med mig det mesta av den utrustningen som jag har och provpackade säcken innan jag bestämde mig för att jag ville ha den och köpte den. Jag packade den ordentligt med alla sakerna, inkl den lilla 40L säcken jag har som säck dagligen till jobbet och så gick jag hem - 2 timmar och 6km senare så hade jag verkligen känt på säcken.

Det är igentligen bara en sak jag på en gång ser att jag skulle vilja ha i säcken och det är en bottenficka.

Imorgon ska jag ut på en dagstur med matsäck och tarp och hela packningen och verkligen testa säcken.


/Andreas
 
Roligt att du fick tag på en säck som du kunde pröva! Återkom gärna med utförligare kommentar när du använt säcken ett tag.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
annado1 Kanarieöarna - vilken ö ska man välja? Trekking 15
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
RosenbergAlexander EBC i September - Vilket klimat ska man klä sig för? Trekking 3
trekker44 Isle of Man Trekking 1
AnetteA Hur länge har man nytta av höjdacklimatisering? Trekking 9
NordenJolt En vecka i Indien utan planer, vad kan man göra? Trekking 3
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
bjonil Vad ska man packa med till island? Trekking 10
Highlander- there can be only one Vad menar man med England? Trekking 36
gegga moya Högt upp på rösade leder i Österrike, vart går man? Trekking 1
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
malinliljeblad Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa? Trekking 9
malinliljeblad Var kan man hitta återförsäljare från Meindl? Trekking 2
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
pajaflow Österrike med barn - söker inspiration Trekking 7
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
JL-hannes Långvandring söderut. Söker travelmate! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
ewallquist Söker info inför vandring i Dolomiterna Trekking 3
jesa picos de europa - söker tips Trekking 2
Tobbsingen Söker Vandringskompis till Nepal alt. Peru 2004 Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.