Annapurna i Nepal - har du vandrat där?

På fredag 23 mars åker jag till Nepal för att vandra i tre veckor, Annapurna Circuit. Jag har bokat resan via Kilroy och Intrepid, och vi är en grupp på 12 pers som går.

Självklart har jag läst en hel del om trekking i Nepal, men jag skulle gärna få praktiska råd och tips från någon som vandrat just Annapurna själv.

Finns det någon med den erfarenheten här?

TACK och hej så länge.
 
Jag har gått Annapurna circuit. En fantastisk tur med många otroliga naturscenerier. Vi gick den motsols från Besisahar- och Mugling-hållet. Under turen kommer man få se otroliga vyer över ffa Annapurna-massivet men även Manaslu och Dhaulagiri. Vandringsvägarna är lättgångna även om det kan suga i lårmusklerna för det är väldigt kuperat. Över Thorong La-passet (5416möh) kommer man även känna på den tunna luften.

Jag kan skriva lite mer när jag är hemma från jobbet.
 
Ja, vad snällt - gör gärna det!

Jag skulle vilja veta tex hur ofta man passerar vattendrag. Kommer det ofta vatten, eller behöver man bunkra upp med mer än sin vattenflaska?

Hur tufft är det med den tunna luften? Vågar man trotsa huvudvärk och illamående?
 
Caroline71; sa:
Ja, vad snällt - gör gärna det!

Jag skulle vilja veta tex hur ofta man passerar vattendrag. Kommer det ofta vatten, eller behöver man bunkra upp med mer än sin vattenflaska?

Hur tufft är det med den tunna luften? Vågar man trotsa huvudvärk och illamående?

Man ska nog inte dricka vatten från vattendragen. Det behövs inte heller eftersom man passerar byar med jämna mellanrum och man kan köpa såväl vatten som läskedrycker i dom.

Eftersom ni åker med en arrangör så har dom nog lagt in vilodagar för acklimatisering när ni går uppåt. Vi hade själva en vilodag i Manang och var även på en föreläsning om höjdsjukeproblematik vid Himalayan Rescue Associations station där. Ta med vanliga receptfria värktabletter mot ev huvudvärk. De riskerar inte heller att maskera allvarligare symptom.

En bra bok om trekking i Nepal är denna:
http://www.bokus.com/b/9780898865356.html?pt=search_result

[Ändrat av dave1 2007-03-19 kl 16:50]
 
Caroline71; sa:
Jag skulle vilja veta tex hur ofta man passerar vattendrag. Kommer det ofta vatten, eller behöver man bunkra upp med mer än sin vattenflaska?

Det beror lite på årstiden. Under monsunen (juni - augusti) och hösten är det mycket bäckar och rännilar. Det är dock oavsett årstid sällan man är långt ifrån någon bäck.

Grundregeln är att i Nepal dricker man aldrig vatten om man inte vet var det kommer ifrån. Fälten är fulla av fecalier, och det transporteras ut i bäckarna.

I princip ska man undvika allt vatten under 2000 meter. Däremot på högre höjd är vattnet ofta helt OK, och ligger ingen by och inga fält ovanför är det oftast säkert att dricka. Från Tamasikhola i Marsyangdhidalen till Lette på andra sidan bör ni kunna finna juste dricksvaten hela vägen.

Sista gången vi var i området http://www.lowdin.nu/Treks/Tilicho97/AnnapurnaI.html
började vi dricka kranvattnet redan i Tal, och vi var inte sjuka en dag.


Vågar man trotsa huvudvärk och illamående?

Nej, vid huvudvärk och illamående bör du ta en vilodag. Tänk på att gå långsamt, utan att låta dig dras av någon, på hög höjd. Att klara hög höjd väl hänger mycket på att finna en lugn takt, utan flås och hjärtklappning.

Per
 
"Vattnet är inte säkert under 2000m". Inte ens om man renar det med "Clearwater", menar du?

Tack för foton!
[Ändrat av Caroline71 2007-03-19 kl 17:50]
 
Diamox

Jag tycker att man ska vara väldigt försiktig med värktabletter då dessa kan få en oerfaren person att gå på för snabbt. Nu kommer du att hålla dej under riktigt farliga höjder men är du osäker så finns det Diamox att köpa på apoteket i Nepal, en höjdsjukemedicin som är bra att ha med. Dock bör den endast användas i samråd med erfaren guide eller läkare.
 
Caroline71; sa:
"Vattnet är inte säkert under 2000m". Inte ens om man renar det med "Clearwater", menar du?

Nej, om man renar det hamnar saken i en annan dager. Vi brukar bära med oss en liten jodflaska för att rena vatten om vi skulle bil vansinnigt törstiga.

Annars dricker man thé, kaffe, flaskvatten, coca cola, pepsi, fanta, och helst Maza (mango juice). Går man en vanligt tea-house-trek behöver man i princip aldrig dricka vatten. Det saluförs drycker hela vägen. Men när man kommer upp på höjd finns fint rent vatten som kommer direkt från glaciärerna.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
taf Vandring i Nepal Trekking 4
L.A. Annapurna BC - utrustning Trekking 2
Magnus H Everest vs Annapurna. Bilder & Info. Trekking 37
karinkristina Annapurna med astma? Trekking 10
Karpaterna.se Annapurna - frågor Trekking 8
desty Vandring Annapurna Circuit Trekking 5
perlowdin Runt Annapurna Trekking 3
perlowdin Trekking till Tilichosjön norr om Annapurna Trekking 0
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.