Annapurna med astma?

Hej!
Jag ska göra Annapurna Circuit i oktober. Har lite astmaproblem i torrt och kallt klimat (som det ju är på hög höjd..)
Någon som har erfarenheter kring detta? Borde väl vara OK bara jag preppar ordentligt med Pulmicort nu månaderna innan samt har Bricanyl med mig?
Är 29 år och i helt ok form.
Mvh,
Karin
 
Värmeväxlare? Åker mycket skidor på vintern och skulle antagligen dö kvävningsdöden(har samma problem som du) utan värme växlaren vid 15-25 minusgrader. MVH//Jonas
 
Hej Jonas!
Tack för svar!
Ja, det kan kanske vara en idé att köra på någon sån där Lungplus-pryl. När jag springer i minusgrader kör jag tyg (typ en Buff) över munnen och det brukar funka ganska okej, så jag har kanske mildare form av astma? Men vad vet jag.
Känns också som att skidåkning är lite mer intensivt än trekking; dock kanske ansträngningen är likvärdig då jag ska upp på nästan 5500 m höjd.
Jag har verkligen ingen aning om hur jag reagerar på den höjden, men det är nog, som du säger, viktigt att vara försiktig med den kalla och torra luften.
Mvh,
Karin
 
Hej Jonas!
Tack för svar!
Ja, det kan kanske vara en idé att köra på någon sån där Lungplus-pryl. När jag springer i minusgrader kör jag tyg (typ en Buff) över munnen och det brukar funka ganska okej, så jag har kanske mildare form av astma? Men vad vet jag.
Känns också som att skidåkning är lite mer intensivt än trekking; dock kanske ansträngningen är likvärdig då jag ska upp på nästan 5500 m höjd.
Jag har verkligen ingen aning om hur jag reagerar på den höjden, men det är nog, som du säger, viktigt att vara försiktig med den kalla och torra luften.
Mvh,
Karin

Då har du nog en snällare form av astma än min och det är ju bra. Tänkte bara att en värmeväxlare kunde vara en bra "livförsäkring" på en sån långtur som du ska göra. Med Lungplusen i munnen så gjorde jag mina egna spår i 50 cm lössnö i vintras, 25 minus och en skaplig ryggsäck. God tur!! MVH//Jonas
 
En av fördelarna med den längre lungplusen är ju att mer av utandningsfukten hinner fastna och åker med ner igen. Toppengrej!
 
Jag har ingen erfarenhet av astma.
Även med normal lungfunktion kan man dock räkna med ganska mycket flås på hög höjd.

Men det är egentligen bara över passet som det borde bli några problem. Brant uppförsbacke på ungefär 1000 höjdmeter upp till 5400 meters höjd.

Det gäller att ta det lugnt och gå långsamt när det går uppför. Benen är starkare än lungorna när syret tryter och pinnar man på för fort blir man snabbt stående och flåsar som ett ånglok för att hämta andan.
 
Hej!
Ja, jag får införskaffa en Lungplus in case. Skadar ju inte liksom.
Vad jag läst i lite forskning brukar inte astmatiker ha så svårt på hög höjd; förutsatt att astman inte triggas av kall och torr luft. Och det gör ju min...
Men med Lungplus, Buff, medicin och glatt humör borde det väl funka?
Jag vill ju inte låta astma stoppa mig, eller hur?!
/Karin
 
Hej

Hej!
Jag har inte astma men kan vid ansträngning få lite problem med luftvägsirritation. Tror det beror på att jag bott vid hornsgatan för länge. =/

Jag vandrade 14 dagar i nepal förra året och var uppe på över 5000 meter 3 gånger. Jag hade inget problem utöver det vanliga problemet med att man bler mer anfådd pga luften. Min taktik för att ligga på en bra nivå var att andas igenom näsan så att man alltid har en extra växel att lägga in.

Jag tycker inte du ska oroa dig för astman man lever ju bara en gång.

Mvh Milos
 
Hej Milos!

Jag tror det kommer gå! Det är så himla bra att få andras erfarenheter och åsikter, tack för näs-tipset! Skall användas!

Och absolut sant: Man lever bara en gång!

/Karin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.