Astma på höga höjder?

Kanske en brutal rubrik... Men det finns väl inget medicinforum här?

Jag skall till Tanzania runt juni och jag funderar på att ta toppen på Kilimanjaro nu när jag kommer till Afrika.

Saken är den att jag behöver ibland använda Bricanyl vid ansträngning, men mest kan jag få besvär av pälsdjur. Har aldrig haft ett astma-anfall el. dyl.

Är det dumt att då försöka ta sig upp på 6000m? Har någon kanske erfarenhet av trecking i Nepal, det är väl ändå en erfarenhet av hög höjd och lindrig astma.

/Andreas
 
Internet

Det går ju att leta på internet också.

Här står det lite om astma och hög höjd.
http://www.asthma.org.uk/infofa13.html
http://groups.google.com/groups?q=asthma+high+altitude&hl=en&rnum=1&selm=2faad86f@alpha.ixo.be

Vill du hitta mer kan du gå till http://www.google.com eller groups.google.com och söka på "asthma high altitude".

Från vad jag läst här så skall det vara fullt möjligt, bara man är extra försiktig när man acklimatiserar sig.

Just Kilimanjaro kostar det ju pengar varje dag man befinner sig i området. Så de flesta guidade turerna (du måste ha guide) tar bara 5-6 dagar på sig. Mt Kenya går ju också att bestiga, ca 5000 meter till Leana Peak. Fast det berget ligger ju i Kenya.

/Jonas U
 
Idiotiskt

> Just Kilimanjaro kostar det ju pengar varje dag man befinner sig i området. Så de flesta guidade turerna (du måste ha guide) tar bara 5-6 dagar på sig.

Vad jobbigt. Varför ska man måsta ha guide, om man inte vill, för att gå upp på en vulkan?

Är guiderna så dåliga att de inte får några kunder om man får välja om man vill ha dem eller ej?

Så länge den ordningen består lär knappast jag åka dit.

Det kan tilläggas, att gå upp så snabbt till hög höjd är ett närmast ofelbart sätt att bli rejält höjdsjuk oavsett diamox etc, något som innebär att bestigningnen knappast blir något större nöje även om man klarar sig undan ödem.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
 
Inget problem! :)

Jag har inte astma själv, men har en del kunskaper och erfarenheter...

1.Det borde inte vara något problem om Du är välmedicinerad och vältränad innan Du åker.
(Välmedicinerad = om astman är välkontrollerad med pågående behandling och Du knappast har några besvär). Höjdsjuka kan alla få.
Ta kontakt med din läkare i god tid innan, för att diskutera behandling. Kanhända behöver du ha med dig lite kraftfullare mediciner än enbart bricanyl om Du skulle försämras. Nästa behandlingssteg är inhalationssteroider (t.ex. pulmicort ) kombinerade med bricanyl. Astma går att behandla!!!

2. Om din astma enbart är ansträngningsrelaterad, se då till att Du är i så god kondition som möjligt innan (och så välmedicinerad som möjligt), så kroppen orkar med ansträngningen utan att reagera med astma vid minsta motlut. Håll dig undan pälsdjur innan du åker så Du inte riskerar en försämring precis innan Du åker.

Referens: Läkemedelsboken, Apoteksbolaget.
Div internmedicinsk litteratur.


Hälsn
Anna-Lis
 
Fattigt land med centralstyrning

innebär att de vill att vi rika turister skall lämna lite mer efter oss. De kunde ha valt ett dyrt klättertillstånd istället, så hade folk haft det lättare att ta det lugnare.

Å andra sidan skulle det blivit lite trångt om alla skall acclamatisera sig ordentligt.
 
Ta det lugnt

Instämmer i stort med tidigare inlägg att det bör fungera om astman är välmedicinerad och stabil. Det generella rådet för att undvika akut höjdsjuka är att röra sig så lugnt som möjligt. Att anlita guider (egentligen bärare) bör man göra på Kilimanjaro av flera skäl.

Ett litet aber är att man rekommenderar försiktighet med Diamox om man har astma. FASS-texten är "Varningar och försiktighet. Lungobstruktion eller lungemfysem."

Jag skulle i din situation inte ta Diamox som förebyggande men ha det med för att kunna behandla vid symtom på akut höjdsjuka. Att snbbt gå ned till lägre höjd är den enda säkra behandlinge av allvarlig akut höjdsjuka. Att vänta till dagen efter kan leda till dödsfall. Det dör enstaka personer i akut höjdsjuka på Kilimanjaro.

Tar du kontakt med mig så skall jag ge dig mer utförliga råd.

Thure Björck lungläkare
 
Hej!

Jag och ett par polare var i Nepal förra året och gjorde den "vanliga" turen upp till Kala Pattar (Everest basläger). Det vi märkte var i alla fall att över 4000m så hade dom flesta dragit på sig den så kallade "Khumbo-coff" och den sista biten lät dom flesta som veritabla sjukdomsfall... ;-) Inte för att det ställde till några besvär annat än att man hostade en hel del vid ansträngning osv.

Jag vet inte hur luften är dit du ska men i Nepal var den i alla fall väldigt torr och kall när man närmade sig 5500 meter så det bidrar väl en del till hostningarna. Men jag antar att det inte borde vara värre än en tuffare skidtur i -10 -- -20 grader eller något liknande (Du kanske ska testa ett hårt pass i kyla?)

//Marcus
 
Hej!
Jag är a)en astmatiker; b)rätt så aktiv bergsklättrare; och c)anestesiläkare. Det är sällan jag har luftvägsproblem under mina bergsturer, och det intrycket stämmer väl med vad man kan läsa på nätet (t.o.m. Tuan skrev att hans lungor blev bättre på Denali än i Californien). Det har sannolikt att göra med att det inte finns så många allergi-framkallande faktorer uppe... Är det bara ansträngningsbesvär, så måste man framforallt optimera träningen. Om kronisk inflammation finns med i bilden är det vanligt att man får ökad sekretproduktion och viss besvär åv det de första 4-5 aktiva dagarna, sen blir det bättre. Egentligen är det oxå rätt vanligt att man mår bättre och har mindre uttalade symptom för några veckor efter fjällturen. Skulle det vara frågan om att börja med inhalationssteroider, så måste det då göras i förväg, och inte när man får symptom. Du är mkt välkommen att maila i fall du har fler "bergssjukvårdsfrågor" jag kan svara på.
Lycka till!
Alexey
 
Khumbu-coff

Intressant. Jag märkte inget av hosta, vare sig hos mig eller andra, när jag var i Anderna för ett par år sedan.

Varför finns den bara i Himalaya? Några möjliga orsaker jag tänker på är för snabb höjdökning, eller olämplig miljö (rök) i te-husen.
 
Tack för hjälpen!

Jag vill bara tacka för alla de svar som jag har fått här! Vissa dagar kan man tvivla på mänskligheten men andra dagar visar det sig att många är verkligt hjälpsamma bara för att de vill vara det.

Och för min del är det kul att veta att jag antagligen kan göra en sak jag ville, utan att detaljer i onödan sätter käppar i hjulet.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
karinkristina Annapurna med astma? Trekking 10
Enrok Har någon erfarenhet av astma och hög höjd? Trekking 2
olik0 IT på vandring? Trekking 20
camoscio Förtvivlat snöläge på kontinenten. Trekking 6
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
dako Inköp gasol på Kreta? Trekking 4
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Lasse Be Ryggsäck på flyg Trekking 12
Mats66 Grand Canyon upp och ner på en dag Trekking 8
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
veni Kalalau Trail på ön Kauai Trekking 0
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
eritho Vandring på Mallorca Trekking 12
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
camoscio Sommaren inställd på kontinenten? Trekking 11
havsband Mount Kinabalu - upp&ner på en dag Trekking 8
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
AnteÅ Två som vill gå var för sig och träffas på "mitten" Trekking 9
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
plaskdaja Vandring på Mallarco Trekking 4
Magnus H Sugen på Kanchenjunga? Trekking 0
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
Smak58 vandring på Teneriffa – sept 2013 Trekking 2
tiddelipom Vandring på Färöarna Trekking 2
Janne F Hytter på vägen upp till Mont Blanc Trekking 5
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.