Vandra på Island frågor

Hej,

Efter vandrat Abisko till Nikkaluokta förra sommaren som var min första längre vandring så har jag börjat planera en resa till Island nu. Det isländska landskapet har fascinerat mig länge och det skall bli spännande att äntligen åka dit.
Jag kommer åka i slutet av juni och planerar att gå Landmannalaugar till Skógar och efter det eventuellt ta mig till Jökulsárlón med buss.

Har lite frågor som jag söker svar på, hittat lite blandad variant av svar på dessa så skulle vara skönt att reda ut dom.

* Vatten, är det svårt att hitta i detta området? Hur mycket behöver man bära med sig, räcker det att ha två flaskor (totalt 1,6L) med sig som man kan fylla på längs vägen?

* Jag kommer tälta under min vandring, vad jag förstått kan det vara bra att ha snö- och sandpinnar till tältet. Jag har inga nu så behöver veta om jag skall införskaffa sådan. Fungerar dessa pinnar även där "normala" tältpinnar används? Tänker om jag inte behöver ha med mig dubbel uppsättning pinnar.

* Finns det någon bra karta över detta området att beställa eller köpa här i Sverige? Eller är det lättast att köpa på plats?

* Behöver man gå på glaciärer något när man skall sista biten ner till Skógar bredvid Eyjafjallajökull? (ifall jag behöver ha stegjärn eller liknande med mig). Vill väl helst hålla mig ifrån glaciären då jag inte har någon erfarenhet av det och då jag vandrar själv.

Jag kommer vara på Island 11 dagar och denna vandringen kommer uppskattningsvis ta ca 6 dagar. Kommer gå lugnt och fotografera mycket. Planerar någon dag i Reykjavik också. Men finns några dagar öppet för andra förslag på aktiviteter, något speciellt som rekommenderas?


Mvh
/Daniel
 
Hej, vad jag minns så behöver du för de 2 första dagarna vatten med dig vid start i Landmannalagur, sedan kan man ta vatten från jokkarna. Där har säkert en del andra åsikter men jag är inte så känslig av mig.
Vi bodde i stugorna, då får någon annan fyller på.
Du behöver inte ta med stegjärn, stigen går mellan glaciärena och kanske gick vi på den också när vi letade i dimman efter stugan som ligger 500m från stigen. Nu kan det se annorlunda ut efter utbrottet, vi gick där 2006. Det brukar vara mycket blåsigt där uppe.
I Reklarvjik besökte vi Blå lagun och testade på att rida islandshästar, turistiskt ja men vi tyckte om det ändå. Sedan är en tur till Gullfoss också att rekommendera.
Mvh Veronika
 
Trevlig trad.
Bygger pa me frag or. Hop pas d e OK.
Har inte hit tat nan info on t-rod Finns att kopa pa island. Nagon som vet??

Pa biblo kan man lana div. Bocker om island, Finns kart or I vissa av dom.
Sa far man ben overblick iaf.
 
Jag köpte Lonely Planet, där finns Laugavegur leden beskrivet. Kartan för själva leden köpte jag nog på plats. Island karta hade jag från Globetrotter.
 
fin tur og nok ikke så mange folk i juni som senere. Der er også flere dagsture når man ligger i Landmannalaugar.

Man må ikke telte frit men skal ligge i forbindelse med hytterne. Derfor er vand ikke noget problem.

Man kan købe en fin lille bog over LAUGAVEGUR i Landmannalaugar.

alternativt kan kort købes her http://shopicelandic.com/index.php/...alaugar-thorsmoerk-fjallabak-1-100-000-detail

ellers er der generelt rigtig megen information at finde på www.nat.is

god tur

/pedro

ps man kan købe sprit (t-rød) og gas på de fleste N1 tankstationer
 
Tack för era svar :)

Vet ni vad det kostar på ett ungefär att tälta intill stugorna om man kommer göra det för antar att det är kontanter som gäller då?

Är det möjligt att ta sig upp på Eyjafjallajökull utan någon klättring etc?

Mvh
/Daniel
 
Det koster ca 1400 til 2000 ISK at telte. Som jeg husker det er hytterne betjent i højsæsonen og da tager de alle kreditkort som fx visa. Du må hellere lige tjekke hvornår det er ved at maile dem (fi@fi.is).
Alternativt kan du booke plads i hytterne.

Uden at være helt sikker, er jeg ikke sikker på man må bestige vulkanen (skriv til dem) - der er dog en hiking trail tæt forbi i passet Fimmvorduhals.

/pedro
 
Ja, leden går över passet Fimmvorduhals, mellan glaciären Eyjafjallajökull och Myrdalsjökull. Stugan Fimmvorduhals ligger 500m från leden. Stugan kan vara svart att hitta, så var det iaf för oss. Det blåste enormt och det var dimma, vi irrade omkring nedanför berget där stugan står. Tack vare ett hollänskt par som hade GPS med sig hittade vi stugan. Bifogar några bilder för att du få ett hum om hur det ser ut. När bilderna togs då var det bättre väder.
 

Bilagor

  • F1040003.jpg
    F1040003.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,090
  • F1040007.jpg
    F1040007.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,075
  • F1040010.jpg
    F1040010.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,085
Det koster ca 1400 til 2000 ISK at telte. Som jeg husker det er hytterne betjent i højsæsonen og da tager de alle kreditkort som fx visa. Du må hellere lige tjekke hvornår det er ved at maile dem (fi@fi.is).
Alternativt kan du booke plads i hytterne.

Uden at være helt sikker, er jeg ikke sikker på man må bestige vulkanen (skriv til dem) - der er dog en hiking trail tæt forbi i passet Fimmvorduhals.

/pedro

1500:- För att slå upp ett tält där man e tvingad att slå upp det? Kostar ju fan mer att bara bo än själva resan! Så du menar att det är förbjudet att tälta ute i markerna? Känns som att Island inte blir något resmål för min del... :(

Läste fel om priset, läste svenska kr. But still!
 
1500:- För att slå upp ett tält där man e tvingad att slå upp det? Kostar ju fan mer att bara bo än själva resan! Så du menar att det är förbjudet att tälta ute i markerna? Känns som att Island inte blir något resmål för min del... :(

Läste fel om priset, läste svenska kr. But still![/QUOTE]

Blev nyfiken och kollade, 1500 ISK är 85kr. Det är väl inte så mycket. Island är så vackert, att låta bli att resa där bara för att man inte få slå upp sin tält var man vill, ja då är det nog bättre du stannar hemma....
 
1500:- För att slå upp ett tält där man e tvingad att slå upp det? Kostar ju fan mer att bara bo än själva resan! Så du menar att det är förbjudet att tälta ute i markerna? Känns som att Island inte blir något resmål för min del... :(

Läste fel om priset, läste svenska kr. But still!


Landmannalaugar och södra Island med golden circle-arrangemanget är ett jävligt busy område på Island. Turismen där är ett jävla maskineri, du måste betala för dig om du rör dig i välbesökta delar av landet. Vilket till viss del är bra för naturen där är skör och behöver vara under någon slags kontroll när busslaster med turister körs direkt ut till det här. Ingen hänsyn visas när man inte tagit sig fram på egen hand.

Vill du inte betala för att tälta så har du väldigt mycket att välja på runtom på Island. Kolla upp västfjordarna till exempel. Jag har liftat hela vägen från Reykjavik och tillbaka flera gånger, in och ut ur varje fjord. Inga problem att ta sig runt på det viset. Vill man resa till Lonely Planets nummer ett, och även till det landets främsta naturområden, så får man vara beredd på att betala för t.o.m. camping.
 
Landmannalagur är unik och bör ses när man är i Island. Visst är det mycket folk, det är inte konstig. Jag brukar störa mig också när det är mycket folk på sådana ställen men jag upplevde det inte så, inte mer än på andra populära leder. Det kan visserligen har ändrats de senaste åren.
Det finns ju som Ludvig skrev om många andra fina områden i Island som är betydligt mindre besökta, Hornstrandir, Skaftafjell och så norra delen...Skaftafjell har jag varit och det är inte lika "storslagen" som Landmannalaugur. De andra nämnda ställen har jag tyvärr inte varit men Hornstrandir ska vara mycket ödsligt och passar säkert den som inte vill träffa mycket folk.

Vackra platser vill andra också se, man har inte ensamrätt. Jag är nyligen hemkommen från NZ och det var samma sak där. Du får betala för att se den vackra naturen och jag tycker det är nog rätt. Dessa länder har inte så mycket annat inkomst, huvudinkomsten kommer från turism. Människor måste leva där med och naturen är skör. Varför skulle de inte använda sin vackra natur som inkomstkälla? Vill man inte betala ska man stanna hemma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
m95mad Vandra på Island Trekking 1
kvasse Vandra på Island Trekking 10
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
elsa77 Vandra med UCPA på Korsika Trekking 0
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
scheindel vandra på själland? Trekking 0
Minielk Vandra på Färöarna - snabba tips sökes! Trekking 4
LasseBergman Vandra på Olympen Grekland Trekking 1
pergit Vandra på Kretatips! Trekking 7
ceciliaw Vandra på Åland? Trekking 1
Per C vandra på Kreta Trekking 4
sjom Vandra på Sicilien Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.