Sommaren inställd på kontinenten?

Mönstret, med enstaka avvikelser, sen jag gick i pension, har varit

1) Försommartur Alperna eller Pyreneerna, från mitten eller slutet av juni
2) Fjälltur Norge, slutet av juli eller början av augusti
3) Sensommartur Alperna, slutet av augusti, början av september

Betr. 1) avskrev jag tidigt Pyreneerna (som jag därför nu hoppas på som nr 3)). Där har i vinter fallit otroliga mängder snö. Så jag har noga följt snösmältningen i Schweiz och Sydalperna. Iår har denna fullkomligt kommit av sig i maj månad. Snö smälter inte i minusgrader; och tidvis har det kommit mer. Väderläget verkar fullkomligt låst, med nollisoterm kring 2000 möh, ibland ännu lägre och snöfallsgräns definitivt lägre.

Såhär har utvecklingen sett ut den senaste månaden på ett par stationer:

http://www.huthyfs.com/snow.html

Och prognoserna för slutet av maj och början av juni år verkligen dystra. Kan inte se den ringaste möjlighet att komma iväg före juli månad - det har alltid annars varit en styrka i min planering, att få med flera veckor före högsäsong (som börjar kring den 14/7). 2005 började jag en tur i Östpyreneerna
den 15/6 och slutade i väst den 15/7 - den snö som fanns västerut hann smälta bort under vandringens gång.

Jag minns 1991 som bekymmersamt; då började jag vid ungefär midsommar i Brenta i Trentino och där låg snö till trädgränsen. Men sen smälte den fort. 2010 kulminerade snöeländet i maj (det normala är april) och en bra bit in i juni kom ett rejält bakslag. Minns att jag när jag började min tur i Österrike fick avstå från flera pass på 2500 möh, vilket ledde till oangenäma omvägar. Men även då blev det plötsligt varmt, för att inte säga hett, och snön försvann i ett huj. Men iår verkar det hopplöst.

Det är kontraster mot de verkligt lyckade somrarna,
t ex 2006 då man kunde vandra i Sydalperna redan i början av juni, eller 1993 och 2011 då förhållandena i Schweiz var de bästa jag nånsin upplevt i det landet . Så jag kanske är bortskämd.
 
Bilderna från Cortina i går var ju rätt nedslående.
Men en Sydostan mot Alperna kan snabbt förändra situationen ännu.
go tur
 
Jag ska vandra i Aigüestortes i Pyreneerna i mitten av juli. Det ser rätt snöigt ut när man kollar på webcams från området =) Det har ändå sett ut som att snön har dragit sig tillbaka litegrann den senaste månaden.

http://www.amitges.com/webcam/
 
Jag var en tur för jobbet i norra italien för 2 veckor sedan och kan bekräfta bilden av vädret är sämre i alperna än här hemma. De dagar jag var där var det kyligt och blåsigt, kallare än här hemma, och i München som jag mellanlandade i var det dagsregn och +12:(.
Många av mina Italienska kollegor är vandrings- och klättringsintresserade, och de beklagade sig högljutt över sämsta våren/försommaren på 100år. Att jag då visade väderkartan över Sverige på webben med +28 i Umeå och +25 i Kiruna den dagen fick dem att gnugga sig i ögonen:)
För bara 3 veckor sedan bekräftade de att det snöade på 600 möh nivån i norra Italien.

Utsikten från flyget bekräftade att det ligger mycket snö kvar på högre höjder och bara dalarna är snöfria.
 
Sen en vecka tillbaka, och en knapp vecka framåt, är det varmt i Alperna, med nollisoterm över 4000 möh. Det betyder en snösmältning på 7-10 cm om dagen beroende på höjd och läge. När jag själv reser till Sydalperna räknar jag med snöfritt överlag till 2500 möh, med lokala undantag. Verkliga problem kan det vara i områden med höga sluttningar där snön ännu inte gått ner i laviner, och där det fortsätter att snöa,
t ex varnar Quintino Sella-stugan vid Monviso för att även enkel vandring kan vara farligt. Det området omges f ö av mycket höga pass, c:a 2800 möh. De visste inte den 11/6 när det är dags att öppna.

Det området når jag, om jag når det alls, efter två veckor. Den valda rutten verkar trygg ur lavinsynpunkt första veckan iaf. Jag kommer att fråga mig fram.

Pyreneerna är värst, men där har det också fallit enorma mängder snö under vintern. Gränspasset Port d'Aula var vid denna tid förra året snöfritt, nu ligger där 175 cm. I väst är det ännu värre. Jag hade hoppats på en sensommartur för att få med mig en del pass som brukar ha snö långt in i högsäsongen. Nu lutar det åt en centralalpin tur istället. Dessemellan hoppas jag på en norsk tur (det blev ingen förra året); i sydnorska fjällen har det varit måttligt med snö och snösmältningen förlöper enligt uppgift helt normalt.
 
Det kan vara idé att kolla läget i Spanien den närmsta tiden. Just nu är det kraftiga översvmäningar i Vall d'Aran (nära Aigües Tortes) p g a kombinationen av regn och snösmältning. Kan man lite spanska kan en bra källa vara La Vanguardias nätupplaga. Här är en vädersite för
Katalonien:

http://www.tiempo.com/cataluna.htm
 
Även i Västpyreneerna har det varit bistert. Detta är från Refugio Casa de Piedra, Balnearis de Panticosa, på 1630 m höjd:


Inundaciones en Valle de Tena.
No nos libramos ni una vez.En octubre ya tuvimos inundaciones en el Balneario de Panticosa( carretera de acceso rota por dos sitios.Restricciones en la carretera).En enero y febrero mas de 1 mes de carretera cortada por aludes .(Mas de 400 litros de precipitación en 18 días). Hoy mismo agua que desborda por todos lados.Hasta las 18 horas poco mas de 40 lts pero sumado al deshielo que comenzó esta semana, agua a punta pala.
Como muestra ahí esta la foto.
Un saludo desde Casa de Piedra.
See Translation

I korthet: Vi kommer inte undan nån gång. Översvämningar i oktober, landsvägen raserad på två ställen. Januari, februari, landsvägen avskuren en månad p g a laviner. Idag ( 18/6) vatten som svämmar över åt alla håll.

I franska Västpyreneerna varnas också för översvämningar.
 
Det finns en kille som skrivit på utsidan tidigare och som nu är nere i Aigüestortes (skriver här http://hocloco.se/). Och det verkar ju lite problematiskt att ta sig fram. När jag kollade webkamerorna från området två dagar efter jag skrev förra veckan så var sjön på en av kamerorna från att ha varit helfrusen till helt isfri. Jag kan tänka mig att det är en del smältvatten som dundrar fram där uppe =)
 
Skriver detta i Nice. 4 dagar klarade jag, inte utan besvaer, t ex passager paa skraa oever snoefaelt, sen koerde det ihop sig.
Kunde kanske gaatt ett tag till, men inte paa intressanta vaegar.
Dyrt experiment, men jag klarar mig och siktar nu paa Norge i juli och naat annat i augusti.
Jag tror den som siktar p[ Aigues Tortes i mitten av juli goer klokt i att ta med steg jaern, Pyreneerna aer aen vaerre aen Alperna.
 
Kom just hem från Pyreneerna strax väster om Andorra. Snösmältningen hade gått enormt fort de senaste 2v så det var inte så mycket snö att tala om. Vandringen gick på mellan 1900 och 2700m höjd. Var kanske två tillfällen då jag önskat att jag haft isyxa med mig utöver broddarna, varav ett av tillfällena hade gått att undvika helt. Vädret har varit väldigt trevligt utöver en något extrem hagelstorm. Inga svår vad som inte gick att enkelt lösa genom att titta lite upp och nerströms.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
camoscio Mina vandringar sommaren 2010 Trekking 2
jonte 3 Gran Paradiso sommaren 2010? Trekking 2
callemilla Planer för sommaren 2010 Trekking 26
jon_zeromagazine.nu Elbrus sommaren 2008 Trekking 1
lizardking Skottland till sommaren Trekking 1
owe99 Haute route Chamonix-Zermatt på sommaren Trekking 1
Anna Asplund Mont Blanc på sommaren? Trekking 3
Pirmin Trekking under sommaren? Trekking 3
richardm Incaleden under sommaren - vilka skor? Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
camoscio Förtvivlat snöläge på kontinenten. Trekking 6
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
dako Inköp gasol på Kreta? Trekking 4
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Lasse Be Ryggsäck på flyg Trekking 12
Mats66 Grand Canyon upp och ner på en dag Trekking 8
Hanna G Trekking på Phi Phi Öarna Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
veni Kalalau Trail på ön Kauai Trekking 0
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
skral Gratiscampa på island Trekking 2
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
thureb Information om akut höjdsjuka på svenska Trekking 27
eritho Vandring på Mallorca Trekking 12
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
stormtrivs 10-12 dagars vandring på Island. Trekking 10
henkealf Trekking på Cypern? Trekking 1
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
JochenO Vandring på lofoten i augusti - utrustning? Trekking 1
BeatriceK Hjälp mig skära i packlistan eller gå upp 24 kg i vikt på 30 dagar Trekking 25
lost_in_time Någon som vill hänga på till Spanien? Trekking 0
havsband Mount Kinabalu - upp&ner på en dag Trekking 8
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
AnteÅ Två som vill gå var för sig och träffas på "mitten" Trekking 9
etxctiv Tipps på Islands vandring Trekking 4
plaskdaja Vandring på Mallarco Trekking 4
Magnus H Sugen på Kanchenjunga? Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.