Slutvandrat i Nepal på egen hand

http://www.vagabond.se/artiklar/nyheter/20141024/nepal-skarper-reglerna-efter-vandringskatastrof

Som vanligt så får turistmyndigheterna storhetsvansinne pga en olycka.
Nu blir det slutvandrat på egen hand också i Nepal.

I Thailand förbjuder man nu strandpartyn på östkusten efter de tragiska morden på de två brittiska turisterna på ön Koh Tao. Och även här blir allt sedermera förbjudet...

Tänk om dessa länder levde upp till samma sak när det gäller alla olyckor i trafiken, knarksmugglingen eller varför inte den illegala djurhandeln.
 
Nepal skapar fler jobb och högre inkomster åt sina egna medborgare. Thailand vill inte riskera minskad turism genom att framstå som farligt.

Det är bara Sverige som inför korkade förbud så fort någon kaninkokerska ojar sig.
 
Men thailand var på gång att märka alla turister så att de kunde identifieras, Nepal kunde ju märka alla turister med GPS-tracker.
 
Trist.
De här reglerna i Nepal har ju funnits förut men plockades bort då de tappade för mycket turister om jag minns rätt.
Jättetrist då jag planerat att åka dit i vår och vandra. Får kolla på något annat istället.
 
Trist.
De här reglerna i Nepal har ju funnits förut men plockades bort då de tappade för mycket turister om jag minns rätt.
.


TAAN , som är en kommersiell aktör , fick det att framstå så flera gånger. Det hände aldrig.

"Stormen i förra veckan överraskade alla, även de med god kunskap om området."

Knappast. Samma sak hände för ett par år sen , med färre antal döda.

Att tvinga fram guidade turer är knappast lösningen här , eftersom många fördes in i en ohållbar situation just av guider som inte ens klarade att rädda sig själva. Nepal kan möjligtvis samla ihop hundratals GPSer till vårkanten , att faktiskt utbilda guider till tiotusentals trekkers ( tiotusen per månad enbart vid EBC-rutten i högsäsong ) kommer inte att hända.
 
TAAN , som är en kommersiell aktör , fick det att framstå så flera gånger. Det hände aldrig.

"Stormen i förra veckan överraskade alla, även de med god kunskap om området."

Knappast. Samma sak hände för ett par år sen , med färre antal döda.

Att tvinga fram guidade turer är knappast lösningen här , eftersom många fördes in i en ohållbar situation just av guider som inte ens klarade att rädda sig själva. Nepal kan möjligtvis samla ihop hundratals GPSer till vårkanten , att faktiskt utbilda guider till tiotusentals trekkers ( tiotusen per månad enbart vid EBC-rutten i högsäsong ) kommer inte att hända.

Okej vi får se vad som händer TAAN brukar ju alltid vilja införa den regeln så fort något händer.

Ingen som har hört något hur snacket eventuellt gick i sista lägret före Thorung La. Där finns ju Internet så det måste ju ha funnits folk som lyckats uppsnappa väderprognosen. Sen är det ju ganska lätt att vända tillbaka i början av backen upp till passet om det kommer en kraftig storm plötsligt eller dök den upp när alla var på toppen?
 
Okej vi får se vad som händer TAAN brukar ju alltid vilja införa den regeln så fort något händer.

Ingen som har hört något hur snacket eventuellt gick i sista lägret före Thorung La. Där finns ju Internet så det måste ju ha funnits folk som lyckats uppsnappa väderprognosen.

Internet ??! I Thorung Pedi ? Nu känner jag mig riktigt gammal , det fanns inte ens ett tehus när jag låg där förra århundradet. Det snöade då oxå , men bara lätt. Det som var nytt i år var att det var kraftigt snöfall hela vägen ner till Manang , det finns ett antal artiklar med foton , närmare halvmetern snö.

Det finns en sticky på Lonely Planets forum , med bland annat ett antal vinklar på vädret.
 
Haha yes i Thorung Phedi har det funnits wifi i några år. Kan ju ha varit paj såklart i synnerhet om vädret var dåligt.

Okej jag ska försöka läsa på lite om vad som hände och kolla upp bilderna.
 
I Thailand förbjuder man nu strandpartyn på östkusten efter de tragiska morden på de två brittiska turisterna på ön Koh Tao.

Inte rätt forum men när Du ändå nämnde det, från di.se... "Förutom på Koh Tao förbjuds festerna också på öar som Koh Samui och Koh Phangan. De mytomspunna fullmånefesterna – ”Full moon parties” – kommer dock att få hållas även i fortsättningen, eftersom de lockar så oerhört mycket turister och anses vara välorganiserade."

Festerna förbjuds men inte fullmånspartyn. Det är ju de som är själva festen på nämnda öar. Ett ickeförbud?
 
Som jag förstår det av andra forum finns det inget förbud nu mot att vandra själv i Nepal (Everest, Annapurna, Langtang, Makalu, Lower Dolpho). Men att det eventuellt blir det (igen) med start någon gång under 2015.
 
Knivigt problem det här! Individuell frihet, ekonomi och säkerhet i en riktig soppa.

Baserat på egen erfarenhet, regelbunden vandring i Nepal sedan 1990, kan jag nog konstatera att den stora merparten av vandrare man möter på lederna inte har den erfarenheten som krävs för att på ett säkert sätt hantera ett skarpt läge om ett sådant skulle uppstå. Tillgängligheten, infrastrukturen och det, mestadels, stabila vädret i högsäsongerna gör Nepal till ett riktigt vandrings paradis, med samtidigt kan man bli lurad att tro att det är ofarligt. Att vandra i världens högsta bergskedja innebär alltid en viss risk och alla typer incidenter eller ett väderomslag i högalpin miljö är oförutsägbara och potentiellt livsfarliga.

Jag har själv varit med om white-outs från klarblå himmel i Januari, Snö- och hagelstormar i April och tät dimma i Oktober. Alla statistiskt osannolika, men det händer. En katastrof som den i Oktober i år går endast att undvika genom att hålla koll på vädret och helt enkelt förbjuda folk från att gå vidare. Men vem i Thorung Phedi har auktoriteten att stå emot hundratals stressade vandrare med en tidsfrist?. När man först fastnar i det ska man ha rätt utrustning, erfarenhet och en hel del tur för att överleva, och det faktum att de flesta faktiskt överlevde visar ju att nån gjorde något rätt. Min åsikt är att många fler hade dött om det inte varit för guiderna.

Så ska man förbjuda vandring utan guide? Jag vet inte! De hade varit trist att inte kunna vandra solo längre, men å andra sidan måste kanske säkerheten komma först.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Slutvandrat? Trekking 43
camoscio Slutvandrat? Trekking 14
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...