Mount Kinabalu - upp&ner på en dag

Kinabalu är en vulkan som sticker rätt upp ur regnskogen på Borneo. Sagolikt vackert.
Fick specialtillstånd att bestiga det 4 100 m höga berget på en dag.
Hade med videokameran och dokumenterade det hela och gjorde en 5-minutersfilm på You Tube.
Obs! Delvis på engelska.
http://youtu.be/PV38FwC08AQ
 
Trevlig film. Men vad är det speciella med att hetsa upp och ner samma dag? En så unik plats behöver man kanske inte hetsa igenom? Lite som att springa igenom Alexandrias bibliotek på tid utan att ta del av innehållet... Eller att bläddra igenom tidningen på tid utan att läsa den.
 
Trevlig film. Men vad är det speciella med att hetsa upp och ner samma dag? En så unik plats behöver man kanske inte hetsa igenom? Lite som att springa igenom Alexandrias bibliotek på tid utan att ta del av innehållet... Eller att bläddra igenom tidningen på tid utan att läsa den.

TS kanske har varit på toppen förr...? Kan vara kul med lite utmaningar ibland, också på fantastiska platser.

Själv knatade jag upp i 2006 men i mer makligt tempo, standard 2 dagar med övernattning 900 höjdmeter under toppen. Det är en ihållande brant tur men inte tekniskt svår. Glömt hur många höjdmeter man vandrar totalt men en tur som är värd att göra om man är på Borneo.
 

Bilagor

  • Sammansatt.jpg
    Sammansatt.jpg
    70.4 KB · Visningar: 448
Kinabalu

Jag och min fru gjorde turen 2009, härlig upplevelse vi stannade över i Laban Rata, sov ett par timmar för att gå upp vid 2-tiden och därmed nå toippen lagom för soluppgång!
Skyline
 
Stressigt ..

Det var inte jag som ville stressa. Det var fullt i Laban Rata flera veckor framåt så att göra det på en dag var en tvingande nödvändighet. Men det var fint i alla fall ...
 
även jag körde på en dag. Min guide hetsade som fan så vi sprang stora delar:)

kul som fan, var helt död i två dagar.

jag gjorde det för att det kostade bara 500kr, (2000kr, ifall man vill slöa och göra det på en dag).
 
Hur fysiskt krävande är det egentligen att knalla upp på en dag? Ska dit i juli, fullt i laban rata.
 
Hur fysiskt krävande är det egentligen att knalla upp på en dag? Ska dit i juli, fullt i laban rata.

Enligt guiden som var med mig så klarar 4/10 killar och 2/10 tjejer det på en dag. Tempot är högt eftersom man har typ tid o passa innan folk ska börja klättra upp (de som sover över).

Jag tyckte det var ganska jobbigt och var nog utslagen i två dagar efteråt. Dock sprang vi nästan upp eftersom jag gillar utmaning och guiden var likasinnad. Ska även tillägga att jag är i toppform.

Helt klart värt det iof, 1/4 av priset och lite tuffare, javisst:D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.