Är detta smart ?(Mount Blanc)

Hej

Jag sitter och funderar på att gå upp på mount Blanc om någon vecka(när vädret ser bra ut).

Jag har dock lite funderingar på en "ny" väg

Vad tror Ni om detta,

Åker upp till Tette rousse på fredagen
På lördagen går man upp till Vallo stugan
Söndag toppen & ner

Det vanliga är att man går första dagen till Goutie stugan och sedan toppen & ner(Vanlig 2 dagars)

Jag tänkte om man gör enl ovan, att man minskar vandringen på söndagen, och får jämnare dagar.

Någon som har sovit i vallo stugan ? Är den bemannad eller obemannad(tror den är obemannad) ? går det och tälta där ?

Vad säger Ni som har gjort MT B ? Är detta smart ? någon som testat ? Hur lång tid tar det för en "normal" att gå mellan Goutie och Vallo ?
 
Hej!
Har precis kommit hem från en lyckad bestigning av Mont Blanc. Vi kom upp den 1/7 kl 08.40, klarblå himmel, en syn för gudarna...

Jag vet att CAF bestämt avråder (förbjuder?!) från bestigningar med övernattningar i Vallot hyttan. Stugan finns endast på plats för att man skall kunna överleva extrema omständigheter eller pausa en liten stund på väg till toppen.

Vi var aldrig inne i stugan utan nöjde oss med att försöka få lä av den. Jag kan säga att den ser mycket ogästvänlig ut och jag har hört att den är superäcklig inuti, men som sagt vi var aldrig inne i den ;0)

Lycka till, och hör av dig om du är nyfiken på några praktiska detaljer.
Mvh
Stefan Lundmark
 
Ville bara tilläga att om du nu skulle ta dig till vallot så skulle du nog inte sova särskilt behagligt och framförallt så skulle nog inte din frukost bli så god om myterna om illaluktande spyor och annan avföring i och runt stugan stämmer.

Sen får jag väl också säga att gouter med tanke på omständigheterna är väldigt hemtrevligt och gästvänligt. Helt klart värd en övernattning!
Om jag vore du hade jag gått till gouter direkt och toppen därefter. Alternativt tette rousse först och sedan gouter om du vill få en bra acklimatisering.

Lycka till.

/Sohrab (som var med på samma sköna resa som Stefan)
*vinkar till stefan och knäpper med fingret*
 
Jag var in i Vallot hyttan den 15 juni och kan intyga att den inte precis är jättemysig, doften runt omkring bidrar ju inte heller till mysfaktor hög.
Om ni har tillgång till tält och orkar släpa upp prylarna är det nog att föredra tycker jag.
Nedanför Vallot-hyttan vid Gouter-leden går det utmärkt att tälta. Själv tältade vi på le Grandes Plateau utefter Mulets-leden 4000möh.

Om ni fortfarande är sugen på övernattning i Vallotstugan så lämnade vi två smaskiga pastapaket efter oss...

god tur///jonas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.