6542 möh är det möjligt som amatörer ?

Vet inte riktigt om jag är på rätt ställe å skriver. Jag å flickvännen funderar på en 2.5 månaders resa nästa sommar först till galapagos för att njuta av miljön för att sedan fara till la paz i Bolivia för att vandra lite utanför staden å i närområdet för att se hur vi klarar av högre höjder sedan va ju tanken att avsluta de hela med att nå toppen på Nevado sajama. Nu till frågan är det möjligt att på ett drygt år att lära sig det som krävs för att med hjälp av guide kunna bestiga en sådan topp ? Ingen av oss har någon tidigare klättererfarenhet men är vana att röra oss i skogen å i fjällen då jag jagar myck å hon gillar att va i fjällen. Skulle även vilja ha tipps på böcker filmer mm som rör ämnet.
 
Ingen som vågar sig på ett svar :) fast alla äter väl sill å dricker en kall medans en annan är på jobbet :-(
 
Är inte sakkunnig i denna fråga men en kompis var i Euqador och han var där i tre veckor för att acklimatisera sig.
Han sa att du behöver i princip normal kondition men om du inte klara hög höjd så är det kört.
Det vet man inte förrän man provat.
I hans gäng var det en som till yrket är kustjägare och tränar 6 dagar i veckan som fick bryta för höjdsjuka.

Du kan ställa den här frågan i ett annat forum som rör klättring, alpint/bigwall tex.
Läs några inlägg och se vad so dryftas så vet du bättre om du får svar.
 
Inte alls ovanligt att vältränade slår i taket över 4000m. Som tidigare nämnt, i brist på undertryckskammare, brukar de flesta få leta utfall i verkliga livet. Vi var ett gäng som åkte till Afrikas topp men alla kom inte upp. Sånt är livet!
go midsommar
 
6500m är alldeles möjligt så länge ni är vältränade och tål att vara obekväma. Med lite googlande sägs leden vara graderad PD vilket inte är en särskilt hög grad men kan vara svårt och läskigt nog om man inte klättrat innan men framförallt kommer ni vara alldeles för långsamma. Mitt råd skulle vara att lägga en del pengar på en resa till alperna och prova alpinklättring en vecka eller två, hyr en guide (helst inte fransk) och få undervisning en eller ett par dagar, gå en grundläggande klätterkurs i sverige innan ni åker bara för guider är dyra. Klättra lite PD leder och gärna något svårare (AD) om ni kan. Om ni inte gillar det har ni inte slösat två-tre veckor av er semester nästa år, många tusen på utrustning men om ni gillar det kommer ni mycket bättre förberedda.
 
Tack för alla svar :) Resan är mest en nyfödd tanke än så länge men har börjat läsa på lite. Men har lite svårt att riktigt få grepp om hur svårt en sådan topp skulle va. Förstår att hur bra man klarar av höjden är väldigt individuellt men om man bortser från det hur bra kondition måste man ha ? Inttresant dedär med klassning av leder kan du berätta mer om det ? När det gäller att gå kurser och prova på en del inan vi far så har jag börjat förstå att det är ett måste. Tänkte börja med kebne då jag ser den kullen från min arbetsplats :) tittar på kebne hela jobbveckan. Kan ni rekomendera något bra ställe i alperna å gärna inte allt för dyrt.
 
Ät, rök och krök!

Kan ni rekomendera något bra ställe i alperna å gärna inte allt för dyrt.

Klassiska höghöjdsområden i Alperna är ju Mont Blanc-området med Chamonix som huvudort samt Wallisalperna med Zermatt och Saas Fee som huvudorter. Bägge ger möjlighet till bestigningar av 4000-meterstoppar, möjligen med ett större urval "lätta" toppar i Wallis. Ingen av dom nämnda orterna är särskilt billiga.
Dock är det ju så att alla alpernas 4000-meterstoppar kräver glaciärbestigningskunnande (och tillhörande utrustning) vilket man måste vara medveten om.

Som tidigare påpekats i denna tråd så är det oerhört svårt att från hemmaerfarenheter veta ifall man klarar hög höjd (över 4000 meter, det är där det börjar märkas på allvar) eller ej. Acklimatisering på platsen ökar naturligtvis möjligheten att klara höga höjder, men "god kondition" hemifrån är tyvärr ingen garanti. Det är t.o.m. så att det tycks finnas en omvänd korrelation med flera exempel på "feta, rökande suputer" som varit plusvarianter på hög höjd medan många vältränade personer varit minusvarianter. varför det är så vet jag inte men det finns så många fysiologiskt kunniga som hänger på detta forum så det går nog att få förklarat.
 
Jo de va de jag tänkte alperna är ju inte känt för att va billigt. Finns de några bra alternativ till alperna tänker mäst att om de ä billigare så kan man va där längre :) kan någon tippsa om några bra sidor med information om klättring å alpinism har mycke tid att surfa å läsa på jobbveckorna. Kul att ni tar er tid å svarar på alla dumma frågor :)
 
Ett betydligt billigare alternativ om ni bara vill prova på 4000 möh är Atlasbergen i Marocko.. Flyg till Marrakesh och boende i bergen kostar inte mkt.
 
Ett betydligt billigare alternativ om ni bara vill prova på 4000 möh är Atlasbergen i Marocko.. Flyg till Marrakesh och boende i bergen kostar inte mkt.

Atlasbergen är vackra och det behövs inte någon utrustning för att komma upp på topparna på över 4000 m. Herdarna vandra upp till topparna i sandaler.

moro_2005_05.jpg

Utsikt mot M'goun

moro_2005_09.jpg

Utsikten från M'goun 4071

moro_2005_18.jpg

Toubkal, 4156 m. Högsta toppen i Nordafrika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
lynne99 Bohusleden, hur snabbt är möjligt? Trekking 10
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.