Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt?

Någon med erfarenhet av Kilimanjaro som vet om det är möjligt/lämpligt att ta med barn upp där? Vår son är 7 år idag och vi vill göra vår resa dit tillsammans med honom så snart det går. Jag har varit på seminarium och lyssnat på andra som varit där och känner till lite grand om hur det fungerar. Vi har inte tänkt köpa någon dyr paketresa. Tacksamma för alla tips.
 
Ända upp ???

Nja, det är kanske möjligt, han kanske kan bli buren.

Jag var på klätterläger med min 10 åriga son. Vi övernattade på 2500 höjd 5 nätter. Tid för att vänja sid något med den tunnare luften. Sista dagen gjordes en bestigning av en höjd på 3200 m. På denna höjd har en vuxen förlorat ca 30 % av sin kapacitet, ett barn ca 50%. Det var ansträngande men möjligt. Jag skulle dock inte ett enda ögonblick fundera på att göra en Kilimanjarobestigning de närmsta åren med honom.

Om din fråga verkligen är alvarligt menad. Vänta 10-12 år och ta det som en examenspresent.

Fram till dess finns många sköna (och ävan höga) turer på platser som är mera tillgänliga. Möjligheten att lyckas och få en gemensam framgång torde vara betydligt högre.

Magnus

Ps Glöm också Matterhorn och Mont Blanc :).
[Ändrat av MW 2004-10-11 kl 13:43]
 
Jag skulle nog inte rekommendera att ta upp en sjuåring på 6000 m. Dels kan det nog upplevas som en rätt jobbig promenad, men personligen skulle jag nog mest fundera på hur nyttigt det är för en sådan liten hjärna (och kropp) att utsättas för så låga syrekoncentrationer (speciellt under såpass lång tid). Det är åtskilliga vuxna människor som får riktigt, riktigt ont i huvudet på Kilimanjaro, men det är säkert ingen större (långsiktig) fara om man ser till att hantera det rätt (gå ned, acklimatisera). En sjuårings hjärna växer så det knakar, och då skulle i alla fall jag ta det väldigt försiktigt med sådana, inte helt nödvändiga, belastningar. Min egen sjuåring skulle f ö nog inte bry sig så mycket om berget han kliver upp på är 600 m eller 6000 m, bara utsikten är bra... Han skulle nog föredra Ngorongoro framför Kili.

Odd
 
"The National Park authorities have set a minimum age of 12". Det är inte tillåtet alltså. En 7-åring skulle inte klara sista biten upp från kibo huts till toppen i alla fall.
Jag vet inte hur barns lungor funkar på hög höjd, de kanske blir höjdsjuka lättare, vet inget om sådant. Om jag förstod det rätt är det inte tillåtet att tälta annat än vid stugorna så man måste ju ta sig en viss bit varje dag. Går inte att slå läger för dagen om barnet blir trött i förtid.
 
Det var nog som jag befarade. Har pratat med en svensk familj som bott nära berget och dom trodde att det skulle vara möjligt att ta med ett barn en bit upp. Självklart är jag inte ute efter att utsätta mitt barn för onödiga risker. Kanske en bra examenspresent ändå, som ngn sa :)
 
Reidar; sa:
Kanske en bra examenspresent ändå, som ngn sa :)
Vår yngsta är också 7. Några av våra bekanta har varit där och efter en diavisning väcktes också lusten. Jag vet inte om våra barn kommer att ha tjurskallighetan att vilja göra en sådan utflykt, inte heller om de vill göra den med sina föräldrar.

Om de vill, när de är tillräckligt gamla, kanske vi ses.
 
Nej.

Jag har inte varit uppe själv men har gett en hel del råd om Diamox och allmänt om akut höjdsjuka på Kili.

Fysiskt så är det en rejäl prestation att gå upp på toppen. Akut höjdsjuka är livsfarligt och barn torde ha lättare att drabbas i och med att de har lättare att få vätskebrist respektive att övervätskas med hänsyn till mindre kroppsvolym.

I höstas dog en svensk man drygt 50 år gammal på Kilimanjaro i symtom som kan stämma med akut höjdsjuka.

Varje år så dör ett antal trekkers i Nepal i akut höjdsjuka. Kännedomen om detta lite gåtfulla tillstånd skulle kunna vara betydligt större. I och med att vi i Sverige är förskonade från höga berg så är det få svenskar som har några kunskaper i ämnet.

Thure Björck
lungläkare
 
Re: Nej.

thureb; sa:
Varje år så dör ett antal trekkers i Nepal i akut höjdsjuka. Kännedomen om detta lite gåtfulla tillstånd skulle kunna vara betydligt större. I och med att vi i Sverige är förskonade från höga berg så är det få svenskar som har några kunskaper i ämnet.

Thure Björck
lungläkare

Hittade

http://www.ismmed.org/ISMM_Children_at_Altitude.htm

http://oegahm.uibk.ac.at/do_fachi/KinderUndHoehe.pdf

Den tyskspråkiga refererar till det kanadenskiska konferensen. Det tycks finnas lite andra åsikter.

Men upp till 2500 tycks vara ok även för små barn.
Österrikaren avråder från utomalpina treckingturer före 14 års ålder. Inte bara höjdaspekter utan även allmänhygieniska och kulturkrocks argument talar emot.

Länkarna refererar till höjdsjuka men oavsett den minskar ju prestationsförmågan avsevärt. Och förhållandevis mer ju yngre man är.

Trots detta är det inte ovanligt att barn och yngre tonåringar i alpländer tillsammans med föräldrar eller alpinklubbar gör bergsturer som väl kan vara upp till 3500 - 4000 m.
 
http://www.aventyrliga.se/

http://www.aventyrliga.se/ Kolla in denna sajt, Äventyrliga föräldrar.. I första nummret gjorde en bestigning med barn, på nätet står det dock inte hur gamla ungarna var, men inget är omöjligt... :)

Vänligen
Hampus Lind
 
Jag har en koreansk kompis som drog med sig sin fru och deras son som då inte kan ha varit mer än 10 år upp på en 6000 meterstopp i Nepal. De nådde toppen.
Skulle själv aldrig göra något liknande med så små barn...
/D
 
Re: http://www.aventyrliga.se/

hamlin; sa:
http://www.aventyrliga.se/ Kolla in denna sajt, Äventyrliga föräldrar.. I första nummret gjorde en bestigning med barn, på nätet står det dock inte hur gamla ungarna var, men inget är omöjligt... :)

Vänligen
Hampus Lind

Ernst Brunners yngsta barn är i tonåren. Rätt stor skillnad på det och på en sjuåring som kanske väger 25 kg och som har mycket lättare att få vätskebalans och kroppstemperaturproblem än tonåringar och vuxna.

Thure
 
Re: Re: Nej.

MW; sa:
Hittade

http://www.ismmed.org/ISMM_Children_at_Altitude.htm
Men upp till 2500 tycks vara ok även för små barn.
Österrikaren avråder från utomalpina treckingturer före 14 års ålder. Inte bara höjdaspekter utan även allmänhygieniska och kulturkrocks argument talar emot.

Länkarna refererar till höjdsjuka men oavsett den minskar ju prestationsförmågan avsevärt. Och förhållandevis mer ju yngre man är.

Trots detta är det inte ovanligt att barn och yngre tonåringar i alpländer tillsammans med föräldrar eller alpinklubbar gör bergsturer som väl kan vara upp till 3500 - 4000 m.

Kilimanjaro är visserligen populärt men möjligheterna till medicinsk hjälp och hjälp med nedtransport vid höjdsjuka och andra problem är synnerligen begränsade.

Länken ovan är intressant men man diskuterar i relativt liten utsträckning vätskebalans och/eller förhöjd kroppstemperatur hos barn och hur detta interagerar med risken för akut höjdsjuka. Kunskaperna är hur som helst begränsade vilket framhålles.

Även om en handfull barn i 10-årsåldern lyckats ta sig upp på höjder kring 6000 meter så tycker jag att man bör avråda barn före puberteten att vara med på liknande turer.

Akut höjdsjuka förekommer mycket sällan vid dagsturer upp till 4000 meter.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow Österrike med barn - söker inspiration Trekking 7
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
goinghiking Tatrabergen Slovakien med barn Trekking 15
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
Picea Dagsturer med barn i Skottland eller Irland Trekking 19
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
lestahl Vandring i alperna med barn Trekking 0
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7
lynne99 Bohusleden, hur snabbt är möjligt? Trekking 10
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
loekandy Älskade Kebnekaises sydtopp - Vad är nästa steg? Trekking 13
These Boots... Någon som är intresserad av Mt Whitney, Kalifonien i slutet av Aug? Trekking 1
Pumba 6542 möh är det möjligt som amatörer ? Trekking 22
Urban W Dolomiterna före midsommar - är det för tidigt? Trekking 2
henrikf Hur är vägarna för att komma till Galdhöpiggen i juni Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.