Kilimanjaro

Hej !
Är det någon som vet något bra sätt att trekka upp för kilimanjaro som inte kostar skjortan. Jag vet att man måste ha guide, men finns det någon som inte vill ha 2-300 USD om dagen?

Tänkte åka i höst

Robin
 
Rackarns knepigt misstänker jag...

...Kilimanjaro verkar vara en av de "dyra" bergen att bestiga, har själv övervägt berget några gånger. Har dock backat ur p g a kostnaden.

Generellt så verkar dock följande resonemang fungera (gällde i alla fall Elbrus samt på Bali):
* Reseföretag/guider som är stationerade "utomlands" (dvs inte i samma land som resemålet) har högre priser.
* De företag/guider som har hemsidor på Internet, vet också att ta betalt.
* Billigare under lågsäsong, förmodligen kan man då pruta (eftersom man kan "välja & vraka" mellan sysslolösa guider).

Billigast är förmodligen guider stationerade i Moshi eller andra städer nära berget. Förmodligen får man då precis den kvalité vad man betalar för...

Kanske inget konkret råd, men kan ge idéer?
 
Jag ska till Tanzania i juli och har Kili som ett av de stora målen...jag vet att det kostar en del, men jar inte fått känslan av att det kostar så mkt som 2-300 USD/dag?! Som exempel så tar afrotravel, http://www.afrotravel.se/ , i runda slängar 7000:- för en 5 dagars tur (marangu route). Vi kommer inte att boka något i förväg via internet, just med den åsikten att man lättare kan "sondera terrängen" på plats.
Om någon däremot har tips och erfarenheter från någon av "kili-lederna" (gärna "machme route") så tar jag tacksamt emot dessa...även ungefärliga priser på safariturer...
/Freddy
 
Parkavgift

Är det inte parkavgiften som är det dyra? Vad jag hört kostar det en rejäl summa att bara sätta in foten i parken där kilimajaro ligger.
 
1000 kr/dag

Jag har för mig att vi betalade 600 USD/pers för en sex dagars tur (det var i ju för sig 3 år sedan). Jag rekommenderar absolut att ta den längre vägen (kommer ej ihåg vad den heter) och vara ute i sex dagar - dels behöver men tiden för att vänja sig vid höjden - dels är den mycket vackrare. Toppen var FANTASTISK, men vägen upp var också härlig! Vi tyckte att det kändes fånigt först att ha folk som bar åt oss, men efter 4000 m var det rätt skönt... Det går säkert att hitta guider som kan tänka sig att gå med er själva, om ni har alla grejer ni behöver och fixar allt själva, men den överväldigande majoriteten säljer hela paket. Både Arusha och Moshi kryllar av företag som ordnar turer upp så det är bara att åka dit!! Jag skulle gärna göra det igen!!!

Mia
 
Hej !

När jag var nere i julas anlitade jag ZARA, finns i Moshi. Jag bokade allt hemifrån och betalade 10000:- för 6 dagars vandring och tre nätter på Springlands hotel strax utanför Moshi. Med pool.....
Allt fungerade perfekt även med afrikanska mått mätt.
Parkavg är ca 5000:- för 6 dagar, resten är ju för den underbara "personalen" bärarna o så. Och massor av mat.
Dom ordnade även safaris.
Trevlig resa !

Anna
 
Maila Trek Mountains

Malin i Trek Mountains var paa Kili i december 2000 och tog buss fraan Nairobi via Arusha til Moshi. Hon bokade alt hemmafraan. maila henne paa

trekmountains@yahoo.se
 
Killi för 600US

Hej Robin,

Besteg Killi i September 2001. Själv så ordnade vi allt på plats i Arusha. Vi tog Machame route 6 dagar
betalade ca 600US med Victoria Expidition. Vi hade vart på en safari innan med samma bolag som vi var nöjda med så vi fick nog lite mängd rabatt. Tillkom också dricks till guiderna och bärarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
jonasrolfsson frågor: Kilimanjaro Trekking 4
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.