frågor: Kilimanjaro

Jag och en kamrat ska ner till Tanzania och Kilimanjaro i början av Juli och jag har följande frågor: Den packning som ej tas med upp på Kili, lämnas den på hotellet och isåfall betalar man fullt för rummet medans man är iväg på vandringen? Hur gjorde ni andra som varit där nere? Vi ska boka allt nere på plats, hur är utbudet av guider i Arusha?
Tanken på att gå upp utan bärare lockar, någon som har erfarenheter av det? Nån som har något annat tips att dela med sig av, vore onödigt att gå i samma fälla som någon redan gjort.

tacksam för svar / Jonas
 
..

Hej

Jag har hört att det förut gick och göra som Ni tänkte göra, åka ner och hyra guide på platts. Jag tror nu mera att det inte går, utan Ni måste boka resa & guide före ni reser..(Tror det stod på en sida om hur man får visum till Tanzania)
Var dock min kompis som läste detta så jag är inte säkert. Men kolla före Ni reser..

Jag ska själv ner dit i sept med UCPA.. Ser fram emot det !!
 
Passport/Visa Requirements: Australian travelers need a passport. Citizens of Canada, the U.K. and the U.S. need both passport and visa. Proof of onward passage needed by all. Reconfirm travel document requirements with carrier before departure.


Vet inte om det var detta han menade...
"Proof of onward passage needed by all."
att man måste ha en planerad resväg...

http://tanzania.iexplore.com/dmap/Tanzania/The+Essentials

Ska fråga min kompis när jag ser han nästa gång..
 
kilimanjaro

Hej !

Jag var där för drygt ett års sen och hade bokat en del av min resa hemifrån. Men det var ingen som ville se på den planeringen eller ev bokningar. Men det kanska har ändrats.
Jag lämnade alla mina grejor som inte skulle med på hotellet. Eftersom Kilmanjaroturer är en stor grej där så fanns det ett förråd, låst, endast för detta. Kanonbra!
Man måste ha guide men inte bärare, så har jag förstått det iallafall.
Men ni slipper ju inte undan parkavgiften som är den största kostnaden.
Dessutom tycker jag personligen att man ska ge arbetstillfällen till lokalbefolkningen. Det är ett bra jobb för dom...
Jag utgick från Moshi och där fanns massor av guider.

Lycka till!

Mvh Anna
 
KILIMANJARO

Hej!

Inget som helst problem att komma till vare sig Kenyatta airport eller Moshi utan att ha bokat. Det finns massor av guider och firmor som möter upp på flygplatserna( du behöver inte leta upp dem....de hittar dig GARANTERAT) Parkavgifterna är så pass höga att du känar några få kronor om dagen på at bära själv. Däremot måste du ha guide i ett förhållande klient-guide 1:1.

Jag brukar alltid slita och släpa på mitt eget för att jag tycker det blir mer "sport" då. I fallet Kili så äer det helt meningslöst. Bärarna gör ett fantastiskt jobb för bara några kronor om dagen och det är värt det! Dessutom är det moraliskt riktigt tycker jag. De flesta har en ganska tight plan på berget och med den snäva tidtabellen kommer ni att vara glada att slippa bära allt själva. Man är inte allt för stor och stark med kort acklimatisering!

Kan rekommendera amikabre travel. De fixar allt på nolltid. Ni får mycket bättre pris om ni prutar lite och väljer att låta ett och samma företag fixa safarin oxå....;-)

Lycka till. Det kommer nog at bli kanon.

Robin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
Kilo Lima Frågor ang trekking Trekking 3
andy-l dodentocht / dödsmarschen - lite frågor Trekking 3
sanling Anapurna circuit -frågor Trekking 9
Karpaterna.se Annapurna - frågor Trekking 8
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
oddball camino de santiago, igen, några praktiska frågor Trekking 14
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
GJMC Frågor om West Highland Way Trekking 16
ÄventyrsUffe Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya Trekking 4
fredrikgranlund Bestiga Kilimanjaro, Marangu Huts eller Macheme tält? Trekking 6
Valjeabris Kilimanjaro Trekking 6
Malmömackan Kilimanjaro - Boka guide på plats, erfarenhet? Trekking 5
body Kilimanjaro Trekking 3
sivan77 Bestiga Kilimanjaro Trekking 1
AndersPH Besteg Kilimanjaro, rätt klädval? Trekking 7
JL83 Vandring i början på Maj - Kilimanjaro som nybörjare? Annat förslag? Trekking 5
grannas89 Kilimanjaro Trekking 11
E9climbing Kilimanjaro trip notes Trekking 5
projektkilimanjaro Mt Kilimanjaro Projektarbete Trekking 2
skolanna Mt Meru och Kilimanjaro Trekking 8
lama78 Resa till Kilimanjaro Trekking 2
Koponen Kilimanjaro, utan bärare? Trekking 4
tobbe31 Kilimanjaro Safari Agency Trekking 0
freddie_boy Kilimanjaro eller liknande Trekking 16
dave1 Olycka på Kilimanjaro Trekking 15
jimmyfear hur tränad bör man vara för att trekka Kilimanjaro? Trekking 3
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
stol Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Mt Meru eller annat innan Kilimanjaro Trekking 1
d.a.n.i.e.l Kartor över Kilimanjaro och Meru Trekking 1
d.a.n.i.e.l Acklimatisering runt och innan Kilimanjaro Trekking 0
d.a.n.i.e.l Kilimanjaro, rätt rutt och guide Trekking 9
trimix guide på kilimanjaro Trekking 5
OveS Leder på Kilimanjaro? Trekking 3
BOBen Kilimanjaro Trekking 7
scuda Reseberättelse Kilimanjaro Trekking 2
01234 KILIMANJARO till NYÅR Trekking 0
KarolinaS Kilimanjaro vid jul/jan?? Trekking 14
Mal Kilimanjaro Trekking 0
01234 Kilimanjaro Trekking 0
grawin Kilimanjaro i sommar/höst Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.